iceman Posted October 5, 2004 Posted October 5, 2004 Jag har ju skaffat mig en donator, sierra 2.0iclx -89 hade tĂ€nkt att anvĂ€nda framvagn, bakaxel, mm frĂ„n den. Nu Ă€r ju frĂ„gan: vilket chassi passar sierra-axeln i utan att Ă€ndra drivaxlarna ? Ăr det bokchassi eller McSoerly+442 ?? Quote
leto Posted October 5, 2004 Posted October 5, 2004 Enligt den hÀr trÄden skiljer det cirkus 160mm mellan anliggingsytorna för fÀlgarna pÄ Escort och Sierraaxeln. Escortaxeln Àr lite för smal för bokramen men att bredda 80mm per sida Àr nog lite hÀftigt. 30mm lÄter med lagom. Beror för all del pÄ vad du tÀnkt dig för fÀlgar. Ska du matcha styrradien pÄ taunusspindeln behöver du ett ET runt 100 och dÄ Àr nog bokramen lagom för Sierra axeln. Quote
DIRAVI Posted October 6, 2004 Posted October 6, 2004 Sen tycker i allafall jag att storleksmÀssigt en bokram Àr snyggare Àn en större bil, proportionerna blir lite bÀttre. och har man inte extrema skÀl att bygga större sÄ ser jag ingen orsak, men smaken Àr ju som bekant olika. Kan bara nÀmna att jag Àr 185 cm och inte sÄ smidig(100+) samt har en Volvo B23 utan att nÄgot sticker utanför bilen, i en ram av bokstorlek. sÄ jag har lite svÄrt att förstÄ varför man behöver bygga bilarna större för att man sjÀlv Àr stor eller har en klumpig motor. En bekant gjorde sin ram 10cm lÀngre i sittbrunnen, för han Àr lÄng, riktigt lÄng. han har stolsryggen 10cm frÄn ramen, sÄ... Quote
leto Posted October 6, 2004 Posted October 6, 2004 Jag hÄller med om att det blir lite för stort ibland. Den enda dimension en bokram Àr riktigt liten i Àr höjden, t.o.m. en orginal lotus-ram Àr högre. SÄ kolla att fötterna fÄr plats. +442 Àr ett ganska stort steg, +221 skulle vara mer "lagom". Problemet Àr vÀl att hitta bra bakaxlar som stÀmmer med bredden. För att svÀlja en Taunus eller 740 axel behövs en decimeter extra. Quote
iceman Posted October 6, 2004 Author Posted October 6, 2004 efter att jag lÀst detta:http://www.locostbuilders.co.uk/viewthread.php?tid=16839 och kollat in den hÀr:http://www.martinsportscar.com/ sÄ lutar det Ät att det blir ett bok-chassi. Verkar som en sierra IRS passar bra i det chassit. I vÀrsta fall fÄr man vÀl kapa och svetsa igen. :) Quote
leto Posted October 8, 2004 Posted October 8, 2004 (edited) Innan vi började bygga första ramen skaffade vi fram bakaxel, de hjul och bakskÀrmar vi tÀnkre anvÀnda. Satte hjulen pÄ axlel och riggade upp skÀrmarna "sÄ det sÄg bra ut". Sedan mÀtte vi avstÄndet mellan skÀrmarna och byggde ramen sÄ bred. Har du bestÀmda Äsikter om fÀlgar och dÀck sÄ kolla upp att grejorna lirar ihop. Edited October 8, 2004 by leto Quote
iceman Posted October 8, 2004 Author Posted October 8, 2004 (edited) Innan vi började bygga första ramen skaffade vi fram bakaxel, de hjul och bakskĂ€rmar vi tĂ€nkre anvĂ€nda. Satte hjulen pĂ„ axlel och riggade upp skĂ€rmarna "sĂ„ det sĂ„g bra ut". Sedan mĂ€tte vi avstĂ„ndet mellan skĂ€rmarna och byggde ramen sĂ„ bred. Har du bestĂ€mda Ă„sikter om fĂ€lgar och dĂ€ck sĂ„ kolla upp att grejorna lirar ihop Inte sĂ„ dum ide. :thumbup: Jag kan ju nĂ€mna vad McSoerly sjĂ€lv sa nĂ€r jag frĂ„gade honom: I am glad to hear that you like the 442. There are many builds based on the 442 and the drawings are very accurate.The Sierra rear end is not really an axle. The Sierra has an âindependent rear suspensionâ. An âIRSâ is different from a âlive axleâ because the differential is fixed to the chassis in an IRS. With a live axle, the whole assembly floats inside the chassis with suspension linkages. With an IRS, the differential must be bolted onto the chassis and the suspension floats only the wheel/brake/tire assembly. I think the Sierra IRS does fit in the 442, but Iâm not the best person to ask. You see⊠the Sierra does not exist in the USA. We have a similar vehicle known as the XR4Ti, but they are hard to find. I donât know of anyone in the USA building a Sierra rear end in a 442. Check with the guys at http://www.locostbuilders.co.uk Edited October 8, 2004 by iceman Quote
DIRAVI Posted November 23, 2004 Posted November 23, 2004 (edited) Bygger man med SierraÀ-diff, eller nÄgon annan IRS sÄ kan man ju ganska enkelt bygga den spÄrvidd man vill ha. Sen sÄ har jag sett att vissa (HÄkan B ) som bygger breddat (1160) chassie och 740(940) axel ÀndÄ fÄr ha fÀlgar som breddar extremt mycket utÄt(plÄtfÀlg med vÀnt centrum), sÄ med smalare chassie sÄ slipper man kanske det. Edited November 23, 2004 by DIRAVI Quote
svante Posted November 23, 2004 Posted November 23, 2004 Om man kör med bokramen och sierraaxeln kan det bli svÄrt att hitta skÀrmar om man nu inte vill göra dom sjÀlv... Det viktigaste enligt mig Àr att proportionerna blir rÀtt.. storleken spelar ju som sagt inte nÄgon större roll ;) Tyskarna var tokiga i att bygga med originarram och sen ha riktigt breda skÀrmar, men det sÄg lite kajko ut enligt mig. PÄ min har jag försökt att öka proportionellt.. ser man den sjÀlv ser man inte att den Àr större men om man stÀller en normalstor bredvid sÄ ser man det sÀkert. Quote
DIRAVI Posted November 23, 2004 Posted November 23, 2004 Min bil Àr byggd med bokmÄtt. Jag har 240 axel och 0 ET samt smala bakskÀrmar. Med 10 cm bredare axel, och Volvo S80 FÀlg, som skulle passa bÀttre till mina taunusspindlar skulle spÄrvidden öka 4 mm pÄ bakaxeln. SÄ det beror ju mycket pÄ vad man har för delar i övrigt med. Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.