longen Posted January 19, 2019 Author Share Posted January 19, 2019 Handbromsen Återigen liten insats idag igen. Gjorde klar handbromsen, justerad vajrarna så att det finns kvar 2-3 klick kvar på handbroms spaken. Men även ett sådant spel att vid frisläppt handbroms så ligger varje bromsok i neutralt läge. Vet inte än hur jag ska göra mitten konsolen, kan behöva lös med handbroms spaken igen men det är bara 3 skruvar så. Vet inte riktigt hur jag ska göra med alla knappar som satt på instrument panelen innan då hela panel kommer att vara ren för att man med snabbfästen ska kunna ta lös panelen för att komma åt tex, bromsbehållare, expansionskärl, säkringar och styrboxar. Har 3 allternativ: 1. Flytta knapparna och göra en ny knapp panel på kardantunnel konsolen. 2. Göra om ratten så att alla knappar finns lätt tillgängliga utan att behöver släppa raten, dock så är det snabb fäste på ratten för att kunna ta lös den. 3. Göra om växel paddlarna i kolfiber, samtidigt så monterar man in knappar på lämpliga ställen som inte stör växlingen. Fördel är kabeldragningen, dock kanske bilprovningen inte uppskattar det . Kan starkt rekommendera växlingspaddlar & Quick skift, så att man aldrig behöva släppa ratten, ha full fokus på körningen med båda händerna på ratten. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
longen Posted January 19, 2019 Author Share Posted January 19, 2019 Fick dom sista delarna till avgassystemet idag, blir att fara på jobbet när frugan kommer hem senare ikväll och se ifall man kan bygga ihop allt 😄 Lägger upp en lite film om hur bilen presterade innan nerplockning av den. https://www.garaget.org/video/153255 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
longen Posted January 19, 2019 Author Share Posted January 19, 2019 Tvär var ut och gjorde klart gaspedalen med vajer. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
longen Posted January 19, 2019 Author Share Posted January 19, 2019 Ljuddämpare / Avgassystem Svetsade ihop delarna till avgassystemet idag. Alla delar är från Becur i Bureå, dom tillverkar avgassystem och det är av dem jag fått tips om hur jag ska gå tillväga med isoleringen i ljuddämparen. Lindade först röret med stålull för skapa ett typ av gnistskydd för att skydda kolfiber röret från att brinna upp. Lindade sen ett varv med en riktigt tjock matta från Becur. Blev lite för lite för att fylla ut mot kolfiber röret så jag köpte 2 mattor från Biltema som var lite tunnare, blev super bra, fick använda rätt mycket kraft för att få dit röret. Borrade sedan hål och pop nitade båda sidorna med 4.8 mm rostfria pop nitar. Svetsade ihop lite andra rör delar med v-band m.m. Ska försöka göra någon jigg för allt imorgon för att göra det sista mellersta röret och infästningarna. Håller man upp den gamla och den nya ljuddämparen så känns det som det är halva vikten i kolfiber dämparen. Ska väga dem sen så får vi se vad vikten blev. Jag använda en halva från ett v-band som slut pip / slutring på utgående rör. Dock så var v-bandet ca 1 mm för liten. Hetta upp v-bandet med skärbrännaren och den blev tillräckligt stor för att trä på den på röret. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
longen Posted January 19, 2019 Author Share Posted January 19, 2019 Avgassystemet Gjorde klart resten av avgassystemet idag, saknas bara den bakre infästningen av ljuddämparen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
longen Posted January 19, 2019 Author Share Posted January 19, 2019 Stolarna Tillbaka från en snabb semester 🙂 Hade besluts ångest om vad jag skulle göra idag men tog mig i kragen och började på en av stolarna. Nedan ser ni bildförloppet när jag wrappa / foliera ena stolen med kolfiber vinyl. Gjorde först en provbit, för att se vad som kan gå snett. Monterade på folien och gjorde alla kanter först. Monterade dammsugaren i ett av bältes hålen för att sätta vakuum under folien. Sen börjades det värmas och sträckas . Tror jag håll på ca 9h med en stol Första gången jag monterat vinyl. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
longen Posted January 19, 2019 Author Share Posted January 19, 2019 Stolarna del II Gjorde klart andra stolen ikväll. Vakuum foliera med hjälp av en damsugare, värmepistol och mycket tålamod. Gjorde en timelap film, 4h på 28 sek. https://www.garaget.org/video/153279 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
longen Posted January 19, 2019 Author Share Posted January 19, 2019 El-Systemet Har börjat med att reda ut elsystemet. Började att riva upp och ta bort alla skydd på alla härvor. Sen rensade jag bort all el som har att göra med belysning, fläktar, tuta m.m. Vill skilja på motorstyrningen och resterande el. Har gjort lite mer än hälften av motor härvan, blir göra klart det någon dag framöver, montera allt. Några bilder blev det ialla fall. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
longen Posted January 19, 2019 Author Share Posted January 19, 2019 Fortsättning EL-systemet Har pillat på med motor kabel härvan nu i några kvällar. Allt runt motorn är typ klart, blir att tillverka fästen för: Motor ECU Power Commander 3 Modulen för Quickshift Modulen för växel indikeringen Modulen för att kunna kalibrera om hastighetsgivaren Laddnings regulatorn Hastighetsmätaren Knapp panel med några brytare Fäste för tändnings låset Säkring panelen Relä panelen Så man har nog jobb några kvällar framöver. Semestern är slut men ska försöka få lite tid varje kväll. Lägger upp lite bilder på lite smått och gott 🙂 Lägger även upp elschemat på Yamaha R1 2007 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
longen Posted January 19, 2019 Author Share Posted January 19, 2019 Mera EL Prickade av några punkter på att göra listan ikväll. Fäste för ECU klart, ej monterat. Fäste för Power Commander klart, ej monterat. Fästet för ljuddämparen klart, ej monterat. All el till framlysen, fläkt, tuta, blinkers är förberett och monterat. Sen blev jag lat efter 5h pill 🙂 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
longen Posted January 19, 2019 Author Share Posted January 19, 2019 EL till bakdelen av bilen. Gjorde en ny kabelhärva ikväll till baklysen, bränslepump. Mitt mål imorgon är att svetsa fast fästet till ljuddämparen. Och att skruva fast stolarna, får vad som blir gjort i slutändan 🙂 Är vädret bra kanske man rullar bilen i solen och fotar lite bilder. Samtidigt som storstädning av garaget ät nödvändigt 🙂 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
longen Posted January 19, 2019 Author Share Posted January 19, 2019 Avgassystemet & Infästning Stolarna Gjorde klart infästningen för ljuddämparen idag. Svarvade till ett gäng distanser för att kunna sätta fast stolarna. Har olika distanser på grund av att förar stolen har skenor under och jag vill att båda stolarna hamnar på samma höjd. Blir ut en sväng senare ikväll också. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
longen Posted January 19, 2019 Author Share Posted January 19, 2019 Kontakter Var förbi en bilfirma och såg dom här kontakterna och kunde inte hålla mig 🙂 så nu har alla belysnings kablar fina snabb kontakter 🙂 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
longen Posted January 19, 2019 Author Share Posted January 19, 2019 Mera EL Har inget emot EL, men det tar fan aldrig slut 😐 Montera ECU ikväll, gjorde om kabelhärvan lite så att kontakterna stämde bättre med den placering som ECU fick. Montera Voltregulatorn och gjorde om kabeln till den. Drog upp alla kablar till instrumentpanelen från hela bilen. Känns som att ifall bilen startar första gången utan några problem då blir att att fara och köpa en drös lotter. Är något nervös för kommande uppstart med motor och resterande EL. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
longen Posted January 19, 2019 Author Share Posted January 19, 2019 Fortsättning EL Montera fast ikväll: Reläsocklarna Säkringshållaren 2st kopplingsplintar Kopplat på bak och fram stammen på plintarna ikväll. Blir att fortsätta med relä och säkringarna imorgon. Fördel med plintarna är ju att kopplar man något fel är det sjukt lätt att korrigera felen där + att det går bra att mäta strömmen där. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
longen Posted January 19, 2019 Author Share Posted January 19, 2019 Knapp panel / EL Gjorde en snabb ritning på en knapp panel, sen var det bara att borra, slipa, wrappa/vinyla, montera. Har fortsatt med elen också, nästan alla reläer är färdiga. Inkoppling säkringar, även påbörjat göra elen till knapp panelen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
longen Posted January 19, 2019 Author Share Posted January 19, 2019 EL EL EL Kablarna till knapp panelen är klart. Gjort lite mer på säkringar och reläer. Saknas tändningslås med immobilisern. Hastighetsmätaren + några kablar från ECU. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
longen Posted January 19, 2019 Author Share Posted January 19, 2019 Städning / Fotografering Var fint väder ute idag, rulla ut lillen och städade upp i garaget. Passade på att fota lite 🙂 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
longen Posted January 19, 2019 Author Share Posted January 19, 2019 Batteri m.m. Tillverka en nya batteri låda. Även lite andra fästen som, fäste start relä, fäste för powercommander och qucikshift modulen. Blir att göra klart alla batteri kablar ikväll eller imorgon kväll och även montera dom andra fästena som är gjorda. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
longen Posted January 19, 2019 Author Share Posted January 19, 2019 Framlysen Gjorde klart kabel dragning i framlysena. Har även gjort klart all EL runt batteri och startmotor. Glömde dock ta bilder på det innan jag gick från garaget. Kommer nog mer bilder senare ikväll 🙂 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
longen Posted January 19, 2019 Author Share Posted January 19, 2019 (edited) El före & efter bilder Nu börjar det mesta i EL väg att vara klar. Lägger upp lite före och efter bilder på hur det såg ut och hur det ser ut nu. Härnäst blir det att bygga klart kylsystemet med alla slangar, expansions kärl m.m. Edited March 13, 2020 by longen Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
longen Posted January 19, 2019 Author Share Posted January 19, 2019 EL system / Kyl system Gjorde klart kontakterna och kablarna till respektive baklyse. Gjort om det nedre ingående vatten rör till motorn från kylaren. Kapat av en 90 graders böj, valsa ettt spår med ett verktyg från jobbet som gör att inte slangen ska kunna glida av. Fixat 28 mm koppar rör som jag kommer att ha mellan motor och kylare. Har även på dem valsat ändarna så det fått ett spår som gör att inte slangen ska glida av. Montera dit en krympslang på koppar röret för att få en bättre finish. Har beställt ett gäng nya silikon slangar som jag kanske för i slutet av nästa vecka. Lägger upp lite bilder på allt 🙂 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
longen Posted January 19, 2019 Author Share Posted January 19, 2019 Tog mig friheten att fixa ett lite backjobb ikväll. Efter att jag gjort nya bussningar till rattstången och ihop montering så gick ratten sjukt tungt. Trodde att det skulle nöta till sig men så var inte fallet. Fick ta i hårt för att kunna styra. Gjorde en nya ratt axel av rostfritt. Svarva till och svetsa fast ratt Quick releasen . Svarva nya bussningar med lite mer spel. Tar man i och snurrar på ratten så snurrar den 5-6 varv innan den stannar så en viss skillnad blev det 🙂 Inga glapp vare sig upp eller ner eller i sidled, blev riktigt nöjd. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
longen Posted January 19, 2019 Author Share Posted January 19, 2019 Bromsar, koppling, ratt Satte in 45 gradig vinklar på alla slangar på huvudcylindrarna för att få mer avstånd till grenröret för att dom inte ska brinna upp. For på Specma och gjorde om slangen till koppling cylindern. Blev även montering av den också. Montera tillbaka rattstången, montera paddlarna och ratten. Fick hjälp av en kollega att CAD rita upp nya paddlar, blir att beställa det så får vi se hur det blev senare. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
longen Posted January 19, 2019 Author Share Posted January 19, 2019 Lägger upp en bild på den nya växel paddeln 🙂 Mest troligen blir det att göra den i borstad Aluminium, men vi får se vad det blir. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
longen Posted January 19, 2019 Author Share Posted January 19, 2019 Kylsystem Gjorde klar övre och nedre kylar rören ikväll. Sitter en anslutning på vardera rör. På den övre röret , utgående vatten från termostat och vidare till övre anslutning på kylaren. Anslutningen på det röret kommer från oljekylaren. Innan demontering av bilen satt den på nedre kylar röret. Nackdelen med det är att det inte blir någon cirkulation igenom kylaren ifall termostaten står stängd vilket leder till att oljan inte får någon extra kylning just i stängt läge. På den nedre röret mellan utgång på kylaren och ingång på motorn, Anslutningen på det röret kommer från expansions kärlet. Blir lätt att fylla systemet nerifrån och luften kommer ut upptill. Enligt posten ska alla silikon slangarna komma imorgon, hoppas man beställt rätt, skulle vara kul att få fylla systemet och göra en provstart snart. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
longen Posted January 19, 2019 Author Share Posted January 19, 2019 Fortsättning kylsystemet Fick alla silikon slangar igår, har kapat in rätt längd och monterat dem. Gjort klart slangarna till oljekylaren, expansionskärlet och utluftningen från termostat hus och kylare. Gjorde även klart bränsleslangen ikväll. Saker på att göra listan: Bygga fäste för expansions kärlet Fylla kylarglykol och leta läckage Fylla på bromsvätska och lufta bromsarna Fylla på bromsvätska och lufta kopplingen Tanka tanken med bränsle Linda klart avgassystemet med avgasbandage Foliera om den ena stolen Montera fast båda stolarna Montera bälten Provstarta ( leta fel ) 😛 Allt det där borde man väl hinna innan 9 sep (Bilutställning) ;):D Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
longen Posted January 19, 2019 Author Share Posted January 19, 2019 Bygga fäste för expansions kärlet (Klart) Fylla kylarglykol och leta läckage (Klart) inga läckage 😄 Tanka tanken med bränsle (Klart) Provstarta ( leta fel ) 😛 (Klart) inga fel 😄 Lägger upp en lite kort film på uppstarten https://www.garaget.org/video/153403 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
longen Posted January 19, 2019 Author Share Posted January 19, 2019 Värmekamera Lånade en värmekamera av en kollega. Kolla ifall cirkulationen fungerade som den skulle i motorn. Kollade sa att den inte gick varm och allt såg bra ut. Kollade även all EL, kollade så det inte var överbelastning på säkringar, reläer, kablar och styrboxar. Den ända som blev varm var laddningsregulatorn, ca 40 grader med full allt påslaget. Lägger upp en drös bilder på hur det såg ut. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
longen Posted January 19, 2019 Author Share Posted January 19, 2019 Avgassystemet Lindade på sista biten med avgasbandage idag. Andra saker som jag hoppas jag ska hinna idag är: Lufta bromsarna och kopplingen. Skruva fast huvudsäkringen. Byta grenrörs muttrar till riktiga grenrörs muttrar. Göra en mall för fästet för instrument panelen som ska sitta fast i rattstången. Även skiftlight lampan och växel indikatorn ska sitta på samma fäste. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
longen Posted January 19, 2019 Author Share Posted January 19, 2019 Grenrör / Instrumentpanel Gjorde en ritning på Instrumentpanel fästet som jag tänkte tillverka imorgon. Bytte även alla grenrörs muttrar då jag saknade några original. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
longen Posted January 19, 2019 Author Share Posted January 19, 2019 Bromsarna och kopplingen är nu luftade. Åker nog på att göra om pedalstället en aning. Kommer att byta ut stagen till längre stag mellan pedalerna och huvud cylindrarna för att få pedalerna längre bak mot förar stolen. Så när pedalen är nedtryckt max så ska den typ stå rakt upp istället för att luta framåt. Tanken med det är att hälen på foten aldrig ska kunna ta i ramen till pedalstället. Återkommer med bilder på före och efter skillnaden. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
longen Posted January 19, 2019 Author Share Posted January 19, 2019 Instrument panelen: Kvällens jobb blev att tillverka fästet för instrumentpanelen. Svarvade även alla distanser till underredet på stolarna. Svarvade också distanser till infästningen av rattstången, vilket gör att man med väldigt enkla medel kan flytta ratten +/- 5cm framåt eller bakåt. Upptäckte att ratten kom rätt nära så då flyttar jag fram den 5 cm. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
longen Posted January 19, 2019 Author Share Posted January 19, 2019 Växling & Instrumentpanelen Gjort klart kabeldragningen till instrument panelen idag. Monterade både shiftlight och växel indikatorn. Monterade växelvajern och gjorde klart allt som har med växlingen att göra. Gjorde klart Pedalstället så nu tror jag att du ska fungera tillfredsställande. Monterade dit distanserna till rattstångs infästningen så nu kom ratten mer behagligt till. Glömde fota pedalstället 🙂 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
longen Posted January 19, 2019 Author Share Posted January 19, 2019 Provkörning 😄 Var ut 2 varv runt kvarteret idag med lill-skorven. Känns riktigt bra att den rullar igen. Deadline för bilutställning lördag 9/9 kl 08.00, känns som det närmar sig snabbt och det är en rad saker som jag hade tänkt hinna innan dess. Bilen kommer att ställas ut utan kaross, då karossen kommer att bearbetas under hösten/vintern. Att göra listan: 1. Justera bromsvågen så att pedalen känns mer korrekt. 2. Skruva fast huvud säkringen 3. Bygga ett provisorisk fäste för baklysena 4. Montera dit ett bränslefilter på tryckledningen 5. Montera brandsläckare 6. Foliera om förarstolen 7. Montera bälten 8. Montera fast stolarna 9. Göra ett snyggare lock över påfyllnads röret på tanken, istället för en pappers tuss 10. Gå igenom och efter dra bultar, kolla så att allt sitter fast 11. Prova ett 3x3 m tält och ser hur det ser ut, man vet ju aldrig hur vädret är 9/9. Man vill ju inte att det regnar in massa vatten i elcentralen m.m. Efter bil utställningen blir det att: 1. Justera höjden på alla 4 hjul 2. Hjul inställning 3. 4 punkts våg och justera fjädringen på alla 4 hjulen Sen ställa bort bilen och börja med karossen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
longen Posted January 19, 2019 Author Share Posted January 19, 2019 Förarstolen / Bromsar Förar stolen klar. Monterade ner 4 st M10 pop nit muttrar i ramen, använde distanshylsorna som jag gjort tidigare och drag fast stolen. Det är bara förar stolen som är justerbar bak och fram. Passagerar stolen kommer att distanseras på samma höjd men var fast monterad. Monterade även dit 4 punkts bältet. Justerade om ratten igen men är inte helt nöjd. Blir att höja upp den ca 5 cm till. Bromsarna fram känns toppen, bakbromsarna känns som det är luft i, får inte ut någon luft, upptäckte att handbromsen låg på. Ska släppa på handbromsen och prova lufta igen. Pumpar man 5 gånger på bromsen sjunker oljan i behållaren ca 10 mm till bak kretsen. Inget sjunker i behållaren i fram kretsen vilket jag tyder på att det är luft i bak kretsen. Släpper man pedalen igen så stiger oljan ca 10 mm igen i behållaren. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
longen Posted January 19, 2019 Author Share Posted January 19, 2019 Några punkter får man stryka i alla fall 😄 Att göra listan: 1. Justera bromsvågen så att pedalen känns mer korrekt. Tog lös broms oken bak, lyfte upp dem lufta igen och då blev det bra Klart 2. Skruva fast huvud säkringen Klart 3. Bygga ett provisorisk fäste för baklysena Klart 4. Montera dit ett bränslefilter på tryckledningen 5. Montera brandsläckare 6. Foliera om passagerar stolen, mont stol & bälte 7. Montera bälten förar stol Klart 8. Montera fast förar stol Klart 9. Göra ett snyggare lock över påfyllnads röret på tanken, istället för en pappers tuss 10. Gå igenom och efter dra bultar, kolla så att allt sitter fast Klart Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
longen Posted January 19, 2019 Author Share Posted January 19, 2019 Pillade lite mer med bromsarna när jag kom hem från jobbet. Justerade pedalerna lite framåt och bromsvågen så att den bromsa mer på framdäcken. Helt sjukt vilken kraft & fäste det är med Toyo R888 däck och bromsarna på bilen. Stannar på väldigt kort yta. Justerade om ratten och nu börjar den kännas hyfsat rätt. Blir att stanna kvar på jobbet imorgon och göra en insats på att foliera om passagerarstolen, använde mig av en primer för att den skulle fäste extra bra men det kommer att bli ett straff att få bort alla lim rester. För övrigt förutom alla chassi inställningar så känns det som man ligger till riktigt bra med tids planen inför helgen. Man blir som barn på nytt när man kör denna bil, minns när man har haft MC och skoter, när man ska ta fram och köra för första gången under säsongen. Känns som om effekten är den dubbla och att det går hur hårt som helst, kändes så idag när man provade en sväng 😄 Så här står den i garaget just nu. Temporärt baklyse hållare för lite provkörning. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
longen Posted January 19, 2019 Author Share Posted January 19, 2019 Bilutställningen blev inställd för min del idag. Ösregnade ute och såg ingen anledning att ställa ut idag. Kommer fler tillfällen. Nu är det bara att knega vidare med resten. Höjdinställning Hjulinställning 4 punkts vikt inställning fjädring Sedan påbörja att göra klar karossen. Känns som man har hamnat i kolfiber träsket. Får se hur mycket det spårar ur i vinter. Önske listan lyder i alla fall: Äkta kolfiber skärmar Äkta kolfiber stolar (gärna Tillett) Äkta kolfiber backspeglar Äkta kolfiber scoop Bygga helbur Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
longen Posted January 19, 2019 Author Share Posted January 19, 2019 Inspirationsbilder Lägger upp lite inspirationsbilder på vad jag har tänkt att köpa under vintern. Bakskärmar i kolfiber Framskärmar i kolfiber Luftintag i kolfiber Snabb huvlås Höjningssats till instrument brädan vilket gör att luften går över huvudet Toyo R888 däck 4st Så här skulle jag vilja att buren ska se ut sen, även huv scoopet ser intressant ut Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
longen Posted January 19, 2019 Author Share Posted January 19, 2019 Har legat lite på latsidan nu ett tag. Inväntar vintern och försöker även spara pengar för kommande uppdateringar på bilen. Stötte på lite problem med bakbromsarna när jag varit ute och provkört. Bromsen på höger sida låg på och skivan gick varm. Blir att byta bromsoken bak, belägg och även broms slangarna till dem. Visst kan man renovera upp dem men litar mer på att sätta dit nya. Har tagit alla karosseri delar till jobbet, så snart kommer det uppdateringar på dom lagningar och åtgärder som ska göra där. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
longen Posted January 19, 2019 Author Share Posted January 19, 2019 (edited) Våren är här nu och man känner kraftigt sug att få färdig bilen. Var drygt 5 månader sedan uppdatering av hemsidan men några saker är gjorda i alla fall. Saker som är gjorda: Injustering av höjd på alla fyra hjulen. Viktjustering, inställning av viktfördelning och total vikt av bilen utan kaross. Hjul inställning. Beställt en helt ny kaross med allt från England Beställt en utökad skyddsbur. Nu är väntar jag bara på alla delar från England. Första att göra är att bygga skyddburen klar, sen börja passa in den nya karossen på ramen. Kommer att skicka in fälgarna på pulver lackering då dom ska bli blank svarta. Blir att göra en hel del under semestern så förhoppningsvis så är man klar med allt i mitten av sommaren. Lägger upp lite bilder på invägningen och hur det mest troligen kommer att se ut när den är klar. Färgsättning kommer att bli följande. Röd mitten del med svarta kolfiber skärmar. Kolfiber inlägg i instrtument brädan. Kolfiber inlägg i kardan tunneln. Kolfiber scoop. Kolfiber skärm som sitter uppe på instrument brädan för att avisa luft från att komma rakt på hjälmen. Kolfiber stolar. Svart tunnel som sitter under baktill, kolla bilder. Edited March 9, 2019 by longen Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
longen Posted January 19, 2019 Author Share Posted January 19, 2019 Delar från England har anlänt, har varit dålig på att uppdatera sidan. Här kommer lite info på vad som är gjort. Huvud delen av karossen är dit provat och allt som måste kapas ur eller filas till är gjort. Saker som är kvar för är Nosen, skärmar, instrumentpanel, huv, m.m. Har även passat in och svetsat dit skyddsburen, blev riktigt nöjd med hur resultat blev. Nu kommande dagar blir det att måla buren, bygga om bensintanken och sen montera ihop alla kaross delar. På bilderna nedan ser man skillnaden på huvud delen av karossen, före efter. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
longen Posted January 19, 2019 Author Share Posted January 19, 2019 Så där, första lagret med färg är lagd. Hinner jag så blir det färdigmålat senare ikväll eller imorgon kväll. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
longen Posted January 19, 2019 Author Share Posted January 19, 2019 Bränsletanken är klar, byggt in en invändig cachetank i den. Den är läckage testad och monterad. Karossen är ditlagd igen, blir att popnita fast den imorgon och sen börjar återmontering av allt annat. Saker som ska göras i helgen är: Dit med sido bågarna. Montera framvagnen igen. Lufta koppling och bromsar. Beställa lite saker som bränslefilter, och massa AN kopplingar och adaptrar. Om det finns tid så kanske man provar dit front nosen på karossen också. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
longen Posted January 19, 2019 Author Share Posted January 19, 2019 Han ut idag en liten stund. Framvagn på plats, ska loctita och hård dra alla skruvar imorgon. Avgassystem är på plats, blir att lägga på avgasbandage på kollektorn imorgon. Monterade dit underdelen baktill, blev riktigt nöjd med utseendet. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
longen Posted January 19, 2019 Author Share Posted January 19, 2019 Finjustera och slipade till hålen där bär-armarna går igenom karossen framtill. Loctite alla dragit alla skruvar i framvagnen. Monterat bromsarna fram. Kapat ur allt i nos fronten så att den ska passa. Fattas att göra fästen så den sitter där permanent. Gjorde en prototyp emblem i 3d skrivaren. Blev helt ok ändå. Fick även hem dom nya huvlåsen, verkar var väldig bra kvalitet på dem. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
longen Posted January 19, 2019 Author Share Posted January 19, 2019 Måste original luftburken sitta på motorn pga avstämning till motorn eller givare? Väldigt intressant fråga med luft burken. Har hört från olika håll att man kan tappa upp mot 20-50hk ifall man gör en egen luftburk. Men det är inget som jag har fått bekräftat. Jag har provat ritat ett eget insug och skrivit ut det i 3d skrivaren. Har inte hunnit provat det än men ska blir incessant att få se hur det blir. Yamaha R1 2007 har ju variabla trattar och trattens längd förändras från kort till lång beroende vilket motorvarv det är. Lägger upp några bilder på hur jag tänkt. Sen hur det fungerar i verkligheten har jag ingen aning om. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
longen Posted January 19, 2019 Author Share Posted January 19, 2019 Dagens arbete. Huvud delen av karossen är helt fast satt. Justerat in fronten och gjort alla linfästningar till den. Kapat ur allt på instrumentpanelen och passat in den. Provade lägga på huven för att mäta ut exakt var instrumentpanelen hamnade. Morgondagens version är att få fast blinkersena fram. Gör in-fästningarna till instrumentpanelen. Börja klura ut hur man ska få fast huvlåsen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
longen Posted January 19, 2019 Author Share Posted January 19, 2019 Blev en vilodag från garaget igår. Idag blev det att kapa ur fronten för att kunna montera framlysena. Monterade även blinkersen fram. Får se ifall man får sig ut en stund ikväll igen och fortsätta. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.