Jump to content

Hjälp med HP omnibook 800CT


Jonte

Recommended Posts

Tänkte höra efter om det är nån som har en sådan liggande eller rent av en diskettstation som kan passa.

Det är nämligen så att jag har en här där operativsystemet är bortttaget och tyvärr så får jag inte fart på diskettstationen så jag kan köra in nån startdiskett eller ens DOS.

:(

Link to comment
Share on other sites

Dom flesta moderna OS* bootar på CD vid installation. Du måste se till att datorn läser på CD först och hårddisken sen, vidare måste "bootning på typ CD" vara aktiverat.

Är det en äldre maskin kan det vara knepigare. Vissa av dom äldre har inte CD-bootfunktionen och då måste man som sagt skaffa en diskett med nåt bra os.

Jag har en diskettstation till en HP omnibook 6000 som jag inte använder. Den kanske kan passa

* XP, Windows 2000, Linux

Link to comment
Share on other sites

har provat med bootbara W98 och XP men det funkar inte, har även varit in i BIOS och strulat runt men inget hjälper.

Visserligen tror jag denna Omnibook är för gammal för XP, tänkte köra lightversion av W98

Link to comment
Share on other sites

Om du tror att diskettenheten har ett fysiskt fel kan du pröva att stoppa in diskettenheten i frysen någon timme... och sedan montera tillbaka och köra. Brunkar funka bra på hårddiskar som strular.

Sedan bör det finnas en inställning i BIOS där du kan välja att CD:n prioriteras som boot före HDD:n, men det är svårt då framför allt bärbara och märkesdatorer har väldigt inviduella BIOS uppläggningar.

Om du inte lyckas fixa det så finns det två forum där du lär kunna finna någon som kan hjälpa:

Eforum på http://www.idg.se

Dödsseriöst forum.

PC Gamers forum http://forum.pcgamer.se

Inte lika dödseriöst, PC Gamer många ungdomar som tror att de kan något, postar du din fråga här, så kolla upp svaren från "Lion" och "Dr Slizer" extra noga, då dessa personer är bland de bättre på hårdvara.

Lycka till!

Link to comment
Share on other sites

Jag har även stött på bärbara datorer med cd:n inkoplad via pcmcia-porten, för att få den löstagbar. Undrar om det inte var scsi gränssnitt i den också? Hur som helst, windows hittar inte denna typ av cd-rom före det är helt färdiginstallerat. Det gick alltså inte att installera windows från cd-rom. Det gick heller inte att uppgradera det befintliga windows 98 som låg på hårddisken. Det gick en bit, sen fanns det inga scsi-drivrutiner att använda under uppgraderingen. Jag tycker inte riktigt om bärbara datorer, vanliga stationära är mycket enklare att greja med... men man måste ju ha en bärbar för att mappa sprutet på bilen :D

Link to comment
Share on other sites

BIOS på märkeslaptops brukar vara lite besvärliga att ha att göra med. Dessutom så vad jag kunde se av informationen på internet så saknar maskinen i fråga inbyggd CD-ROM.

Enklast för sig tror jag blir att plocka ur hårddisken och stoppa in den i en stationär dator eller en annan bärbar och där installera operativsystemet alt. kopiera över sintallationsfilerna.

För att ansluta små hårddiskar från bärbara till en stationär behövs:

Hårddiskadapter för 2,5" till 3,5" 69kr

38269.jpg

Link to comment
Share on other sites

Sedan bör det finnas en inställning i BIOS där du kan välja att CD:n prioriteras som boot före HDD:n, men det är svårt då framför allt bärbara och märkesdatorer har väldigt inviduella BIOS uppläggningar.

Om du inte lyckas fixa det så finns det två forum där du lär kunna finna någon som kan hjälpa:

Eforum på http://www.idg.se

Dödsseriöst forum.

PC Gamers forum http://forum.pcgamer.se

Inte lika dödseriöst, PC Gamer många ungdomar som tror att de kan något, postar du din fråga här, så kolla upp svaren från "Lion" och "Dr Slizer" extra noga, då dessa personer är bland de bättre på hårdvara.

Lycka till!

Jag har ställt in alla olika tänkbara uppstartsversioner i Bios, men icke då.

Tror att det är hårdvarufel på denna. Syrran hade den och pluggade med i australien och jag tror att diskettstation fick sig en törn på vägen hem.

Dessutom så har nån av hennes polare först försökt ta bort hennes engelska W98 manuellt och misslyckats.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...