iceman Posted October 5, 2004 Share Posted October 5, 2004 Jag har ju skaffat mig en donator, sierra 2.0iclx -89 hade tänkt att använda framvagn, bakaxel, mm från den. Nu är ju frågan: vilket chassi passar sierra-axeln i utan att ändra drivaxlarna ? Är det bokchassi eller McSoerly+442 ?? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
leto Posted October 5, 2004 Share Posted October 5, 2004 Enligt den här tråden skiljer det cirkus 160mm mellan anliggingsytorna för fälgarna på Escort och Sierraaxeln. Escortaxeln är lite för smal för bokramen men att bredda 80mm per sida är nog lite häftigt. 30mm låter med lagom. Beror för all del på vad du tänkt dig för fälgar. Ska du matcha styrradien på taunusspindeln behöver du ett ET runt 100 och då är nog bokramen lagom för Sierra axeln. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
DIRAVI Posted October 6, 2004 Share Posted October 6, 2004 Sen tycker i allafall jag att storleksmässigt en bokram är snyggare än en större bil, proportionerna blir lite bättre. och har man inte extrema skäl att bygga större så ser jag ingen orsak, men smaken är ju som bekant olika. Kan bara nämna att jag är 185 cm och inte så smidig(100+) samt har en Volvo B23 utan att något sticker utanför bilen, i en ram av bokstorlek. så jag har lite svårt att förstå varför man behöver bygga bilarna större för att man själv är stor eller har en klumpig motor. En bekant gjorde sin ram 10cm längre i sittbrunnen, för han är lång, riktigt lång. han har stolsryggen 10cm från ramen, så... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
leto Posted October 6, 2004 Share Posted October 6, 2004 Jag håller med om att det blir lite för stort ibland. Den enda dimension en bokram är riktigt liten i är höjden, t.o.m. en orginal lotus-ram är högre. Så kolla att fötterna får plats. +442 är ett ganska stort steg, +221 skulle vara mer "lagom". Problemet är väl att hitta bra bakaxlar som stämmer med bredden. För att svälja en Taunus eller 740 axel behövs en decimeter extra. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
iceman Posted October 6, 2004 Author Share Posted October 6, 2004 efter att jag läst detta:http://www.locostbuilders.co.uk/viewthread.php?tid=16839 och kollat in den här:http://www.martinsportscar.com/ så lutar det åt att det blir ett bok-chassi. Verkar som en sierra IRS passar bra i det chassit. I värsta fall får man väl kapa och svetsa igen. :) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
leto Posted October 8, 2004 Share Posted October 8, 2004 (edited) Innan vi började bygga första ramen skaffade vi fram bakaxel, de hjul och bakskärmar vi tänkre använda. Satte hjulen på axlel och riggade upp skärmarna "så det såg bra ut". Sedan mätte vi avståndet mellan skärmarna och byggde ramen så bred. Har du bestämda åsikter om fälgar och däck så kolla upp att grejorna lirar ihop. Edited October 8, 2004 by leto Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
iceman Posted October 8, 2004 Author Share Posted October 8, 2004 (edited) Innan vi började bygga första ramen skaffade vi fram bakaxel, de hjul och bakskärmar vi tänkre använda. Satte hjulen på axlel och riggade upp skärmarna "så det såg bra ut". Sedan mätte vi avståndet mellan skärmarna och byggde ramen så bred. Har du bestämda åsikter om fälgar och däck så kolla upp att grejorna lirar ihop Inte så dum ide. :thumbup: Jag kan ju nämna vad McSoerly själv sa när jag frågade honom: I am glad to hear that you like the 442. There are many builds based on the 442 and the drawings are very accurate.The Sierra rear end is not really an axle. The Sierra has an “independent rear suspension”. An “IRS” is different from a “live axle” because the differential is fixed to the chassis in an IRS. With a live axle, the whole assembly floats inside the chassis with suspension linkages. With an IRS, the differential must be bolted onto the chassis and the suspension floats only the wheel/brake/tire assembly. I think the Sierra IRS does fit in the 442, but I’m not the best person to ask. You see… the Sierra does not exist in the USA. We have a similar vehicle known as the XR4Ti, but they are hard to find. I don’t know of anyone in the USA building a Sierra rear end in a 442. Check with the guys at http://www.locostbuilders.co.uk Edited October 8, 2004 by iceman Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
DIRAVI Posted November 23, 2004 Share Posted November 23, 2004 (edited) Bygger man med Sierraä-diff, eller någon annan IRS så kan man ju ganska enkelt bygga den spårvidd man vill ha. Sen så har jag sett att vissa (Håkan B ) som bygger breddat (1160) chassie och 740(940) axel ändå får ha fälgar som breddar extremt mycket utåt(plåtfälg med vänt centrum), så med smalare chassie så slipper man kanske det. Edited November 23, 2004 by DIRAVI Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
svante Posted November 23, 2004 Share Posted November 23, 2004 Om man kör med bokramen och sierraaxeln kan det bli svårt att hitta skärmar om man nu inte vill göra dom själv... Det viktigaste enligt mig är att proportionerna blir rätt.. storleken spelar ju som sagt inte någon större roll ;) Tyskarna var tokiga i att bygga med originarram och sen ha riktigt breda skärmar, men det såg lite kajko ut enligt mig. På min har jag försökt att öka proportionellt.. ser man den själv ser man inte att den är större men om man ställer en normalstor bredvid så ser man det säkert. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
DIRAVI Posted November 23, 2004 Share Posted November 23, 2004 Min bil är byggd med bokmått. Jag har 240 axel och 0 ET samt smala bakskärmar. Med 10 cm bredare axel, och Volvo S80 Fälg, som skulle passa bättre till mina taunusspindlar skulle spårvidden öka 4 mm på bakaxeln. Så det beror ju mycket på vad man har för delar i övrigt med. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.