Jump to content

Golvplåten


Borken

Recommended Posts

  • 4 months later...

ja "uppar" frågan lite..

har tänkt att sätta en plåt under bilen dels för att slippa turbulence från fyrkantsprofilen i ramen som ligger "fritt" under bilen nu ( se bild HÄR ) samt för att styva upp karossen lite...

sedan är det ju skönt att veta att man har lite säkerhet under rumpen om man skulle hamna vid sidan av vägen eller så.. :icon_oops:

så frågan är vad för tjocklek bör man köra med ??

jag vill ju helst inte att det skall öka vikten för mycket, men å andra sidan så behöver man ju viss tjocklek för att den skall hjälpa till och styva upp samt skydda vid eventuell närkontakt med sten eller liknande.....

så vad är "lagom" tjoklek ??

Link to comment
Share on other sites

ja "uppar" frågan lite..

har tänkt att sätta en plåt under bilen dels för att slippa turbulence från fyrkantsprofilen i ramen som ligger "fritt" under bilen nu ( se bild HÄR ) samt för att styva upp karossen lite...

sedan är det ju skönt att veta att man har lite säkerhet under rumpen om man skulle hamna vid sidan av vägen eller så.. :icon_oops:

så frågan är vad för tjocklek bör man köra med ??

jag vill ju helst inte att det skall öka vikten för mycket, men å andra sidan så behöver man ju viss tjocklek för att den skall hjälpa till och styva upp samt skydda vid eventuell närkontakt med sten eller liknande..... 

så vad är "lagom"  tjoklek ??

Hejsan!

Mitt förslag är att du lägger en tunnplåt för tubulensen. På de ställen du är orolig för "rumpen" lägger du marinplywood mellan plåtarna!

m :D h

Janne

Link to comment
Share on other sites

det får du fråga han som byggde den från början.. ;)

sedan fick jag idag förslag på att använda aluminium som man epoxylimmar fast...

det ger iof inget "krockskydd" men det skall tydligen räcka med den "sandwish"varianten för att få extra styvhet i karossen....

Link to comment
Share on other sites

Hehe.. ingen fara... :)

jo, som det ser ut nu är ramen kryssstagad (många S blev det..) framme under pedalerna, men ej vid stolen..

se bild HÄR

så jag funderar på att "förstärka" med kryss i 20x20x1.5 vid stolarna oxså för säkerheten och sedan epoxyimma aluplåt överallt där ram och bottenplåt möts isf....

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

jag tänkte på det, men lägger väl bara som en föregående skribent har skrivit... på de ställen där man vill skydda lite extra, typ under rumpen, där lägger man väl bara marinplywood mellan två aluplåtar... detta ger ju ett kanonbra skydd!!

Link to comment
Share on other sites

>>Borken

Vi har svetsat 1 mm plåt i golvet på vårt första bygge och det tåler helt klart att stå på - det enda trista i sammanhanget är att den plåten slår sig ganska mycket vid svetsningen så vi har fått rikta den ganska mycket...

Link to comment
Share on other sites

Mitt golv är i 1.5mm alu medelhård och det är egentligen i mjukaste laget tycker jag..

Har inte lust att ta bort det för att sätta i nåt annat man kan ju sätta i inserts på insidan för att fördela kraften.

Link to comment
Share on other sites

se bild HÄR

Nu när du ändå har golvet borta,,, kan du inte då bara montera ett underifrån när du plockar ihop bilen?

Med tanke på att kryss staget sitter som det gör så kan det bli bökigt med pedalerna.

Link to comment
Share on other sites

se bild HÄR

Nu när du ändå har golvet borta,,, kan du inte då bara montera ett underifrån när du plockar ihop bilen?

jo, de kommer att bli ett "extragolv" underifrån.. förmodligen som täcker motorrum oxså så de blir plant å fint under.. :)

om det blir i plåt eller aluminium har jag inte bestämmt mig för ännu...

Link to comment
Share on other sites

Jag har 1mm helsvetsad plåt i golvet, men måste nog förstärka den lite vid stolsfästen. Om man punktar den lite smart istället så slår densig nog inte lika mycket.

Link to comment
Share on other sites

Friberg

plåten buktar sig inte när du står på den? Helsvetsade ni, jag funderar på att punkta efter bästa förmåga?

H Borken

Visst rör den sig, men dels har vi ett extra stag precis framför stolen så den plåten man sätter foten på när man kliver ner i bilen är väldigt liten. Jag tror att det är helsvetsat.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...