Jump to content

Super Seven MNR Vortx RT+ 2010


longen

Recommended Posts

Hej!

Köpte mig en MNR Vortx RT+ sommaren 2016. 
Bilen var byggd 2010 och hade ett stuk av banracing look.

Genomfört med bilarna Super Seven, Super 7, Westfield
är att denna är byggd med rörram istället för fyrkant profilrör. 

Istället för den vanliga 4-cyl Ford motorn så sitter det en  
Yamaha R1 motor från 2007 i bilen.

När vintern kom så bestämde jag mig för att plocka ner bilen i delar 
för att byta ut lite slit delar och höja upp finishen på hela bilen.

Jag kommer att lägga upp steg för steg vad jag har gjort och 
hoppas ni kommer att gilla och följa mina förbättringar på bilen.

Bilen är näst intill klar nu men jag lägger upp hela bygget här, tänkte
att det kanske vore kul för andra att se och hur man gjort vissa lösningar.

 

* Besiktningsbefriad för all framtid (T12BF)
* Yamaha R1-motor från 2007
* Power Commander 3
* Kolfiberljuddämpare (Helsystem)
* Sportluftfilter * Effekt ca 180-200hk
* Vikt 550kg
* Dubbla triangellänkar fram med invändig pushrod-fjädring.
* Alla leder fram och bak är Cromoly Uniballs
* Spindelleder från Raceleda
* Dubbla triangellänkar bak.
* Justerbara Protech coilovers fram och bak
* Nav bak från Sierra 4*4
* Skivbromsar runt, Volvo R 4-kolvs aluminiumok fram, Sierra-ok bak, handbroms från Sierra
* Bromsvåg
* Cosworth-diff LSD 3.38
* Kort styrväxel från Escort MKII
* Cordona Quickshift för fullgasväxlingar utan koppling (paddlar vid ratten)
* Cordona Batwing Shiftlight
* Växelindikator
* Aktiv vinge, elektrisk justerbar under körning.
* Fyrpunkts- och trepunktsbälten
* Däck på 15 fälg R888R

Före bild 🙂

IMG_7066.jpg

 

Efter bild 😁

2.jpg.837f31b28c0a6f07a8b568d059808d7b.thumb.jpg.938449333152eebab81ac2a3110d2b5f.jpg

Edited by longen
  • Like 1
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

6 november, 2016

På började lite isär plockning idag, blir att rensa ramen från allt glasfiber.
Gå igenom elsystemet och förbättra visa punkter.
Göra om pedal stället.
Förbättra några saker i bakvagnen.
Funderar starkt på att bygga helbur, får se hur det blir.
Sen rensa allt och höja upp finishen på allt, lack vinyl vi får se var det bär av.

IMG_8067.jpg
IMG_8065.jpg

Link to comment
Share on other sites

3 december, 2016

Rensade lite mer på bilen

Lyfta av allt glasfiber eller så kallade kaross
Tog bort framvagnen
Tog bort avgas systemet
tog bort instrument panelen
Märkte upp hål som skulle plastas igen

IMG_0053.jpg
IMG_0054.jpg
IMG_0055.jpg
IMG_0056.jpg
IMG_0057.jpg
IMG_0058.jpg
IMG_0059.jpg
IMG_0061.jpg
IMG_0063.jpg
IMG_0064.jpg
IMG_0065.jpg
IMG_0067.jpg
IMG_0069.jpg
IMG_0075.jpg
IMG_0076.jpg
IMG_0077.jpg
IMG_0078.jpg
IMG_0081.jpg
IMG_0082.jpg
IMG_0084.jpg
IMG_0085.jpg
IMG_0086.jpg
IMG_0088.jpg
IMG_0091.jpg
IMG_0092.jpg

Link to comment
Share on other sites

3 december, 2016

Har letat en del och hittat en rad olika burar och modeller som
finns att köpa. Föll mes för den här modellen.
Blir att beställa material och försöka tillverka ett likadant skälv.

IMG_0029.jpg

Link to comment
Share on other sites

27 januari, 2017

Nu börjar rivningen av bilen att nå sitt slut.
Blir att ta ramen till jobbet.

Saker som ska göra närmaste veckorna

Tvätta ramen
Svetsa igen onödig hål på ramen och kolla om det finns sprickor någon stans
Börja bocka den nya skydds buren (Rör ämne Docol R8 rör 38 mm)
Blästra ramen
Lacka ramen
Ta isär diffen, byta lager och packboxar, shimsa in dreven för att få mindre glapp
Gå igenom back lådan
Göra en ny botten platta under bilen
Nya plåtar till torped vägg och ovan för torped vägen
Plocka ihop bär armar och diverse delar för blästring och lackering
Ungefär så ser prioriterings ordningen ut, sen om det blir så är ju en annan femma.

IMG_1324.jpg
IMG_1321-e1485530949153.jpg
IMG_1322-e1485530929344.jpg
IMG_1319-e1485530970978.jpg
IMG_1318-e1485530902897.jpg
IMG_1315.jpg
IMG_1309.jpg
IMG_1307.jpg

Link to comment
Share on other sites

28 januari, 2017

Fortsatte idag att rensa det sista på ramen.
Några bromsrör, bränslerör, bottenplattan.
Slipa och slog ut alla nitar som som överallt.
Ser man botten plåten så var den 1 av 10 anledningar varför jag ville
höja upp finishen på bilen.

IMG_1325.jpg
IMG_1326-e1485594855871.jpg
IMG_1327-e1485594834952.jpg
IMG_1330-e1485594895198.jpg
IMG_1331.jpg

Link to comment
Share on other sites

3 april, 2017

Lite saker som är gjorda

Karossen är inlämnad på lagning och igensättning av diverse hål
Har monterat alla fäst punkter för den utökade skydds buren
Nya infästnings balkar för stolarna
Ny botten platta

IMG_1886.jpg
IMG_1889.jpg
IMG_1891.jpg
IMG_1814.jpg
IMG_1882.jpg
IMG_1883.jpg
IMG_1884.jpg
IMG_1331.jpg
IMG_1873.jpg
IMG_1874.jpg

Link to comment
Share on other sites

28 maj, 2017

Lite mer saker som är gjorda.

Svarvade några distans hylsor till diffen
Monterade diffen i ramen
Måttade ut storleken på alla täckplåtar.
Kapade ut alla täckplåtar.
Har påbörjat montering av täckplåtar
Monterat backlådan
Tagit lös knutarna på drivaxlarna (ska beställa nya)

IMG_2385.jpg
IMG_2387.jpg
IMG_2388.jpg
IMG_2394.jpg
IMG_2395.jpg
IMG_2396.jpg

Link to comment
Share on other sites

30 maj, 2017

Pushrod fjädring

Har uppdaterat lagringen i länken på pushrod fjädringen ikväll.
Fräst ur för större lager + montering av smörj nipper.
Blir att sätta dit större och kraftfullare lager.
Dom gamla lagringarna var skurna och trasiga vilket
ledde till att framvagnen blev i princip stel / hård.

24762-38-24762-38-_hCoSqQ.jpg
367-38-367-38-.jpg
IMG_2446.jpg
IMG_2450-e1496172020840.jpg
IMG_2452-e1496172006238.jpg

Link to comment
Share on other sites

1 juni, 2017

Gjorde klart kardanaxlarna, bytte korsen klart och sedan målade jag axlarna.
Bestämde mig för att använda mig av oljebrons bussningar istället för nållager
då dom ska tåla betydligt mer påfrestningar.
Borrade in två stoppskruvar som ska säkerställa att brons bussningarna ska vara på samma plats.

Provade ett mirakel medel för Aluminium ikväll, gnuggade ca 20 sek, waoow vilket resultat . Blir att gnugga upp resten av Alu tanken, styrspindlar m.m.
i helgen.

Fick tag i kantlist som jag monterade i några hål och kanter.

IMG_2493.jpg
IMG_2487.jpg
IMG_2489.jpg
IMG_2492.jpg

Link to comment
Share on other sites

2 juni, 2017

Fick lite saker idag från posten.
Ny lager till pushrod fjädringen, änd-pluggar till rören på ramen, speciell tejp för el härvor m.m
Läger även upp bilder på kardanaxeln med nya lager och målning.

img_2503.jpg
img_2504.jpg
img_2505.jpg
img_2506.jpg
img_2508.jpg
img_2510.jpg
img_2511.jpg
img_2512.jpg
img_2513-1.jpg

Link to comment
Share on other sites

3 juni, 2017

Använde mitt super ALU medel idag. ALURENT 121 heter det, luktar typ samma som fälg tvätt
som man köper på macken.

Så här ser det ut före och efter ca 10 min rengöring med medel borste och vatten.

img_2534.jpg

Link to comment
Share on other sites

3 juni, 2017

Lite pill idag

Drog fast länken till Pushrod fjädring, drar jag fast bulten allt jag kan så går ändå länken hyfsat lätt, så det blev ju toppen.

Drag fast kardanaxlarna också.

Ett tips till alla som ska bygga en bil med chromoly länklager är att använda Loctite, nord lock brickor och sen dra uta bara den, med länklager så blir det en hel del vibrationer som fortplantas i bilen och har en tendens att börja ralla upp saker.

Förra säsongen släppte lite drivaxlar, baramar m.m. inget allvarligt hände men efter nord lock brickor och Loctite så har allt suttit fast.

IMG_2540.jpg
IMG_2539.jpg
IMG_2536.jpg
IMG_2535.jpg
IMG_2533.jpg
IMG_2566.jpg
IMG_2565.jpg

Link to comment
Share on other sites

Satte ihop framvagnen och shimsade in alla bär armarna så att det ska vara minimalt glapp mot Uniballs lederna.

Blir lägga upp allt så det inte blandas ihop , ta lös allt och slipa och lacka om bär-armarna. Förhoppningsvis så kommer framvagnen vara klar och monterad ikväll.

IMG_2631.jpg?ssl=1
IMG_2630.jpg?ssl=1

Link to comment
Share on other sites

Mera saker som är beställda & köpta.

Ny kylare, kunde ha valt en Alu kylare för ca 15-2000:- men valde istället en ny original kylare med plast gavlar för ca 500:- och då är den helt ny. 
Kylaren är egentligen till en polo men passar perfekt till min bil.

Fick tak i en lämplig expansionstank från Biltema.

Blir en 12″ fläkt från Biltema med.

Blir ett Lithium iON batteri som startbatteri från biltem, känner några som kör med såna och dom tycker dom fungerar bra. Grymt lätt batteri, inbyggd huvudbrytare i batteriet.

Bär armarna är lackerade och fast dragna.
Styrväxeln är tillfixad och lackad.

s-l500.jpg?ssl=1
57.jpg?ssl=1
32316.jpg?ssl=1
IMG_2644.jpg?ssl=1
IMG_2647.jpg?ssl=1
IMG_2646.jpg?ssl=1
IMG_2645.jpg?ssl=1
802351.jpg?ssl=1

Link to comment
Share on other sites

Gjorde en ny sump för tanken, kommer att ta bort den invändiga pumpen
och enbart köra med Bosch 044 pump och regulator.Får man ner strömförbrukningen avsevärt, att köra med en pump istället för 2.
Blir att svetsa dit den eventuellt imorgon på jobbet.

Generatorn på Yamaha R1 ligger runt 450 watt / 30-35Amp

Gjorde även infästningen till expansionskärlet ikväll.

IMG_2675-1.jpg?ssl=1
IMG_2674-1.jpg?ssl=1
IMG_2654-1.jpg?ssl=1
IMG_2651.jpg?ssl=1
IMG_2650-1.jpg?ssl=1

Link to comment
Share on other sites

Nya kylaren har anlänt, satte in insats gängor i plasten för att få en kraftfullare
fäste för att skruva fast kylaren.

Kopplings cylindern har och kommit som ska sitt på R1 motorn, kommer att prova mig fram vilken huvudcylinder som passar bäst, 0.625, 0.700, 0.750.
Eventuellt att sätta in en ställbar reducerings ventil för att kunna ha möjligheten
att justera koppling för att undvika motorstopp.

Ska inhandla en ny el-fläkt imorgon och försöka montera fast kylaren.

IMG_2775-2.jpg?ssl=1
IMG_2776-2.jpg?ssl=1
IMG_2777.jpg?ssl=1
IMG_2779.jpg?ssl=1
IMG_2767.jpg?ssl=1

Link to comment
Share on other sites


Fick lite tid i garaget ikväll.

Monterade styr-växeln, bromsarna fram, hård drog allt i framvagnen, monterade hjulen och ställde ner bilen på golvet.

Nästkommande saker att göra ät att montera rattstång, bromsledningar, bränsle ledningar, tank, pedalställ.

IMG_2769.jpg?ssl=1
IMG_2771.jpg?ssl=1
IMG_2684.jpg?ssl=1
IMG_2686.jpg?ssl=1
IMG_2687.jpg?ssl=1
IMG_2690.jpg?ssl=1
IMG_2693.jpg?ssl=1
IMG_2682.jpg?ssl=1
IMG_2683.jpg?ssl=1
IMG_2691.jpg?ssl=1
IMG_2692.jpg?ssl=1
IMG_2681.jpg?ssl=1

Link to comment
Share on other sites

Insåg efter jag monterat diffen bak att jag tänkt helt fel när
jag distansera in den i sidled, viket led till att kardanaxeln låg
mot ramen på höger sida.

Svarvade om distanserna och flytta diffen 7.5 mm till vänster.
Så nu är måttet lika på båda sidorna om kardanaxeln.

Tänkte även få svetsa ihop tanken klart, förbered tanken, rengjorde den
invändigt och skulle börja tigga. Insåg fort att det var något fel på jobbet
när det inte alls gick att svetsa, någon huvud fas var borta så det får vänta
tills på måndag.

IMG_2802.jpg?ssl=1
IMG_2803.jpg?ssl=1
IMG_2804.jpg?ssl=1
IMG_2388.jpg?ssl=1
IMG_2801.jpg?ssl=1
IMG_2799.jpg?ssl=1
IMG_2798.jpg?ssl=1
IMG_2797.jpg?ssl=1

Link to comment
Share on other sites

Svetsade ihop tanken idag på jobbet, läckage testa den med 5 L T-röd.
Monterade tanken på ramen. Var ett tag sen man tig svetsa, tig svetsning
anser jag är en riktig färskvara. Men den höll ju tätt i alla fall.

Andra småsaker sen sist, tuta monterade, gjort färdig torped väggen.

La ut elsystemet på golvet och börja fundera ut vad som ska köpas in
och hur jag ska gå vidare.

IMG_2828.jpg?ssl=1
IMG_2824.jpg?ssl=1
IMG_2835.jpg?ssl=1
IMG_2837.jpg?ssl=1
IMG_2836.jpg?ssl=1
IMG_2819.jpg?ssl=1
IMG_2816.jpg?ssl=1
IMG_2814.jpg?ssl=1
IMG_2818.jpg?ssl=1

Link to comment
Share on other sites

Gjorde klar backlådan ikväll.
istället för en slang stump mellan utluftnings tank och lådan så gjorde jag
en adapter så man kunde utesluta slangen helt.
Montera även spaken för backen.

Bytte ut gamla bränsleslangar, placera pumpen och regulatorn på höger sida istället för vänster sida.

Finns fler sätt att bygga bränsle system på men valde att bygga som det var innan
jag rev bilen + att bygga det som det var gjort på R1an.

99% av alla bilar och eftermarknads byggen, byggs som så att en pump pumpar från tank till fuel rail röret på motorn, i slutet sitter en regulator som öppnar vid rätt tryck och sedan dumpar överbliven bränsle till tank.

På en MC så finns ingen retur och på min bil nu finns ingen retur heller.
Pumpen pumpar bränsle direkt till regulatorn bredvid tanken , regulatorn
reglerar trycket och skickar direkt till tank.

Nackdelar med min lösning är att man får mindre rör på retur sidan som kan
kyla bränslet på väg tillbaka till tanken.

Efter 1 h körning förra sommaren var inte ens tanken ljummen så jag ser ingen
anledning att bygga det så.

Original på MC motorn är det 6 mm rör invändigt, det satt och jag kör med 10 mm rör fram till motorn så flödes problem finns inte.

Sen allt trams med AN kopplingar och special hit och dit ids jag inte bry mig om.
Slangarna som jag kör med nu tål 10 bars tryck kontinuerligt. Bilen hade gott 7 år
innan jag rev den, fanns varken torrsprickor eller läckage. Så där av den enkla billiga lösningen.

IMG_2849.jpg?ssl=1
IMG_2848.jpg?ssl=1
IMG_2850.jpg?ssl=1

Link to comment
Share on other sites

Man är väl inte sämre att man kan ändra sig 😛

Var förbi Specma och såg på lite olika stålomspunna slangar, med
lite företags rabatt så blev det inte så dyrt som jag trodde.

Blev en slang med gummi invändigt istället för plast, då gummit är gjort
mer för klammer, och plast för presshylsor.
Slang tål 20 bar kontinuerligt och 50 bars spräng tryck.

Köpte slang och nya rostfria klammer, köpte nya klammer med gummi
för montering mot ramen, köpte även ett filter för av luftningen av tanken.

Så här blev resultatet i alla fall.

IMG_2964.jpg?ssl=1
IMG_2965.jpg?ssl=1
IMG_2969.jpg?ssl=1
IMG_2972.jpg?ssl=1
IMG_2855.jpg?ssl=1

Link to comment
Share on other sites

På började att ta isär bakvagnen idag.
Blir att slipa, måla, polera och justera in allt som gör
att hjulen ska sitta fast.

Bulten för övre yttre leden samt samma bult för stöt-
dämparen har inte riktigt varit rätt in shimsad där
av dom krokiga fäst öronen.

Rita några sträck hur det ska se ut egentligen.
5 min polering på stötdämparna med Alu-Rent, lite
skillnad blev det.

Återkommer med mer bilder när det börja likna något.

IMG_2987.jpg?ssl=1
IMG_2993.jpg?ssl=1
IMG_3010.jpg?ssl=1
IMG_3015.jpg?ssl=1
IMG_2991.jpg?ssl=1
IMG_3017.jpg?ssl=1
IMG_3016.jpg?ssl=1

Link to comment
Share on other sites

Bakvagnen del II

For iväg en sväng på jobbet idag, tvätta, blästra och målade lite bärarmar.
Justerade in alla Uniball så att dom stod rakt till förhållande mot varandra.

Insåg att gängan i nedre infästningen i spindeln / hubben var helt slut.
Beställde V-Koil helicoil repsats, lite bultar och även chims från kulager.se

Efter målningen med 2 komp färg så lyxade jag till det med 9kw aerotemper
för lite ugns torkning 🙂

IMG_3018.jpg?ssl=1
IMG_3020.jpg?ssl=1
IMG_3022.jpg?ssl=1
IMG_3023.jpg?ssl=1
IMG_3019.jpg?ssl=1
IMG_3024.jpg?ssl=1

Link to comment
Share on other sites

Bakvagn Del III

Monterade dit bärarmarna för att kunna mäta in hur
stora shimsen / distanserna kommer att vara.

Beställde några nya gummi skydd förra veckan till Uniball som jag hoppas
ska komma snart.

Har även beställt några nya 7/16 UNF bultar och 1/2 UNF bultar då
någon smart människa satt dit mm gänga på tum Uniballs.

IMG_3029.jpg?ssl=1
IMG_3028.jpg?ssl=1
dammskydd.jpg?ssl=1

Link to comment
Share on other sites

Tog mina AN-koppel och for och svarvade lite, borrade upp hålet.
Dom är några millimeter för långa nu vilket är bra, nu blir det
mäta in allt, svarva till exakt längd och sedan slut montera.

Borde bli klart ikväll om det hinns med.

Fick även 2st täcklock till ventilkåpan. Bort med återcirkulering av vevhus vent till insuget. Finns en riktigt grov vevhus vent på växellådan som kommer att
räcka gott och väl. Är rätt övertygad varför dom bygger så där och mina aningar är att undvika att olja ska kunna komma ut under motorcykeln.

Längtar tills man får göra om all eldragning och slang dragning m.m. på motorn.
Inte snyggt alls nu.

IMG_3041.jpg?ssl=1
IMG_3046.jpg?ssl=1
IMG_3048.jpg?ssl=1
IMG_3047.jpg?ssl=1

Link to comment
Share on other sites

Alla inre infästningar i bakvagnen är helt klara nu.

Allt är inmätt så att när allt är åtdraget så spänner det
inte på någon av Uniballs lederna i sidled vilket kan leda
till slitage eller att bär armarna går tungt åt något håll.

Fick hem nya gummi skydd till Uniballs länkarna idag.

Saker att göra härnäst är, innan isättning av motor:

* Montera det nya pedalstället som jag hoppas kommer i veckan.
* Laga hubbarna / spindlarna bak när V-Koil / Helicoil delarna kommit.
   Montera bromsar bak och hjul.
* Montera alla bromsledningarna och lufta bromsarna.
* Bygga om och montera styrstången fram till styrsnäckan.

Får vi se ifall planen håller eller så blir det något helt annan 😄

IMG_3054.jpg?ssl=1
IMG_3057.jpg?ssl=1
IMG_3056.jpg?ssl=1

Link to comment
Share on other sites

Bra dag idag 🙂

Var och fyndade lite rest delar från Becur idag, dom tillverkar
avgas system till fordons industrin.

Dom har hållit på att tillverka kolfiber ljuddämpare men har
slutat med det, tur hade jag och tog deras sista grejor.

Betalade typ 1/5 del av vad en ny komplett ljuddämpare kostar
i den storlek som jag kommer att ha.

Får se när man polerar upp det rostfria och montera ihop,

IMG_3072.jpg?ssl=1
IMG_3064.jpg?ssl=1
IMG_3073.jpg?ssl=1

Link to comment
Share on other sites

Bakvagn

Påbörjade rep av spindlarna bak / hub.
Borrade ur dom trasiga gängorna, gängande en nu gänga
och drog sedan in V-coil / Helicoil spiralen i den nya gängan.

Slipa, rengöra och lägga på en ny färg.

Har mätat in alla distanser som kommer att sitta på hjul spindeln
så det blir iväg en sväng på jobbet ikväll och tillverka dem.

IMG_3083.jpg?ssl=1
IMG_3084.jpg?ssl=1
IMG_3085.jpg?ssl=1
IMG_3086.jpg?ssl=1
IMG_3088.jpg?ssl=1
IMG_3089.jpg?ssl=1

Link to comment
Share on other sites

Bakvagn klar

Nu så var bakvagnen typ klar, saknas dock bromsar bak.
Blir att montera bromsar bak och bromsrör i helgen.

Förhoppningsvis kommer pedalstället innan helgen så man
kan montera det och styrstången innan isättning av motorn.

Passa på att ta ut den i solen medans jag städa och skura av
det värsta i garaget.

IMG_3119.jpg?ssl=1
IMG_3118.jpg?ssl=1
IMG_3117.jpg?ssl=1
IMG_3113.jpg?ssl=1
IMG_3109.jpg?ssl=1
IMG_3125.jpg?ssl=1

Link to comment
Share on other sites

Fick pedalstället / bromsvågen igår, gjorde en platta under som fötterna
kan vila på med halkskydd.

Mäta ut, prova hur det kändes när man satt i bilen. Borra, hålsåga
och monterade dit delarna.

Fick fel bromscylindrar men återanvända dom gamla till bromsarna.

Då har jag en av varje storlek sen att prova mig fram när jag får
den hydrauliska kopplingen att fungera. 

Man vet ju inte med säkerhet hur utväxlingen kommer att bli. 
Har man olika huvudcylindrar + att man göra cylindrarna på 
växel lådan justerbar , olika infästning punkter så kanske man 
kan få den känsla man vill i kopplingen.

Alla plåtar på hela bilen är limmad med sika-flex, karosseri lim 
för styvare bil + mindre som kan skallra och lossna.

IMG_3151.jpg?ssl=1
IMG_3152.jpg?ssl=1
IMG_3153.jpg?ssl=1
IMG_3179.jpg?ssl=1
IMG_3162.jpg?ssl=1
IMG_3154.jpg?ssl=1
IMG_3161.jpg?ssl=1
IMG_3175.jpg?ssl=1
IMG_3178.jpg?ssl=1
IMG_3176.jpg?ssl=1
IMG_3174.jpg?ssl=1

Link to comment
Share on other sites

Bromsar / Styrning

Har inte legat helt på latsidan idag, dock så hans det inte med allt man ville.

Bromskretsen fram är klar.
Slipa ner och måla om ratt stängerna
Rengjorde alla knutar till styrningen
Slipa ner och måla om en del av motor ramen
Gjorde ett fäste för broms olje behållarna

Imorgon när alla affärer öppnar blir det att fixa
stålomspunna slangar mellan behållare och cylindrar.
Fixa slang mellan primär & sekundär cylinder till kopplingen.
Fixa rund stång av PVC plast, skälv smörjande historia till rattstången.

Nästa på monterings listan är:
Bromskrets bak.
Montera bromsbehållare.
Göra klart ratt och styrningen.

IMG_3197.jpg?ssl=1
IMG_3198.jpg?ssl=1
IMG_3199.jpg?ssl=1
IMG_3202.jpg?ssl=1
IMG_3201.jpg?ssl=1
IMG_3195.jpg?ssl=1

Link to comment
Share on other sites

Styrning / Bromsar / Koppling

Tillverka en nytt rör för rattstången, samt nya skälv smörjande
bussningar uppe och nere.

Montera alla styraxlar och allt verkar se bra ut. Ställde dit stolen
för att bekräfta höjden på ratten så att man  ryms när det är dags
att köra den 🙂

Har även varit på Specma och tillverkat slangar mellan behållare
och huvud cylindrar. Dom gjorde även slangen mellan Primär &
sekundär cylinder till kopplingen.

Ska göra klart alla ledningar till bakbromsarna och montera
bromsoken bak innan jag ger mig på motorn.

Inte bara jag som var eggad på att köra 🙂

Här kommer lite bilder i vanlig ordning 🙂

IMG_3212-1.jpg?ssl=1
IMG_3206-1.jpg?ssl=1
IMG_3219.jpg?ssl=1
IMG_3222.jpg?ssl=1
IMG_3223.jpg?ssl=1
IMG_3224.jpg?ssl=1
IMG_3226.jpg?ssl=1
IMG_3227.jpg?ssl=1
IMG_3228.jpg?ssl=1
IMG_3229.jpg?ssl=1
IMG_3217.jpg?ssl=1

Link to comment
Share on other sites

Fram lyse

Fick mina nya framlysen igår, kunde inte hålla mig från att bygga
ett fäste för att kunna provisoriskt montera dit den på ramen för
att se hur det blev.

Så här blev det i alla fall, blir att måla Alu stången svart senare.
Blir att lösa parkeringsljuset med någon typ av led under lyktan.

IMG_3241.jpg?ssl=1
IMG_3242.jpg?ssl=1
IMG_3248.jpg?ssl=1
IMG_3250.jpg?ssl=1
IMG_3252.jpg?ssl=1
IMG_3254.jpg?ssl=1
IMG_3256.jpg?ssl=1
IMG_7100.jpg

Link to comment
Share on other sites

Bromsar bak

Har målat drivaxlar, hjulnav bak, broms ok
Monterad broms OK:s hållare
Monterad bromsskivor
Monterad broms ok
Monterat handbroms wire

Saker på göra listan idag:

Montera på däcken bak
Montera handbroms spak
Montera dom sista bromsrören baktill
Montera gummiklammer för att håla handbroms wiren på plats

IMG_3287.jpg?ssl=1
IMG_3283.jpg?ssl=1
IMG_3282.jpg?ssl=1
IMG_3281.jpg?ssl=1
IMG_3275.jpg?ssl=1
IMG_3288.jpg?ssl=1

Link to comment
Share on other sites

Fortsättning bromsar bak

Riktade till alla bromsrören bak till.
Rengjorde dem med ALU rent 121, grym skillnad, bra medel för att ta bort oxid.
Fick tag i en mini rörbock från Biltema.
Bockade om rören och satt fast dem med klammer.
Klamrade fast dom handbroms vajrarna också.

Lite före och efterbilder på bromsrören med ALU rent 🙂
Hade hoppas på att orka göra mer idag men men 🙂
Fick även hem en motorlyft som jag fick låna av en polare 🙂

Ska göra klart bromsröret framifrån till bak imorgon.
Återmontera tanken.
Ska även försöka börja rengöra och färdigställa motorn för isättning.

IMG_3300.jpg?ssl=1
IMG_3302.jpg?ssl=1
IMG_3303.jpg?ssl=1
IMG_3304.jpg?ssl=1
IMG_3305.jpg?ssl=1
IMG_3308.jpg?ssl=1
IMG_3307.jpg?ssl=1
IMG_3306.jpg?ssl=1
IMG_3289.jpg?ssl=1

Link to comment
Share on other sites

Fortsättning bromsar

Gjorde klart bromsledningarna idag.
Gjorde även klart fastklamring av bränsleledning.
Flytta olja behållare till höger sida istället för vänster sida.
Bättrings målade alla delar som jag kunde hitta som inte såg klar ut.

Insåg att jag inte kunde montera bränsletanken igen innan jag har fixat
utluftningen i diffen och även fyllt olja i den. Tanken är som lite i vägen för att
fylla olja, det går men lika bra att göra det nu.
IMG_3314.jpg?ssl=1
IMG_3313.jpg?ssl=1
IMG_3319.jpg?ssl=1
IMG_3357.jpg?ssl=1
IMG_3320.jpg?ssl=1
IMG_3356.jpg?ssl=1
IMG_3360.jpg?ssl=1
IMG_3358.jpg?ssl=1
IMG_3317.jpg?ssl=1

Link to comment
Share on other sites

Diff, backlåda, tank m.m.

Hittade i 2st svets nipplar i ALU i nå gamla gömmor.

Hålet för utluftningen var 10.1 mm, svarvade nippeln
till 10.2 mm, la loctite på den och bankade ner den.
Satt dit slang och utluftnings filter.

Fyllde diffen olja 1.3 L och även backlådan.
Smörjde alla knutkors.
Monterade tillbaka tanken.

Städade upp lite och avvaktar inför morgondagen då det blir att
ge sig på motorn 🙂

IMG_3362.jpg?ssl=1
IMG_3365.jpg?ssl=1
IMG_3371.jpg?ssl=1
IMG_3374.jpg?ssl=1
IMG_3376.jpg?ssl=1
IMG_3378.jpg?ssl=1
IMG_3381.jpg?ssl=1

Link to comment
Share on other sites

Motor

Påbörjade lite med motorn idag.
Rensade bort lite el-härvor.
Tog bort yttre delen av insuget/luftburken.

Provade att ta lös och vända spjällhuset för kunna vända luftburken för
i sin tur på mindre upp stick igenom huven men det gick inte alls.

Rengjorde motorn, monterade på den övre ramen infästningen.

Blir att montera främre kardanaxel senare idag.

Se ifall det går att bygga något fäste för kopplings cylindern.
Kopplings armen på motorn var splinsad vilket är bra för då finns det
justeringsmöjligheter.

Sedan om allt går bra, blir det att stoppa i motorn, men jag tvivlar på det :cool:

Satans insug med variabla trattar / http://www.longen.se/film/1.MOV

Lite före och efterbilder på rengöring av motor.

IMG_3382.jpg?ssl=1
IMG_3383.jpg?ssl=1
IMG_3384.jpg?ssl=1
IMG_3408.jpg?ssl=1
IMG_3409.jpg?ssl=1
IMG_3410.jpg?ssl=1

Link to comment
Share on other sites

Kopplingen

Gjorde ett fäste för kopplings cylindern.

Åker nog på att göra en stop hylsa som jag måste sätta in i cylindern
för att begränsa slaglängden.

Annars finns det risk ifall man trycker för hårt på pedalen att något inuti
kopplingen går sönder.

IMG_3418.jpg?ssl=1
IMG_3419.jpg?ssl=1
IMG_3422.jpg?ssl=1

Link to comment
Share on other sites

Motor

Gjorde klart det jag vet ska göras på motorn.
Satte dit den främre kardanaxeln på backlådan.

Lyfte i motorn och hårddrog alla infästning, som tidigare
använder jag nordlock brickor och loctite på alla skruvar.

Nu är ju alla drivknutar nya, men skulle det förmodan gå sönder
någon knut så är det bara att ta fram skärbrännaren direkt.

Kombinationen med Nordlock brickor och loctite är fina grejor 🙂

Är nöjd för idag, får se vad man hittar på imorgon.

IMG_3438.jpg?ssl=1
IMG_3437.jpg?ssl=1
IMG_3427.jpg?ssl=1
IMG_3446.jpg?ssl=1
IMG_3439.jpg?ssl=1
IMG_3429.jpg?ssl=1
IMG_3431.jpg?ssl=1
IMG_3436.jpg?ssl=1

Link to comment
Share on other sites

Blev inte så mycket gjort idag tyvärr.

Var och fixade lite avgasbandage, lindade grenrören.

Har beställt 2st 2" v-band, 2" rostfri rör & 1st 2" flexrör.
Blir att snickra ihop avgas systemet med ljuddämpare och rör
när alla delar har kommit.

Blir att köra med avgasbandage hela vägen fram till
ljuddämparen tror jag, får se hur det blir.

Anledning till v-band är att det ser coolt ut + att det är lätt att ta lös.

IMG_3465.jpg?ssl=1

Edited by longen
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

    • Medlemsrabatt hos våra partners, läs mer
    • Betala medlemsavgiften innan nyår och var med i utlottningen av 500kr hos Speeding. Gäller även nya medlemmar, läs mer. swish


×
×
  • Create New...