Antas Posted October 30, 2004 Share Posted October 30, 2004 Tack för alla kompetenta råd på denna sida! Jag har en fundering angående nedre kulbulten på framvagnen. I min ungdom hade jag en Opel Kadett där hela bilen "hängde"på nedre kulbulten.Fjädern var monterad(tvärställd) på nedre bärarmen utan att ta upp några krafter från hjulspindeln. Vid två tillfällen BRAST(!) kulbulten och bilen slog ner på underredet. Absolut LIVSFARLIGT om det hade skett i högre ;) fart och i känsliga trafiksituationer.Som tur var skedde det vid båda tillfällena i låg fart och vid stora styrvinklar. Såvitt jag kan se är framvagnskonstruktionen på Locost av ung. samma typ, dvs hela bilen "hänger" på nedre kulbulten. Fjädern trycker på nedre bärarmen men spindelns krafter tas upp av kulbulten.Läget blir ett annat om nedre fjäderfästet hade varit monterat på kulbulten(omöjlig konstruktion). Övre kulbulten tar upp krafter i längsled(vid bromsning) och sväng(tvärled) men har ingen bärande(höjdled)funktion.Iofs väger en Locost mindre än en Opel Kadett(om jag inte minns fel, tjänstevikt ca 900 kg).Någon som har synpunkter och erfarenheter? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Antas Posted October 30, 2004 Author Share Posted October 30, 2004 Fan,ikonen hamnade fel! Mina datakunskaper är synnerligen bristfälliga.Yngste sonen(min byggkompis) kommer att häckla mej och utstöta div naturljud om sin töntfarsa. Som tonåring sover han halva dagen så jag har lite frist. Bygg på, använd svetsen som nattlampa! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sonett7 Posted October 30, 2004 Share Posted October 30, 2004 Jag och min farsa ;) har också diskuterat detta men kommit fram till att om först Lotus och sedan Caterham + alla de andra efterapningarna kör samma konstruktion utan att bilarna har blivit totalförbjudna så borde det inte vara något stort problem... Men visst - speciellt lyckat är det egentligen inte! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MulleMeck Posted October 30, 2004 Share Posted October 30, 2004 Antas, ta och studera framvagnskonstruktionen på vanliga bilar (som inte har fjäderbenskonstruktion) så kommer du att upptäcka att flertalet är gjorda på detta sätt. /MM, (började jobba som bilmek -75) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted October 30, 2004 Share Posted October 30, 2004 Exakt Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LUPUS Posted October 30, 2004 Share Posted October 30, 2004 Dett viktiga i detta fall är väl använd NYA leder och om vi i detta fall har en lättare bil än orginal bilen lär de inte gå sönder ! Och konstruktionen är mycket vanlig på alla bilar som inte har fjäderben. :blink: själv bryter jag ju mot denna regel genom att ta undre leden från en 9-5 (fjäderben) och skicka kraften igenom) Har dock ganska bra källor på att det inte är några problem... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.