Jump to content

Saab/Opel frågor


Henrik Nilsson

Recommended Posts

Nu sitter man här och längtar efter att bygga på bilen, men naturligtvis har jag förhinder... Jag pajat ett senfäste i högerarmen och kan inte lyfta grejer på över 20 KG, vilket känns väldigt frustrerande... Så det får bli att planera och förbereda istället, tills det att armen är frisk igen. Så jag tänkte lista upp massor av frågor jag har, så är de lösta (förhoppningsvis) tills man kan dra igång igen:

Det mesta handlar som SAAB 9000 CSE motorn, B204E

Saab styrboxen

Min styrbox är från en 1996, var på skroten och försökte byta till mig en 1995:a utan någon framgång. Jag har skumläst lite om boxen, och den ska ju gå att programmera om så att man får bort kravet på larmmodulen. Vart kan man göra detta, och ungefär vad kostar det? Och vilka andra grejer behövs ändras i styrboxen, så att man kan göra allt på en gång.

Lutning eller upprättad?

Ja, ska man behålla lutningen på motorn, eller ska man rätta upp den?

Oljetråget

Det måste naturligtvis kortas och svetsas om, någon som gjort detta redan och har bilder/ritningar?

Motorn/lådans placering

Någon kanske har några tipps om hur man ska placera motorn och lådan på ett lämpligt sätt, i förhållande till vissa rör i chassiet t.ex. och förskutning i sidled. Jag kör på standard chassie med en höjning på 25 mm.

Motorfästen

Gjorde ni helt nya, eller modifierade ni de gamla?

Fick med ett av de nedre fästena och det övre fästet.

Kommer jag på något mer så lägger jag till det ;)

...I väntan på en hel arm igen...

ha det!

Link to comment
Share on other sites

Saab styrboxen

Min styrbox är från en 1996' date=' var på skroten och försökte byta till mig en 1995:a utan någon framgång. Jag har skumläst lite om boxen, och den ska ju gå att programmera om så att man får bort kravet på larmmodulen. Vart kan man göra detta, och ungefär vad kostar det? Och vilka andra grejer behövs ändras i styrboxen, så att man kan göra allt på en gång.[/quote']

Om man (som jag) har en box som är gjord för Miljöklass 1 och därför vill ha en lambdasensor efter katten så skall detta också fixas. Vill du fortsätta att köra med de 150 hk som Saab bjöd på i originalskick eller har du tänkt dig mer? ;) Har du tänkt dig lite extra så är det bara att kontakta någon av alla Saabtrimmare som finns - själv kommer jag att köra med ett program från Maptun http://www.maptun.com. Annars finns SQR, BSR, Nordic att välja på beroende på hur stor plånbok du har. Även om du har en trimbox är det bara att koppla bort magnetventilen och köra med slangen direkt från kompressorhuset till waste gate-dosan för att få en ltt igen... Sen finns det en privat kille i STCS som roar sig med att ändra ettor och nollor i dessa boxarna - PM:a mig för hans e-mail adress! Troligen är han den billigaste på marknanden men jag vet inget om kvalitén på hans program - har hört både ris och ros men har ingen egen erfarenhet.

Lutning eller upprättad?

Ja' date=' ska man behålla lutningen på motorn, eller ska man rätta upp den?[/quote']

Här har jag inte bestämt mig själv. Jag tycker att det ser klart bäst ut om man har motorn stående rakt, men sedan får man även tänka på att man troligen vill kunna göra oljebyten på växellådan och i min låda vrids så att oljepluggen kommer högre om motorn står rakt. Fast de gångerna man gör oljebyten kan man i så fall luta bilen istället ;)

Oljetråget

Det måste naturligtvis kortas och svetsas om' date=' någon som gjort detta redan och har bilder/ritningar?[/quote']

Har sett bilder men tyvärr inga bra och har inga ritningar. :(

Motorn/lådans placering

Någon kanske har några tipps om hur man ska placera motorn och lådan på ett lämpligt sätt' date=' i förhållande till vissa rör i chassiet t.ex. och förskutning i sidled. Jag kör på standard chassie med en höjning på 25 mm.[/quote']

Ha motor och växellåda så djupt att du har 80-100mm markfrigång mot lådan och med minst 20mm tillgodo till chassit överallt med tanke på att motor/växellåda rör sig vid körning.

Motorfästen

Gjorde ni helt nya' date=' eller modifierade ni de gamla?

Fick med ett av de nedre fästena och det övre fästet.[/quote']

Jag kommer att tillverka egna fästen som sitter i några lämpliga av de färdiggängade hålen i blocket. Det övre motorfästet är till ett momentstag som inte får någon funktion med ordentliga motorfästen...

För lite inspiration kan du kolla här: http://saab.ath.cx/community/tony418/Sierra%20Aero/ Där finns bilder på en 2,3T från en 9000 monterad i en Ford Sierra ;) Några av bilderna är de bilder jag har sett som visar det modifierade oljetråget monterat på motorn/framvagnsbalken.

Får hoppas att "Ascona 400" hittar denna tråden och kommer med lite riktig erfarenhet.

Link to comment
Share on other sites

Nu sitter man här och längtar efter att bygga på bilen, men naturligtvis har jag förhinder... Jag pajat ett senfäste i högerarmen och kan inte lyfta grejer på över 20 KG, vilket känns väldigt frustrerande... Så det får bli att planera och förbereda istället, tills det att armen är frisk igen. Så jag tänkte lista upp massor av frågor jag har, så är de lösta (förhoppningsvis) tills man kan dra igång igen:

Det mesta handlar som SAAB 9000 CSE motorn, B204E

Saab styrboxen

Min styrbox är från en 1996, var på skroten och försökte byta till mig en 1995:a utan någon framgång. Jag har skumläst lite om boxen, och den ska ju gå att programmera om så att man får bort kravet på larmmodulen. Vart kan man göra detta, och ungefär vad kostar det? Och vilka andra grejer behövs ändras i styrboxen, så att man kan göra allt på en gång.

Lutning eller upprättad?

Ja, ska man behålla lutningen på motorn, eller ska man rätta upp den?

####

Jag luta den "lite" åt turbo hållet men jag har sett rak intallation oxå .

Har för mig jag luta den lite blandannat för at vxl låda hade en liten "knöl" vid gas foten som blev något bättre med lite lutning.

Oljetråget

Det måste naturligtvis kortas och svetsas om, någon som gjort detta redan och har bilder/ritningar?

### 

Har inte gjort detta än men se till at bulta fast allt ganska stummt  (typ gammalt block) när du svetsar , blir lätt vinnt annars.

Motorn/lådans placering

Någon kanske har några tipps om hur man ska placera motorn och lådan på ett lämpligt sätt, i förhållande till vissa rör i chassiet t.ex. och förskutning i sidled. Jag kör på standard chassie med en höjning på 25 mm.

Motorfästen

Gjorde ni helt nya, eller modifierade ni de gamla?

Fick med ett av de nedre fästena och det övre fästet.

### lite gammla bilder på mitt första skott ,  nuvarande är ganska likt. (har dock inga bilder)

hade glömt hur stor generatorn var första gången 

Då  bultarna är ganska klena och ofta sitter på rad så gjorde jag en ordentlig triangulering och drog bak det langs led stabiliserande staget till lådan. Kanske overkill men det lär inte lossa och väger inte så mycket extra

http://error.netilium.org/~lupus/engine_support/

Det svåra är på generator sidan är att få dit olje sticka + generator utan problem

OBS nu har jag en 9-5 motor , vet inet hur generatorn sitter på en 9000

Kommer jag på något mer så lägger jag till det ;)

...I väntan på en hel arm igen...

ha det!

:( :(

Link to comment
Share on other sites

På 9000 sitter generatorn uppe vid ventilkåpan på insugssidan så den lär inte vara något problem vid motorfästena...

Kom på en sak till: Jag fick en rasad motor från en 9000 (ägaren hade kört på semester till Tyskland utan att ens kolla oljan som inte var bytt på 5000 mil :blink: ) och jag tycker att det verkar vara väldigt stor skillnad på oljetrågen på 9000 och ng900/9-3 till ng900/9-3:s fördel. Om jag lutar motorn så att växellådan är rak är det nästan så att jag kan köra med oljetråget som det är.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...