Jump to content

Gälar?


Borken

Recommended Posts

Det sägs att man kan hitta snygga gälar i båtbutiker. Det är nog en bra ide att titta runt på andra ställen än dom uppenbara. Annars ska det väl inte vara alltför svårt att fixa egna gälar, i princip bara att såga/klippa ett skär och sedan bulta ut den. Nervigt men kan bli bra (kanske borde öva på skräpplåt först).

Link to comment
Share on other sites

Det finns snygga (Tycker jag) att köpa hos Dalhems, inte just gälar, men typ NASA skop.

Kolla får du se.

Problemet med Dalhems är att det är svårt att hitta på deras hemsida... Men det lät intressant..

Jag är också ute efter gälar eller scoop

EDIT: Bara för att jag sa att det var svårt att hitta så hittade jag dom på en gång ! :D Luftintag på Dalhems

Edited by Tommy
Link to comment
Share on other sites

Det sägs att man kan hitta snygga gälar i båtbutiker. Det är nog en bra ide att titta runt på andra ställen än dom uppenbara. Annars ska det väl inte vara alltför svårt att fixa egna gälar, i princip bara att såga/klippa ett skär och sedan bulta ut den. Nervigt men kan bli bra (kanske borde öva på skräpplåt först).

När det gäller tillverkning av gälar så har jag hört mig för lite....

De flesta tillverkas i en pullmax med speciellt verktyg.. sedan finns det färdiga stansar

för tex motorluckor för skogsmasiner etc, Dessa tror jag pressar i en kantpress....

Det går naturligtvis att göra dessa för hand.... men inget som jag skulle ge mig på....

Link to comment
Share on other sites

Gälarna har upptagit mycket av min tid oxå.

Gör man för hand så är det ju himla svårt att få det rakt och snygg så nu har jag ändrat tankebanor.

Jag tänker skära upp två stora urtag i bakkant och lägga aluminiumnät under.

Dessutom kommer jag att sätta två "scoop" på undersidan, dessa kommer även att styva upp huven i bakkant .

/micke

Link to comment
Share on other sites

Att tänka på är vart på karossen man placerar utsläpp respektive intag.

Utsläpp funkerar på noskonen och kaross-sidorna, och intag i huvens bakkant, exempelvis.

Har man en vindruta så skapas ett övertryck framför den som gör det svårt att få ut luft i huvens bakkant, däremot blir det då lätt att få in luft där. och bakom frammhjulen med upphäng skapas ett undertryck som hjälper till att dra ut luft på sidan bilen, men försvårar för den som försöker ta in luft där, det finns fler exempel, men har man grundtanken klar för sig så får man till det.

Link to comment
Share on other sites

Ett par sånna kanske skulle funka, men är de inlopp eller utlopp och vad är fram resp. bak

Det är en NACA-duct på bilden. Det är ett inlopp.

Gälarna på huven är utlopp, dels för att ventilera varm luft & dels för att minska trycket.

Många mindre verkstäder har verktyg till pullmax för att göra gälar. Annars skulle jag rekommendera att kolla med en verkstadsskola, de brukar ha det mesta.

B

Link to comment
Share on other sites

Jag kan rekomendera Jan Andersson i Gråbo, han tillverkar plast- & aludelar till Seven, men konverterar också för andra chassin. Dessutom har han verktyg för att göra gälar. Vad "gälning" kostar har jag glömt men det jag har beställt ligger bra till i pris, dessutom ser det proffsigt ut.

Allt Gott

Bengt

Link to comment
Share on other sites

Jag kan rekomendera Jan Andersson i Gråbo, han tillverkar plast- & aludelar till Seven, men konverterar också för andra chassin. Dessutom har han verktyg för att göra gälar. Vad "gälning" kostar har jag glömt men det jag har beställt ligger bra till i pris, dessutom ser det proffsigt ut.

Allt Gott

Bengt

Hur tar man lämpligast kontakt med Jan Andersson.

Tel, Hemsida el liknande ...

Link to comment
Share on other sites

Jag har klart för mig att jag sett dessa både som inlopp och utlopp beroende på vilket håll de monteras.

Japp om ni tittar på scoopet så gör den smalare delen att fuft som passerar in trängs ihop och ökar därmed farten på luften i, vid, på scoopet.

Vill man ventilera ut så skall den smalare delen vara bakåt i bilens färdriktning, då kommer det att sugas ur luft ur tex motorrum pga av den ökande hastigheten i, vid, på scoopet.

Lite krångligt att förklara men jag hoppas att ni förstår.

Så har jag fått det förklarat för mig och det stämmer säkert.

Link to comment
Share on other sites

Jag har klart för mig att jag sett dessa både som inlopp och utlopp beroende på vilket håll de monteras.

Japp om ni tittar på scoopet så gör den smalare delen att fuft som passerar in trängs ihop och ökar därmed farten på luften i, vid, på scoopet.

Vill man ventilera ut så skall den smalare delen vara bakåt i bilens färdriktning, då kommer det att sugas ur luft ur tex motorrum pga av den ökande hastigheten i, vid, på scoopet.

Lite krångligt att förklara men jag hoppas att ni förstår.

Så har jag fått det förklarat för mig och det stämmer säkert.

när luften går från det smala till det bredare sjunker lufthastighelen och trycket ökar så att luten (trycks) in i intaget.

tyvär blir det inte riktigt samma effekt om man vänder på det det vill säga man får ingen enorm undertryck som suger ut luften.

Link to comment
Share on other sites

Bakgrunden till konstruktionen kommer från NASA (tidigare NACA) som utvecklade detta luftintag för att utan att försämra aerodynamiken få in luft, fördelen är även att turbulensen orskad av luftintaget är minimal.

(Observera dock att det rör sig om ett luftINtag inte utblås)

Om man väljer en sådan här lösning på en seven får man förmoda att det främst är ut någon form av kosmetisk synpunkt och inte funktionell, då finns det bättre/effektivare lösningar för att få in mycket luft.

Och aspekten betr. aerodynamik och turbulens behöver väl knappast kommenteras ;)

mvh //Bernt

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...