DIRAVI Posted September 30, 2004 Posted September 30, 2004 Är det någon som mätt tyngdpungten, höjdmässigt på sin bil. Jag skulle vilja veta ungeför vart den ligger framm och bak. Altså det intressanta är egentligen tyngdpunktsaxeln. Quote
LUPUS Posted September 30, 2004 Posted September 30, 2004 Ni som har bilar skulle ju kunna mäta upp era :) (jag skulle vara taksam för lite statistik ) Om inte någon kan rota fram några internet länkar ( tror det finns å rejsa) så har jag det i någon bok om hur man gör. Kräver våg + möjlighet att lyfta bilen upp på pallar/ domkrafter till att börja med vore det intressant att bara veta hur den ligger i längs led ! jag gissa på 55 % fram när jag räkna på bromsarna med full tank var detta vettigt ?? Quote
Eddy Posted September 30, 2004 Posted September 30, 2004 Ni som har bilar skulle ju kunna mäta upp era :) (jag skulle vara taksam för lite statistik ) Om inte någon kan rota fram några internet länkar ( tror det finns å rejsa) så har jag det i någon bok om hur man gör. Kräver våg + möjlighet att lyfta bilen upp på pallar/ domkrafter till att börja med vore det intressant att bara veta hur den ligger i längs led ! jag gissa på 55 % fram när jag räkna på bromsarna med full tank var detta vettigt ?? Jag tror att Jocke hade 50-50 om jag inte missminner mig på sin dala7a. :icon_blink: Jocke kommer säkert att höra av sig och rätta mig om jag minns fel. Eddy Quote
Sonett7 Posted September 30, 2004 Posted September 30, 2004 Finns lite sån här info från Caterham SV-R i den pdf-fil jag länkat till i denna tråden: http://monkeytoys.com/locostforum/index.ph...0&t=1331&hl=svr CGH: 336mm from ground (verkar vara samma både fram och bak :icon_blink: ) Quote
Daffe Posted September 30, 2004 Posted September 30, 2004 Hej Eddy! Jag vet inte vad Jocke hade på sin Dala7 men det borde vara i stil med min, jag hade 50/50 exakt på kilot med mig i bilen. vi har väl ungefär samma vikt på vår tempel till kroppar ;) Quote
Acke Posted September 30, 2004 Posted September 30, 2004 Hmm.. han skrev la "höjdmässigt" inte längdmässigt... :unsure: jag vet att BMW har på vissa av sina mer extrema bilar "centerpunkten" eller vad man kallar den (50/50 fördelningen höjdmässigt) i höjd med centrumbulten på fälgarna !!! :blink: :blink: blandannat så hade dom kardan gåendes ut i botten av växellådan och gick även in i botten av bakaxeln... :thumbup: Quote
Recommended Posts