Borken Posted September 20, 2004 Share Posted September 20, 2004 Behövs det verkligen 1.5 mm stål i golvet?? Champion sa att han hade tagit taket av en gammal escort, inte fan är det 1,5 mm??? på sin höjd .8 mm eller? H borken Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Eddy Posted September 20, 2004 Share Posted September 20, 2004 Vi har aluplåt i golvet. Visserligen har vi förstärkt med en stålplåt under sätet. http://www.dala7.nu/tommy.htm Kan vara bra om det blir nå´n avåkning , ingen höjdare om man får en vass sten eller nå´t liknande i häcken :icon_bach: :oopsx: Eddy Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Leif Posted September 20, 2004 Share Posted September 20, 2004 Håller med, har själv 1mm. alu.plåt på sidor & botten. /Leif Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Arrowsmith Posted September 20, 2004 Share Posted September 20, 2004 jag har 2mm saltvattenbeständig 5754 alu plåt som är hård som sten till golv. praktiskt med hård alu i golvet så den håller att stå i utan att nödvändigtvis göra det på ett profilrör. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Acke Posted January 21, 2005 Share Posted January 21, 2005 ja "uppar" frågan lite.. har tänkt att sätta en plåt under bilen dels för att slippa turbulence från fyrkantsprofilen i ramen som ligger "fritt" under bilen nu ( se bild HÄR ) samt för att styva upp karossen lite... sedan är det ju skönt att veta att man har lite säkerhet under rumpen om man skulle hamna vid sidan av vägen eller så.. :icon_oops: så frågan är vad för tjocklek bör man köra med ?? jag vill ju helst inte att det skall öka vikten för mycket, men å andra sidan så behöver man ju viss tjocklek för att den skall hjälpa till och styva upp samt skydda vid eventuell närkontakt med sten eller liknande..... så vad är "lagom" tjoklek ?? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Janne L Posted January 21, 2005 Share Posted January 21, 2005 ja "uppar" frågan lite..har tänkt att sätta en plåt under bilen dels för att slippa turbulence från fyrkantsprofilen i ramen som ligger "fritt" under bilen nu ( se bild HÄR ) samt för att styva upp karossen lite... sedan är det ju skönt att veta att man har lite säkerhet under rumpen om man skulle hamna vid sidan av vägen eller så.. :icon_oops: så frågan är vad för tjocklek bör man köra med ?? jag vill ju helst inte att det skall öka vikten för mycket, men å andra sidan så behöver man ju viss tjocklek för att den skall hjälpa till och styva upp samt skydda vid eventuell närkontakt med sten eller liknande..... så vad är "lagom" tjoklek ?? Hejsan! Mitt förslag är att du lägger en tunnplåt för tubulensen. På de ställen du är orolig för "rumpen" lägger du marinplywood mellan plåtarna! m :D h Janne Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Michael Posted January 21, 2005 Share Posted January 21, 2005 MK som jag bygger skickar med 1,5 mm alu Lev väl Michael W SJÖVIK Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
svante Posted January 22, 2005 Share Posted January 22, 2005 Men Acke, har du golvplåten ovanför rören? varför det? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Acke Posted January 23, 2005 Share Posted January 23, 2005 det får du fråga han som byggde den från början.. ;) sedan fick jag idag förslag på att använda aluminium som man epoxylimmar fast... det ger iof inget "krockskydd" men det skall tydligen räcka med den "sandwish"varianten för att få extra styvhet i karossen.... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
svante Posted January 24, 2005 Share Posted January 24, 2005 okej.. då skyller jag inte på dig Acke... :icon_sorry: För att en sandwhich ska funka bäst ska skivorna limmas ihop ordentligt så dom under inga omständigheter kan glida.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Acke Posted January 24, 2005 Share Posted January 24, 2005 Hehe.. ingen fara... :) jo, som det ser ut nu är ramen kryssstagad (många S blev det..) framme under pedalerna, men ej vid stolen.. se bild HÄR så jag funderar på att "förstärka" med kryss i 20x20x1.5 vid stolarna oxså för säkerheten och sedan epoxyimma aluplåt överallt där ram och bottenplåt möts isf.... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Borken Posted May 2, 2005 Author Share Posted May 2, 2005 Tar upp tråden igen :) Vad har ni med stålgolv använt för tjocklekar? Jag funderar på 1mm det måste räcka. H Borken Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
_coffe_ Posted May 2, 2005 Share Posted May 2, 2005 jag tänkte på det, men lägger väl bara som en föregående skribent har skrivit... på de ställen där man vill skydda lite extra, typ under rumpen, där lägger man väl bara marinplywood mellan två aluplåtar... detta ger ju ett kanonbra skydd!! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sonett7 Posted May 2, 2005 Share Posted May 2, 2005 >>Borken Vi har svetsat 1 mm plåt i golvet på vårt första bygge och det tåler helt klart att stå på - det enda trista i sammanhanget är att den plåten slår sig ganska mycket vid svetsningen så vi har fått rikta den ganska mycket... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
svante Posted May 2, 2005 Share Posted May 2, 2005 Mitt golv är i 1.5mm alu medelhård och det är egentligen i mjukaste laget tycker jag.. Har inte lust att ta bort det för att sätta i nåt annat man kan ju sätta i inserts på insidan för att fördela kraften. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tommy Posted May 2, 2005 Share Posted May 2, 2005 se bild HÄR Nu när du ändå har golvet borta,,, kan du inte då bara montera ett underifrån när du plockar ihop bilen? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
svante Posted May 2, 2005 Share Posted May 2, 2005 se bild HÄR Nu när du ändå har golvet borta,,, kan du inte då bara montera ett underifrån när du plockar ihop bilen? Med tanke på att kryss staget sitter som det gör så kan det bli bökigt med pedalerna. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Borken Posted May 2, 2005 Author Share Posted May 2, 2005 Friberg plåten buktar sig inte när du står på den? Helsvetsade ni, jag funderar på att punkta efter bästa förmåga? H Borken Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Acke Posted May 2, 2005 Share Posted May 2, 2005 se bild HÄR Nu när du ändå har golvet borta,,, kan du inte då bara montera ett underifrån när du plockar ihop bilen? jo, de kommer att bli ett "extragolv" underifrån.. förmodligen som täcker motorrum oxså så de blir plant å fint under.. :) om det blir i plåt eller aluminium har jag inte bestämmt mig för ännu... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
svinto Posted May 3, 2005 Share Posted May 3, 2005 Jag har 1mm helsvetsad plåt i golvet, men måste nog förstärka den lite vid stolsfästen. Om man punktar den lite smart istället så slår densig nog inte lika mycket. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sonett7 Posted May 3, 2005 Share Posted May 3, 2005 Fribergplåten buktar sig inte när du står på den? Helsvetsade ni, jag funderar på att punkta efter bästa förmåga? H Borken Visst rör den sig, men dels har vi ett extra stag precis framför stolen så den plåten man sätter foten på när man kliver ner i bilen är väldigt liten. Jag tror att det är helsvetsat. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Borken Posted May 3, 2005 Author Share Posted May 3, 2005 Ok Tackar för svaren 1mm får det bli. H Borken Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.