Jump to content

Tips på vettig dumpventil


Recommended Posts

Har i dag  saab original och den fungerar bra. Men har hört från flera källor att från 1,5 bar är det läge att byta p.g.a. risk för läckage.

Vill inte ha en felvänd Evo som vissa kör med, det låter så konstigt när den "kvittrar" 😉

Vad kör ni andra med som inte snålar med laddtrycket?

Link to comment
Share on other sites

Bytte precis till en NOS 9-5 ventil kopplad bakvänt som på 9-5 

den andra 9000 läckte nog lite på toppen , rena skiten 😯 höll bara i 26 år 👍

Har alltid fått  höra på Saab att plast versionerna är bäst om de funkar för trycket , lättaste ventilen att öppna , ingen tröghet som en stor kolv. 

Men finns kanske inte så många orginal vid de trycken 

men bäst är ju att aldrig släppa ..... 

 

Link to comment
Share on other sites

Man har tydligen 10 % på KL om man är medlem i Rejsa och anger sitt username, synd att man inte visste det tidigare när man handlat.😣

Link to comment
Share on other sites

1 timme sedan, vedde sade:

Man har tydligen 10 % på KL om man är medlem i Rejsa och anger sitt username, synd att man inte visste det tidigare när man handlat.😣

Vi har rabatt på gång hos KL för LocostSweden också

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

On 2020-05-13 at 13:45, vedde sade:

Jag kör en Nuke BOV 50 mm som funkar bra, än så länge.

https://shop.klracing.se/sv/artiklar/dumpventil-50mm-v-band-2.html

/Vedde

 

 

Även med rabatt ligger den över vad jag är beredd att betala 😄

Får väl köra original och hoppas på det bästa.

Link to comment
Share on other sites

vänd på den ,   då kommer inte trycket jobba mot fjäder och ytan på luckan och ladd tryck så mycket ,      

t5 trycker rakt emot "under" ifrån ,  ger nog snabbast öppning men är ju oxå känsligare för högra tryck då trycket i sig hjälper till att öppna 

9-5  vände på ventilen , trycket kommer in från sidan och i princip måste vakumet öppna ventilen.    Åkt  9-5 i massa år med 1.3 + bar på det viset.   

Det största problemet är egentligen det bara är 25 mm inlopp ,  hade inte skadat med två  för bättre  dump  effekt ,    mitsubish EVO   har samma ventil men 35 mm 

Link to comment
Share on other sites

1 timme sedan, Rikard Larsson sade:

Tack, testar det.

35 mm blir nästan dubbla arean, hade inte varit fel. Annars kan man ju ta två saab, lite coolt med dubbla dumpar (och dubbla felkällor...) 😄

 

HEHE   ser nu en y koppling med en dump ut genom varje sida på huven med förstärkande trumpet funktion 🤣 ,  det ger ju minst 20 hästar var 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...