Jump to content

NU vart man ju lite sugen......


Jocke E

Recommended Posts

hehe.. ja såg den annonsen och funderade på hur bra den hade passat i min 242a.. :)

de e ju en -75a så regbesiktning skall ju inte vara något problem... ( man får la kanske ställa ner trycket lite bara.. :whistling: )

Link to comment
Share on other sites

den effektförlusten är helt rimlig för bakhjulsdrivna bilar..... tyvärr

Är det inte större effektförlust på framhjulsrivna då?

Där är ju drivningen vridbar i alla möjliga vinklar så man tycker egentligen att effektförlusten bör vara större där... eller :blink:

Link to comment
Share on other sites

nipps ..  större på bakhjulsdrivna..

ca: 10% på framhjulsdrivna

ca: 15% på bakjhulsdrivna har ja för mig...

Det stämmer nog ganska bra det !

Killen som skall bromsa våran på "rullande landsväg" sa att : lägg på ca: 15 % så har du motorns Hk.

Link to comment
Share on other sites

nipps ..  större på bakhjulsdrivna..

ca: 10% på framhjulsdrivna

ca: 15% på bakjhulsdrivna har ja för mig...

Detta har ju diskuterats i oändlighet på rejsa.nu. Procentsatser stämmer inte. Skulle det ta mer effekt att överföra 200Nm som 400Nm? Troligtvis väldigt liten skillnad. däremot ökar förlusten med varvtal (givetvis), så en växellåda gjord för att växla ner 8000rpm vs en för 4000rpm gör skillnad. Detta brukar man ju iofs justera i slutväxeln istället. MC motorer+lådor undantaget givetvis.

Gör en sökning på rejsa men har för mig (jag minns inte detaljerna) man bör räkna kanske 25-30hk förlust för normala drivlinor.

Edited by Kallerman
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...