longen Posted January 19, 2019 Share Posted January 19, 2019 (edited) Hej! Köpte mig en MNR Vortx RT+ sommaren 2016. Bilen var byggd 2010 och hade ett stuk av banracing look. Genomfört med bilarna Super Seven, Super 7, Westfield är att denna är byggd med rörram istället för fyrkant profilrör. Istället för den vanliga 4-cyl Ford motorn så sitter det en Yamaha R1 motor från 2007 i bilen. När vintern kom så bestämde jag mig för att plocka ner bilen i delar för att byta ut lite slit delar och höja upp finishen på hela bilen. Jag kommer att lägga upp steg för steg vad jag har gjort och hoppas ni kommer att gilla och följa mina förbättringar på bilen. Bilen är näst intill klar nu men jag lägger upp hela bygget här, tänkte att det kanske vore kul för andra att se och hur man gjort vissa lösningar. * Besiktningsbefriad för all framtid (T12BF) * Yamaha R1-motor från 2007 * Power Commander 3 * Kolfiberljuddämpare (Helsystem) * Sportluftfilter * Effekt ca 180-200hk * Vikt 550kg * Dubbla triangellänkar fram med invändig pushrod-fjädring. * Alla leder fram och bak är Cromoly Uniballs * Spindelleder från Raceleda * Dubbla triangellänkar bak. * Justerbara Protech coilovers fram och bak * Nav bak från Sierra 4*4 * Skivbromsar runt, Volvo R 4-kolvs aluminiumok fram, Sierra-ok bak, handbroms från Sierra * Bromsvåg * Cosworth-diff LSD 3.38 * Kort styrväxel från Escort MKII * Cordona Quickshift för fullgasväxlingar utan koppling (paddlar vid ratten) * Cordona Batwing Shiftlight * Växelindikator * Aktiv vinge, elektrisk justerbar under körning. * Fyrpunkts- och trepunktsbälten * Däck på 15 fälg R888R Före bild 🙂 Efter bild 😁 Edited July 10, 2020 by longen 1 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
longen Posted January 19, 2019 Author Share Posted January 19, 2019 6 november, 2016 På började lite isär plockning idag, blir att rensa ramen från allt glasfiber. Gå igenom elsystemet och förbättra visa punkter. Göra om pedal stället. Förbättra några saker i bakvagnen. Funderar starkt på att bygga helbur, får se hur det blir. Sen rensa allt och höja upp finishen på allt, lack vinyl vi får se var det bär av. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
longen Posted January 19, 2019 Author Share Posted January 19, 2019 3 december, 2016 Rensade lite mer på bilen Lyfta av allt glasfiber eller så kallade kaross Tog bort framvagnen Tog bort avgas systemet tog bort instrument panelen Märkte upp hål som skulle plastas igen Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
longen Posted January 19, 2019 Author Share Posted January 19, 2019 3 december, 2016 Har letat en del och hittat en rad olika burar och modeller som finns att köpa. Föll mes för den här modellen. Blir att beställa material och försöka tillverka ett likadant skälv. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
longen Posted January 19, 2019 Author Share Posted January 19, 2019 27 januari, 2017 Nu börjar rivningen av bilen att nå sitt slut. Blir att ta ramen till jobbet. Saker som ska göra närmaste veckorna Tvätta ramen Svetsa igen onödig hål på ramen och kolla om det finns sprickor någon stans Börja bocka den nya skydds buren (Rör ämne Docol R8 rör 38 mm) Blästra ramen Lacka ramen Ta isär diffen, byta lager och packboxar, shimsa in dreven för att få mindre glapp Gå igenom back lådan Göra en ny botten platta under bilen Nya plåtar till torped vägg och ovan för torped vägen Plocka ihop bär armar och diverse delar för blästring och lackering Ungefär så ser prioriterings ordningen ut, sen om det blir så är ju en annan femma. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
longen Posted January 19, 2019 Author Share Posted January 19, 2019 28 januari, 2017 Fortsatte idag att rensa det sista på ramen. Några bromsrör, bränslerör, bottenplattan. Slipa och slog ut alla nitar som som överallt. Ser man botten plåten så var den 1 av 10 anledningar varför jag ville höja upp finishen på bilen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
longen Posted January 19, 2019 Author Share Posted January 19, 2019 18 februari, 2017 Rengjorde diffen invändigt, utvändigt. Bytte packboxar, kontrollerade slitage. La på ny färg på den. Lite före och efter bilder. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
longen Posted January 19, 2019 Author Share Posted January 19, 2019 3 april, 2017 Lite saker som är gjorda Karossen är inlämnad på lagning och igensättning av diverse hål Har monterat alla fäst punkter för den utökade skydds buren Nya infästnings balkar för stolarna Ny botten platta Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
longen Posted January 19, 2019 Author Share Posted January 19, 2019 4 april, 2017 Blev klar med ramen ikväll, fattas det bara blästring och lackering. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
longen Posted January 19, 2019 Author Share Posted January 19, 2019 26 maj, 2017 Blästrad , pulverlackerad , påbörjad ihop montering. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
longen Posted January 19, 2019 Author Share Posted January 19, 2019 27 maj, 2017 Före och efter bilder 😄 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
longen Posted January 19, 2019 Author Share Posted January 19, 2019 28 maj, 2017 Lite mer saker som är gjorda. Svarvade några distans hylsor till diffen Monterade diffen i ramen Måttade ut storleken på alla täckplåtar. Kapade ut alla täckplåtar. Har påbörjat montering av täckplåtar Monterat backlådan Tagit lös knutarna på drivaxlarna (ska beställa nya) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
longen Posted January 19, 2019 Author Share Posted January 19, 2019 30 maj, 2017 Pushrod fjädring Har uppdaterat lagringen i länken på pushrod fjädringen ikväll. Fräst ur för större lager + montering av smörj nipper. Blir att sätta dit större och kraftfullare lager. Dom gamla lagringarna var skurna och trasiga vilket ledde till att framvagnen blev i princip stel / hård. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
longen Posted January 19, 2019 Author Share Posted January 19, 2019 1 juni, 2017 Ett knutkors var dåligt så jag byter alla 4a knutkors på bilen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
longen Posted January 19, 2019 Author Share Posted January 19, 2019 1 juni, 2017 Gjorde klart kardanaxlarna, bytte korsen klart och sedan målade jag axlarna. Bestämde mig för att använda mig av oljebrons bussningar istället för nållager då dom ska tåla betydligt mer påfrestningar. Borrade in två stoppskruvar som ska säkerställa att brons bussningarna ska vara på samma plats. Provade ett mirakel medel för Aluminium ikväll, gnuggade ca 20 sek, waoow vilket resultat . Blir att gnugga upp resten av Alu tanken, styrspindlar m.m. i helgen. Fick tag i kantlist som jag monterade i några hål och kanter. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
longen Posted January 19, 2019 Author Share Posted January 19, 2019 2 juni, 2017 Fick lite saker idag från posten. Ny lager till pushrod fjädringen, änd-pluggar till rören på ramen, speciell tejp för el härvor m.m Läger även upp bilder på kardanaxeln med nya lager och målning. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
longen Posted January 19, 2019 Author Share Posted January 19, 2019 3 juni, 2017 Använde mitt super ALU medel idag. ALURENT 121 heter det, luktar typ samma som fälg tvätt som man köper på macken. Så här ser det ut före och efter ca 10 min rengöring med medel borste och vatten. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
longen Posted January 19, 2019 Author Share Posted January 19, 2019 3 juni, 2017 Lite pill idag Drog fast länken till Pushrod fjädring, drar jag fast bulten allt jag kan så går ändå länken hyfsat lätt, så det blev ju toppen. Drag fast kardanaxlarna också. Ett tips till alla som ska bygga en bil med chromoly länklager är att använda Loctite, nord lock brickor och sen dra uta bara den, med länklager så blir det en hel del vibrationer som fortplantas i bilen och har en tendens att börja ralla upp saker. Förra säsongen släppte lite drivaxlar, baramar m.m. inget allvarligt hände men efter nord lock brickor och Loctite så har allt suttit fast. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
longen Posted January 19, 2019 Author Share Posted January 19, 2019 Gjorde en beställning igår på ett nytt pedalställ. En av anledningarna är att göra om det så det blir hydraulisk koppling. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
longen Posted January 19, 2019 Author Share Posted January 19, 2019 Satte ihop framvagnen och shimsade in alla bär armarna så att det ska vara minimalt glapp mot Uniballs lederna. Blir lägga upp allt så det inte blandas ihop , ta lös allt och slipa och lacka om bär-armarna. Förhoppningsvis så kommer framvagnen vara klar och monterad ikväll. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
longen Posted January 19, 2019 Author Share Posted January 19, 2019 Mera saker som är beställda & köpta. Ny kylare, kunde ha valt en Alu kylare för ca 15-2000:- men valde istället en ny original kylare med plast gavlar för ca 500:- och då är den helt ny. Kylaren är egentligen till en polo men passar perfekt till min bil. Fick tak i en lämplig expansionstank från Biltema. Blir en 12″ fläkt från Biltema med. Blir ett Lithium iON batteri som startbatteri från biltem, känner några som kör med såna och dom tycker dom fungerar bra. Grymt lätt batteri, inbyggd huvudbrytare i batteriet. Bär armarna är lackerade och fast dragna. Styrväxeln är tillfixad och lackad. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
longen Posted January 19, 2019 Author Share Posted January 19, 2019 Gjorde en ny sump för tanken, kommer att ta bort den invändiga pumpen och enbart köra med Bosch 044 pump och regulator.Får man ner strömförbrukningen avsevärt, att köra med en pump istället för 2. Blir att svetsa dit den eventuellt imorgon på jobbet. Generatorn på Yamaha R1 ligger runt 450 watt / 30-35Amp Gjorde även infästningen till expansionskärlet ikväll. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
longen Posted January 19, 2019 Author Share Posted January 19, 2019 Nya kylaren har anlänt, satte in insats gängor i plasten för att få en kraftfullare fäste för att skruva fast kylaren. Kopplings cylindern har och kommit som ska sitt på R1 motorn, kommer att prova mig fram vilken huvudcylinder som passar bäst, 0.625, 0.700, 0.750. Eventuellt att sätta in en ställbar reducerings ventil för att kunna ha möjligheten att justera koppling för att undvika motorstopp. Ska inhandla en ny el-fläkt imorgon och försöka montera fast kylaren. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
longen Posted January 19, 2019 Author Share Posted January 19, 2019 Fick lite tid i garaget ikväll. Monterade styr-växeln, bromsarna fram, hård drog allt i framvagnen, monterade hjulen och ställde ner bilen på golvet. Nästkommande saker att göra ät att montera rattstång, bromsledningar, bränsle ledningar, tank, pedalställ. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
longen Posted January 19, 2019 Author Share Posted January 19, 2019 Snabb var ut en sväng i garaget och började sätta ihop kylaren medans barnen for iväg en sväng. Gammal kylare ,fläkt kontra ny kylare, ny fläkt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
longen Posted January 19, 2019 Author Share Posted January 19, 2019 Det händer inte så mycket mellan varje uppdatering här, men det går åt rätt håll i alla fall + att det är bra med en byggdagbok. Kylaren på plats, in shimsad, locktite och åtdragen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
longen Posted January 19, 2019 Author Share Posted January 19, 2019 Insåg efter jag monterat diffen bak att jag tänkt helt fel när jag distansera in den i sidled, viket led till att kardanaxeln låg mot ramen på höger sida. Svarvade om distanserna och flytta diffen 7.5 mm till vänster. Så nu är måttet lika på båda sidorna om kardanaxeln. Tänkte även få svetsa ihop tanken klart, förbered tanken, rengjorde den invändigt och skulle börja tigga. Insåg fort att det var något fel på jobbet när det inte alls gick att svetsa, någon huvud fas var borta så det får vänta tills på måndag. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
longen Posted January 19, 2019 Author Share Posted January 19, 2019 Svetsade ihop tanken idag på jobbet, läckage testa den med 5 L T-röd. Monterade tanken på ramen. Var ett tag sen man tig svetsa, tig svetsning anser jag är en riktig färskvara. Men den höll ju tätt i alla fall. Andra småsaker sen sist, tuta monterade, gjort färdig torped väggen. La ut elsystemet på golvet och börja fundera ut vad som ska köpas in och hur jag ska gå vidare. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
longen Posted January 19, 2019 Author Share Posted January 19, 2019 Gjorde klar backlådan ikväll. istället för en slang stump mellan utluftnings tank och lådan så gjorde jag en adapter så man kunde utesluta slangen helt. Montera även spaken för backen. Bytte ut gamla bränsleslangar, placera pumpen och regulatorn på höger sida istället för vänster sida. Finns fler sätt att bygga bränsle system på men valde att bygga som det var innan jag rev bilen + att bygga det som det var gjort på R1an. 99% av alla bilar och eftermarknads byggen, byggs som så att en pump pumpar från tank till fuel rail röret på motorn, i slutet sitter en regulator som öppnar vid rätt tryck och sedan dumpar överbliven bränsle till tank. På en MC så finns ingen retur och på min bil nu finns ingen retur heller. Pumpen pumpar bränsle direkt till regulatorn bredvid tanken , regulatorn reglerar trycket och skickar direkt till tank. Nackdelar med min lösning är att man får mindre rör på retur sidan som kan kyla bränslet på väg tillbaka till tanken. Efter 1 h körning förra sommaren var inte ens tanken ljummen så jag ser ingen anledning att bygga det så. Original på MC motorn är det 6 mm rör invändigt, det satt och jag kör med 10 mm rör fram till motorn så flödes problem finns inte. Sen allt trams med AN kopplingar och special hit och dit ids jag inte bry mig om. Slangarna som jag kör med nu tål 10 bars tryck kontinuerligt. Bilen hade gott 7 år innan jag rev den, fanns varken torrsprickor eller läckage. Så där av den enkla billiga lösningen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
longen Posted January 19, 2019 Author Share Posted January 19, 2019 Man är väl inte sämre att man kan ändra sig 😛 Var förbi Specma och såg på lite olika stålomspunna slangar, med lite företags rabatt så blev det inte så dyrt som jag trodde. Blev en slang med gummi invändigt istället för plast, då gummit är gjort mer för klammer, och plast för presshylsor. Slang tål 20 bar kontinuerligt och 50 bars spräng tryck. Köpte slang och nya rostfria klammer, köpte nya klammer med gummi för montering mot ramen, köpte även ett filter för av luftningen av tanken. Så här blev resultatet i alla fall. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
longen Posted January 19, 2019 Author Share Posted January 19, 2019 På började att ta isär bakvagnen idag. Blir att slipa, måla, polera och justera in allt som gör att hjulen ska sitta fast. Bulten för övre yttre leden samt samma bult för stöt- dämparen har inte riktigt varit rätt in shimsad där av dom krokiga fäst öronen. Rita några sträck hur det ska se ut egentligen. 5 min polering på stötdämparna med Alu-Rent, lite skillnad blev det. Återkommer med mer bilder när det börja likna något. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
longen Posted January 19, 2019 Author Share Posted January 19, 2019 Bakvagnen del II For iväg en sväng på jobbet idag, tvätta, blästra och målade lite bärarmar. Justerade in alla Uniball så att dom stod rakt till förhållande mot varandra. Insåg att gängan i nedre infästningen i spindeln / hubben var helt slut. Beställde V-Koil helicoil repsats, lite bultar och även chims från kulager.se Efter målningen med 2 komp färg så lyxade jag till det med 9kw aerotemper för lite ugns torkning 🙂 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
longen Posted January 19, 2019 Author Share Posted January 19, 2019 Bakvagn Del III Monterade dit bärarmarna för att kunna mäta in hur stora shimsen / distanserna kommer att vara. Beställde några nya gummi skydd förra veckan till Uniball som jag hoppas ska komma snart. Har även beställt några nya 7/16 UNF bultar och 1/2 UNF bultar då någon smart människa satt dit mm gänga på tum Uniballs. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
longen Posted January 19, 2019 Author Share Posted January 19, 2019 Tog mina AN-koppel och for och svarvade lite, borrade upp hålet. Dom är några millimeter för långa nu vilket är bra, nu blir det mäta in allt, svarva till exakt längd och sedan slut montera. Borde bli klart ikväll om det hinns med. Fick även 2st täcklock till ventilkåpan. Bort med återcirkulering av vevhus vent till insuget. Finns en riktigt grov vevhus vent på växellådan som kommer att räcka gott och väl. Är rätt övertygad varför dom bygger så där och mina aningar är att undvika att olja ska kunna komma ut under motorcykeln. Längtar tills man får göra om all eldragning och slang dragning m.m. på motorn. Inte snyggt alls nu. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
longen Posted January 19, 2019 Author Share Posted January 19, 2019 Alla inre infästningar i bakvagnen är helt klara nu. Allt är inmätt så att när allt är åtdraget så spänner det inte på någon av Uniballs lederna i sidled vilket kan leda till slitage eller att bär armarna går tungt åt något håll. Fick hem nya gummi skydd till Uniballs länkarna idag. Saker att göra härnäst är, innan isättning av motor: * Montera det nya pedalstället som jag hoppas kommer i veckan. * Laga hubbarna / spindlarna bak när V-Koil / Helicoil delarna kommit. Montera bromsar bak och hjul. * Montera alla bromsledningarna och lufta bromsarna. * Bygga om och montera styrstången fram till styrsnäckan. Får vi se ifall planen håller eller så blir det något helt annan 😄 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
longen Posted January 19, 2019 Author Share Posted January 19, 2019 Bra dag idag 🙂 Var och fyndade lite rest delar från Becur idag, dom tillverkar avgas system till fordons industrin. Dom har hållit på att tillverka kolfiber ljuddämpare men har slutat med det, tur hade jag och tog deras sista grejor. Betalade typ 1/5 del av vad en ny komplett ljuddämpare kostar i den storlek som jag kommer att ha. Får se när man polerar upp det rostfria och montera ihop, Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
longen Posted January 19, 2019 Author Share Posted January 19, 2019 Bakvagn Påbörjade rep av spindlarna bak / hub. Borrade ur dom trasiga gängorna, gängande en nu gänga och drog sedan in V-coil / Helicoil spiralen i den nya gängan. Slipa, rengöra och lägga på en ny färg. Har mätat in alla distanser som kommer att sitta på hjul spindeln så det blir iväg en sväng på jobbet ikväll och tillverka dem. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
longen Posted January 19, 2019 Author Share Posted January 19, 2019 Bakvagn klar Nu så var bakvagnen typ klar, saknas dock bromsar bak. Blir att montera bromsar bak och bromsrör i helgen. Förhoppningsvis kommer pedalstället innan helgen så man kan montera det och styrstången innan isättning av motorn. Passa på att ta ut den i solen medans jag städa och skura av det värsta i garaget. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
longen Posted January 19, 2019 Author Share Posted January 19, 2019 Fick pedalstället / bromsvågen igår, gjorde en platta under som fötterna kan vila på med halkskydd. Mäta ut, prova hur det kändes när man satt i bilen. Borra, hålsåga och monterade dit delarna. Fick fel bromscylindrar men återanvända dom gamla till bromsarna. Då har jag en av varje storlek sen att prova mig fram när jag får den hydrauliska kopplingen att fungera. Man vet ju inte med säkerhet hur utväxlingen kommer att bli. Har man olika huvudcylindrar + att man göra cylindrarna på växel lådan justerbar , olika infästning punkter så kanske man kan få den känsla man vill i kopplingen. Alla plåtar på hela bilen är limmad med sika-flex, karosseri lim för styvare bil + mindre som kan skallra och lossna. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
longen Posted January 19, 2019 Author Share Posted January 19, 2019 Bromsar / Styrning Har inte legat helt på latsidan idag, dock så hans det inte med allt man ville. Bromskretsen fram är klar. Slipa ner och måla om ratt stängerna Rengjorde alla knutar till styrningen Slipa ner och måla om en del av motor ramen Gjorde ett fäste för broms olje behållarna Imorgon när alla affärer öppnar blir det att fixa stålomspunna slangar mellan behållare och cylindrar. Fixa slang mellan primär & sekundär cylinder till kopplingen. Fixa rund stång av PVC plast, skälv smörjande historia till rattstången. Nästa på monterings listan är: Bromskrets bak. Montera bromsbehållare. Göra klart ratt och styrningen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
longen Posted January 19, 2019 Author Share Posted January 19, 2019 Styrning / Bromsar / Koppling Tillverka en nytt rör för rattstången, samt nya skälv smörjande bussningar uppe och nere. Montera alla styraxlar och allt verkar se bra ut. Ställde dit stolen för att bekräfta höjden på ratten så att man ryms när det är dags att köra den 🙂 Har även varit på Specma och tillverkat slangar mellan behållare och huvud cylindrar. Dom gjorde även slangen mellan Primär & sekundär cylinder till kopplingen. Ska göra klart alla ledningar till bakbromsarna och montera bromsoken bak innan jag ger mig på motorn. Inte bara jag som var eggad på att köra 🙂 Här kommer lite bilder i vanlig ordning 🙂 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
longen Posted January 19, 2019 Author Share Posted January 19, 2019 Fram lyse Fick mina nya framlysen igår, kunde inte hålla mig från att bygga ett fäste för att kunna provisoriskt montera dit den på ramen för att se hur det blev. Så här blev det i alla fall, blir att måla Alu stången svart senare. Blir att lösa parkeringsljuset med någon typ av led under lyktan. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
longen Posted January 19, 2019 Author Share Posted January 19, 2019 Bromsar bak Har målat drivaxlar, hjulnav bak, broms ok Monterad broms OK:s hållare Monterad bromsskivor Monterad broms ok Monterat handbroms wire Saker på göra listan idag: Montera på däcken bak Montera handbroms spak Montera dom sista bromsrören baktill Montera gummiklammer för att håla handbroms wiren på plats Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
longen Posted January 19, 2019 Author Share Posted January 19, 2019 Fortsättning bromsar bak Riktade till alla bromsrören bak till. Rengjorde dem med ALU rent 121, grym skillnad, bra medel för att ta bort oxid. Fick tag i en mini rörbock från Biltema. Bockade om rören och satt fast dem med klammer. Klamrade fast dom handbroms vajrarna också. Lite före och efterbilder på bromsrören med ALU rent 🙂 Hade hoppas på att orka göra mer idag men men 🙂 Fick även hem en motorlyft som jag fick låna av en polare 🙂 Ska göra klart bromsröret framifrån till bak imorgon. Återmontera tanken. Ska även försöka börja rengöra och färdigställa motorn för isättning. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
longen Posted January 19, 2019 Author Share Posted January 19, 2019 Fortsättning bromsar Gjorde klart bromsledningarna idag. Gjorde även klart fastklamring av bränsleledning. Flytta olja behållare till höger sida istället för vänster sida. Bättrings målade alla delar som jag kunde hitta som inte såg klar ut. Insåg att jag inte kunde montera bränsletanken igen innan jag har fixat utluftningen i diffen och även fyllt olja i den. Tanken är som lite i vägen för att fylla olja, det går men lika bra att göra det nu. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
longen Posted January 19, 2019 Author Share Posted January 19, 2019 Diff, backlåda, tank m.m. Hittade i 2st svets nipplar i ALU i nå gamla gömmor. Hålet för utluftningen var 10.1 mm, svarvade nippeln till 10.2 mm, la loctite på den och bankade ner den. Satt dit slang och utluftnings filter. Fyllde diffen olja 1.3 L och även backlådan. Smörjde alla knutkors. Monterade tillbaka tanken. Städade upp lite och avvaktar inför morgondagen då det blir att ge sig på motorn 🙂 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
longen Posted January 19, 2019 Author Share Posted January 19, 2019 Motor Påbörjade lite med motorn idag. Rensade bort lite el-härvor. Tog bort yttre delen av insuget/luftburken. Provade att ta lös och vända spjällhuset för kunna vända luftburken för i sin tur på mindre upp stick igenom huven men det gick inte alls. Rengjorde motorn, monterade på den övre ramen infästningen. Blir att montera främre kardanaxel senare idag. Se ifall det går att bygga något fäste för kopplings cylindern. Kopplings armen på motorn var splinsad vilket är bra för då finns det justeringsmöjligheter. Sedan om allt går bra, blir det att stoppa i motorn, men jag tvivlar på det Satans insug med variabla trattar / http://www.longen.se/film/1.MOV Lite före och efterbilder på rengöring av motor. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
longen Posted January 19, 2019 Author Share Posted January 19, 2019 Kopplingen Gjorde ett fäste för kopplings cylindern. Åker nog på att göra en stop hylsa som jag måste sätta in i cylindern för att begränsa slaglängden. Annars finns det risk ifall man trycker för hårt på pedalen att något inuti kopplingen går sönder. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
longen Posted January 19, 2019 Author Share Posted January 19, 2019 Motor Gjorde klart det jag vet ska göras på motorn. Satte dit den främre kardanaxeln på backlådan. Lyfte i motorn och hårddrog alla infästning, som tidigare använder jag nordlock brickor och loctite på alla skruvar. Nu är ju alla drivknutar nya, men skulle det förmodan gå sönder någon knut så är det bara att ta fram skärbrännaren direkt. Kombinationen med Nordlock brickor och loctite är fina grejor 🙂 Är nöjd för idag, får se vad man hittar på imorgon. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
longen Posted January 19, 2019 Author Share Posted January 19, 2019 (edited) Blev inte så mycket gjort idag tyvärr. Var och fixade lite avgasbandage, lindade grenrören. Har beställt 2st 2" v-band, 2" rostfri rör & 1st 2" flexrör. Blir att snickra ihop avgas systemet med ljuddämpare och rör när alla delar har kommit. Blir att köra med avgasbandage hela vägen fram till ljuddämparen tror jag, får se hur det blir. Anledning till v-band är att det ser coolt ut + att det är lätt att ta lös. Edited March 9, 2019 by longen Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.