Jocke E Posted September 21, 2004 Posted September 21, 2004 Undrans hur denna skulle uppföra sig i en sjua? http://www2.blocket.se/view/3349294.htm?ca...&l=0&c=1&city=0 :twisted: :twisted: :twisted: Quote
Jocke E Posted September 21, 2004 Author Posted September 21, 2004 Nu vart det lite fel. Kan nån ta bort dom 2 tidigare inläggen... Jag fick ett fel medd. Quote
Acke Posted September 21, 2004 Posted September 21, 2004 hehe.. ja såg den annonsen och funderade på hur bra den hade passat i min 242a.. :) de e ju en -75a så regbesiktning skall ju inte vara något problem... ( man får la kanske ställa ner trycket lite bara.. :whistling: ) Quote
Tommy Posted September 22, 2004 Posted September 22, 2004 :lol: Jag satt också länge och drägglade över den här motorn .... men det var lite mkt, pengar.. Säljer jag Sylvan ?... Ja då :twisted: Quote
svante Posted September 22, 2004 Posted September 22, 2004 Skrämmande effektförlust i drivlinan... :huh: Quote
Magoo Posted September 22, 2004 Posted September 22, 2004 den effektförlusten är helt rimlig för bakhjulsdrivna bilar..... tyvärr Quote
Henrik Nilsson Posted September 22, 2004 Posted September 22, 2004 den effektförlusten är helt rimlig för bakhjulsdrivna bilar..... tyvärr Är det inte större effektförlust på framhjulsrivna då? Där är ju drivningen vridbar i alla möjliga vinklar så man tycker egentligen att effektförlusten bör vara större där... eller :blink: Quote
Acke Posted September 22, 2004 Posted September 22, 2004 nipps .. större på bakhjulsdrivna.. ca: 10% på framhjulsdrivna ca: 15% på bakjhulsdrivna har ja för mig... Quote
Eddy Posted September 22, 2004 Posted September 22, 2004 nipps .. större på bakhjulsdrivna..ca: 10% på framhjulsdrivna ca: 15% på bakjhulsdrivna har ja för mig... Det stämmer nog ganska bra det ! Killen som skall bromsa våran på "rullande landsväg" sa att : lägg på ca: 15 % så har du motorns Hk. Quote
Henrik Nilsson Posted September 29, 2004 Posted September 29, 2004 nipps .. större på bakhjulsdrivna..ca: 10% på framhjulsdrivna ca: 15% på bakjhulsdrivna har ja för mig... agrh! Min plastfarsa har lurat mig! :icon_angry: Quote
Kallerman Posted September 30, 2004 Posted September 30, 2004 (edited) nipps .. större på bakhjulsdrivna..ca: 10% på framhjulsdrivna ca: 15% på bakjhulsdrivna har ja för mig... Detta har ju diskuterats i oändlighet på rejsa.nu. Procentsatser stämmer inte. Skulle det ta mer effekt att överföra 200Nm som 400Nm? Troligtvis väldigt liten skillnad. däremot ökar förlusten med varvtal (givetvis), så en växellåda gjord för att växla ner 8000rpm vs en för 4000rpm gör skillnad. Detta brukar man ju iofs justera i slutväxeln istället. MC motorer+lådor undantaget givetvis. Gör en sökning på rejsa men har för mig (jag minns inte detaljerna) man bör räkna kanske 25-30hk förlust för normala drivlinor. Edited September 30, 2004 by Kallerman Quote
error Posted September 30, 2004 Posted September 30, 2004 ca: 10% på framhjulsdrivna Detta gäller väl tvärställda motorer? Quote
Baalzamon Posted September 30, 2004 Posted September 30, 2004 ca: 10% på framhjulsdrivna Detta gäller väl tvärställda motorer? Ja exakt. Med tvärställd motor och framhjulsdrift, så behöver man inte vinkla kraften Quote
DIRAVI Posted September 30, 2004 Posted September 30, 2004 Omvänt förhållande mellan Audi (frammhjulsdrift motor längsmonterad) och Opel speedster (bakhjulsdrift motorn på tvären.) Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.