Jump to content

COBRA 7 stolar


LUPUS

Recommended Posts

Hej, prövar igen.

jag är i stort behov av att prov sitta ett par roadster cobra 7 stolar.

Skall svetsa , ratt , växel spak , kardan tunnel plåtar mm och behöver betälla mig ett par egna stolar för körställning men först vill jag prova om jag överhuvud taget sitter bra i dem.

Vilka här på forumet har köpt ett par och i så fall kan man komma och pröva ??

Själv är jag ju placerad i metropolen Grästop :wohow: ( trollhättan ) men en längre utflykt kan det ju vara värt.

Tacksam för svar

Link to comment
Share on other sites

Hej!

Jag har Roadster 7 stolar, och du är välkommen att prova.

Mellan Grästorp och Örebro är det ca 20 mil.

Mvh.

Per Erik

Tjena !

Örebro ! dit tar det ju bara ca 1 och 40 minuter om man åker tidigt på morgonen ......

Är du hemma i helgen ??

Pm:a så kan jag ringa upp

Link to comment
Share on other sites

halvt om halv OT men ändå....

Vad sägs om att i sommar köra en liten teknikträff någonstans i mellansverige där det finns gott om olika byggen?

Tanken är att visa lite olika lösningar och kunna sammanställa lite mått, fotografier etc. Låta folk som bygger sitta, prova och klämma och känna så man kan undvika lite av de fällor som man annars kanske faller för. Man kanske kan ta det i samband med någon bankörning men verkligen avsätta ett gäng timmar för detta också. Kanske med tillhörande swapmeet och sälja lite prylar.

Om vädret tillåter kan man ju annars träffas på någon camping och tälta och snacka sjuor hela natten...lite bagage får man ju med. Lastbåge har man ju redan bak...

Ingen som är bonde och har en vagnshall i Mälardalen som man kan vara i annars?

Jag klipper in detta i en egen tråd också...

Link to comment
Share on other sites

Tjena grabbar , var och inhandlade dessa 2 stolar förra veckan..gissa var??...JULA!! och priset..

..?? tror ni är ...?...995:- styck :thumbup:

Ryggen är lutningsbar med spak och det finns reglerbara skenor under som på en vanlig bil :D

För att passa i mitt chassie (McSorley 1160mm) med en sittbrunn på 49 cm för drivern och på passagerarsidan 44 cm så strippade jag av klädseln på sittdelen,tog av formskummet, och rören som stödjer undersida/sida på låren snittades och restes upp ,svetsades fast igen, satte tillbaka klädseln med stripes (satt stålringar som höll klädseln,specialverktyg) och vips hade jag minskat måttet på stoldelen med 10 cm.

Ryggdelen gjordes likadant men det behövdes inte snittas nåt bara vika in den del som stöder sidledes på nedre ryggen och vips så var det 10 cm mindre där med :thumbup:

Jag är lite förvånad att kvaliteten på stomme och klädsel, även fäll och skenmekaniken är såpass bra för att komma ifrån Kina(troligtvis, hittade kinesiska tecken inne i stolen :lol: )

Klädseln är hålvinyl men inga hål rakt igenom så den tål lite regnstänk.

Kan dock säga att har man mindre än 44 cm så kan man glömma dessa stolar, det går inte att göra dom mindre än vad jag gjorde :(

Caper :D

post-3-1101320848.jpg

Link to comment
Share on other sites

40 cm...    :(

Jag vet, Acke, det är inte så lätt när det är snålt med centimetrarna men det ska vara lite trångt... :twisted: ;) Jo, jag pratar bil fortfarande...

Vad har du för stolar?

Jag har ca 40 cm jag också och jag får in Westfields sportstolar, om det kan vara nåt.

Jag har haft en del kontakt med Steve Tillet i England som gör Tilletstolar till Go-carts och Catherhams kolfiberstol och för ett år sedan sa han att han hade eventuellt en egen Sevenstol på gång. vet inte hur det gick sedan men om han han fått igång tillverkningen så är det nog väldigt bra stolar, han är duktig.

Säkert svindyra, ultralätta och snygga.... :wub:

Link to comment
Share on other sites

Har alltid gillar Kirkeys stolar. Pure race! :wohow:

Är man lite händig med aluminiumplåtar så skulle man ju kunna fixa till egna såna.

Några är kanske lite väl extrema....

http://www.kirkeyracing.com/

Skulle kunna vara ett gesällprov !!! :thumbup: :thumbup:

Otroligt vackert !!

Har någon handlat därifrån ?? (dollarn ligger ju bra nu)

/micke

Edited by heralue
Link to comment
Share on other sites

Jörgen: Har du något artikelnr på dem? Kanske inte går ner i min Seven (bok-mått) men man kan ju klämma ner dem i andra bilar ;)  :thumbup:

Art nr. på julastolen är 328006.

Jag undrar om denna stolen funkar

citat Racingstol SP32 Komfortabel racingstol, godkänd för långsamtgående fordon . Klädsel av slitstark PVC . Justerbart ryggstöd . Justerbar i djupled . cc-mått monteringshål: bredd 405 mm, djupled 310 mm . Mått HBD: 920x540x560 mm .

Kategori Bygg & järnvaror Verkstad och transport Traktorsitsar

men det klart svante du har ju byggt om din !!

/micke

Link to comment
Share on other sites

Jörgen: Har du något artikelnr på dem? Kanske inte går ner i min Seven (bok-mått) men man kan ju klämma ner dem i andra bilar ;)  :thumbup:

Art nr. på julastolen är 328006.

Jag undrar om denna stolen funkar

citat Racingstol SP32 Komfortabel racingstol, godkänd för långsamtgående fordon . Klädsel av slitstark PVC . Justerbart ryggstöd . Justerbar i djupled . cc-mått monteringshål: bredd 405 mm, djupled 310 mm . Mått HBD: 920x540x560 mm .

Kategori Bygg & järnvaror Verkstad och transport Traktorsitsar

men det klart svante du har ju byggt om din !!

/micke

Nu blev det nog fel... jag har inte byggt OM mina utan byggt dem helt från grunden.. bifogar bild

post-3-1101374591.jpg

Link to comment
Share on other sites

Vad har du för stolar?

kör i dagsläget med playwoodklädda stolar.. :(

men jag håller på å bygger om en kevlarstol jag köpte av en kompis.... ( kolla hemsidan under "kevlarstol".. ;) www.trampebil.se/budda )

fast jag har fått nys om en kille som skall bygga kolfiberstolar för 1500:- st så jag funderar på att köpa sådanna istället...

ser lite skumt ut annars me bara riktig stol på ena sidan.. :icon_oops: iof mer racing så.. :)

Link to comment
Share on other sites

Trots att jag har bra Westfieldstolar nu så är jag ändå inne lite på att byta.

Jag inser ju att det är inte enbart av godo att ha hög rygg. Vill man täcka passagerarplatsen eller göra ett helt tonneaucover så det ju bra om så lite som möjligt sticker upp. Nackstöd fixar man ju lätt i störtbågen så det är ju inget problem.

Ska fundera över vintern....

Link to comment
Share on other sites

Jörgen: Har du något artikelnr på dem? Kanske inte går ner i min Seven (bok-mått) men man kan ju klämma ner dem i andra bilar ;)  :thumbup:

Art nr. på julastolen är 328006.

Jag undrar om denna stolen funkar

citat Racingstol SP32 Komfortabel racingstol, godkänd för långsamtgående fordon . Klädsel av slitstark PVC . Justerbart ryggstöd . Justerbar i djupled . cc-mått monteringshål: bredd 405 mm, djupled 310 mm . Mått HBD: 920x540x560 mm .

Kategori Bygg & järnvaror Verkstad och transport Traktorsitsar

men det klart svante du har ju byggt om din !!

/micke

Nu blev det nog fel... jag har inte byggt OM mina utan byggt dem helt från grunden.. bifogar bild

givetvis, svante skulle ju ha varit jörgen !!! :(

/micke

Link to comment
Share on other sites

Trots att jag har bra Westfieldstolar nu så är jag ändå inne lite på att byta.

Jag inser ju att det är inte enbart av godo att ha hög rygg. Vill man täcka passagerarplatsen eller göra ett helt tonneaucover så det ju bra om så lite som möjligt sticker upp. Nackstöd fixar man ju lätt i störtbågen så det är ju inget problem.

Ska fundera över vintern....

Ska du sy tonneau så är jag väldigt inrtesserad av att dela material och erfarenheter. Jag har införskaffat tråd som är vattentät (en bra början) samt blixtlås (för mittendelning) men inte så mycket mer. Har tänkt använda canvas-tyg eller vinyl, men får inte ha sönder sambons symaskin så är lite tveksam till hur jag ska gå tillväga.

Jag tänkte göra små "bulor" för sät-ryggen (det som sticker upp).

Link to comment
Share on other sites

Kallerman,

Jag har sytt ett redan men tyvärr så töjde sig det tyget så jag måste sy ett nytt.

Jag gjorde då fickor för nackstöden och det fungerar men är lite bökigt.

Jag tyckte själv jag kom på en del smarta lösningar som du gärna får kika på.

Nu ska jag göra ett bättre och stadigare. Själva sömnaden är en baggis.

Mätandet och att få det snyggt sträckt är värre.

Jag har sytt en medeltida paviljong med expeditionstyg från Ymerexpeditionen tidigare och ska man göra på riktigt vis med täta sömmar etc så kräver det en speciell vikning. Det gör att man bitvis får sy genom minst 4 lager tyg och det går med vanlig symaskin men risken är att man knäcker den....

Jag delar gärna erfarenheter och funderingar på hur man syr bäst. En kille i vårt garage har gjort en del sadelmakeriarbeten till bilinredningar och ska ha en riktig symaskin, ska försöka få honom att ta med den till garaget. Synd att vi inte delar garage för annars kunde vi ha tagit en helg och sytt färdigt varsitt.

(Om du inte trailar bilen till mitt...)

Link to comment
Share on other sites

Dessa stolar tror jag skulle passa i en Vanlig Seven, har rätt gott om plats i mon dala7, de finns i olika bredder att beställa hos realcar.

Tjockproppen sitter som gjuten i dessa, knapt att man behöver bälten. :blink:

Superswift, jag är också intresserad av någon form av regnskydd.

Vi skulle höra med jocke också! Kanske kan slå ihop våra kupor och komma på någon lösning :blink:

post-3-1101402786.jpg

Link to comment
Share on other sites

Har alltid gillar Kirkeys stolar. Pure race! :wohow:

Är man lite händig med aluminiumplåtar så skulle man ju kunna fixa till egna såna.

Några är kanske lite väl extrema....

http://www.kirkeyracing.com/

Herre jä**ar !!! :blink: :blink: :blink:

Det ser ju inte ut som en stol.....

det ser ju mer ut som om någon har strippat av "terminator" eller "robocop" ......typ...... ;)

Link to comment
Share on other sites

Har alltid gillar Kirkeys stolar. Pure race! :wohow:

Är man lite händig med aluminiumplåtar så skulle man ju kunna fixa till egna såna.

Några är kanske lite väl extrema....

http://www.kirkeyracing.com/

Herre jä**ar !!! :blink: :blink: :blink:

Det ser ju inte ut som en stol.....

det ser ju mer ut som om någon har strippat av "terminator" eller "robocop" ......typ...... ;)

Nä det kanske inte heller är de stolarna man sätter sig i efter att bilen stått i solgasset en hel dag...

Men idén med enormt stadiga runtomtäckande aluminiumstolar är ju inte helt fel ur krocksynpunkt.

Link to comment
Share on other sites

Hmm.. polaren jobbar ju med plåt och aluminium då han är takläggare för industrier...

tror ni att det är någon ide att fråga han om han skulle kunna "knäcka" en stomme till något liknande denna stolen ??

sadelmakaren kan ju snabbt kl den me skumgummi å tyg/läder...

59000.jpg

Link to comment
Share on other sites

Kallerman,

Jag har sytt ett redan men tyvärr så töjde sig det tyget så jag måste sy ett nytt.

Jag gjorde då fickor för nackstöden och det fungerar men är lite bökigt.

Jag tyckte själv jag kom på en del smarta lösningar som du gärna får kika på.

Nu ska jag göra ett bättre och stadigare. Själva sömnaden är en baggis.

Mätandet och att få det snyggt sträckt är värre.

Jag har sytt en medeltida paviljong med expeditionstyg från Ymerexpeditionen tidigare och ska man göra på riktigt vis med täta sömmar etc så kräver det en speciell vikning. Det gör att man bitvis får sy genom minst 4 lager tyg och det går med vanlig symaskin men risken är att man knäcker den....

Jag delar gärna erfarenheter och funderingar på hur man syr bäst. En kille i vårt garage har gjort en del sadelmakeriarbeten till bilinredningar och ska ha en riktig symaskin, ska försöka få honom att ta med den till garaget. Synd att vi inte delar garage för annars kunde vi ha tagit en helg och sytt färdigt varsitt.

(Om du inte trailar bilen till mitt...)

Intressant förslag. :thumbup:

Du har ju betydligt mer erfarenhet än jag, det märker jag redan nu. Inte för att mina krav är så höga och visst får man göra det för litet, det hade jag räknat med. Helt tätt lär det aldrig bli ändå, så kraven är låga.

Visst kan jag komma med bilen så gör vi varsitt på två dar, det tror jag inte är orealistiskt, om man har allt material tillgängligt.

Jag tänkte skapa ett utgångsobjekt i genomskinlig plast först, som en slags mall, som man sedan transfererar till tyget, är det tokigt? När väl tyget är klart, gör man sedan fästena i karossen så det blir sträckt och bra.

Jag ämnar ha mitt delbart i mitten så man kan använda det när man åker själv och inte bara när man parkerar.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...