anton Posted September 14, 2004 Share Posted September 14, 2004 Tjena jag har lite problem att få min motor att gå som den ska har provat lite olika munstyken i min 48 or,men jag märkte i kväll att bränsle trycket ej är helt konstant.Jag tog av bensin slangen och kollade pumpen den gav 0,75l på en minut alltså 75liter i timmen är det för lite? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Arrowsmith Posted September 14, 2004 Share Posted September 14, 2004 Tjena jag har lite problem att få min motor att gå som den ska har provat lite olika munstyken i min 48 or,men jag märkte i kväll att bränsle trycket ej är helt konstant.Jag tog av bensin slangen och kollade pumpen den gav 0,75l på en minut alltså 75liter i timmen är det för lite? utan att vara allt för insatt i just din bil så tycker jag det låter som att du ska skaffa en riktig elpump och en tryckregulator till att börja med... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Borken Posted September 14, 2004 Share Posted September 14, 2004 Besserwisser mode = true 0.75*60=45 liter/h Besservisser mode = false :) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted September 15, 2004 Share Posted September 15, 2004 detta klarar bara ca. 100hkr. ang. bestyckning, vad har du för motor och trim halsringar ? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted September 15, 2004 Share Posted September 15, 2004 Bränsletrycket ska ligga på 0,25 kilo ej mer då flödar de Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
anton Posted September 15, 2004 Author Share Posted September 15, 2004 jag har en b23 med portad topp kentk kam med 12,7 lyft 315grader jag kör med regulator nu,jag ringde på KG och beställde en faset redtop pump i dag,för hoppas att det funkar. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted September 15, 2004 Share Posted September 15, 2004 vad nhar du för halsringar? och bestyckning luft/ emullsionsrör/ hjuvud/ lågfart. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
anton Posted September 15, 2004 Author Share Posted September 15, 2004 Tjena halsring=42,emulsionrör=F9,luftm=150,huvudm=175,lågfart=55f8.Dom munstyckerna fick jag hjälp av en kille som håller på rättså mycke med weber att sätta i,han trodde att kam remmen kunde sitta fel,men det har jag kollat,har även kollat tändning ventil spel mm,Jag får den andra pumpen i morron och det borde vara lättar att kolla bestykningen med rätt bränse tryck. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tommy Posted September 15, 2004 Share Posted September 15, 2004 jag har en b23 med portad topp kentk kam med 12,7 lyft 315grader jag kör med regulator nu,jag ringde på KG och beställde en faset redtop pump i dag,för hoppas att det funkar. Så man behöver ha både pump och regulator ... ? Trycket från pumpen ligger väl över 0,25 kilo !? Funderade själv på att köpa en Faset Redtop Pump . Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted September 15, 2004 Share Posted September 15, 2004 Trycket från elpumpem redtop ligger på ca 0,5 kilo så regulator måste användas. filter king t.ex. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted September 15, 2004 Share Posted September 15, 2004 Bestryckningen ser bra ut huvud ska vara mellan 170-175 lite stora halsringar tycker jag bottendraget blir lidande. 38mm är att föredra o då får du i så fall gå ner i huvud till 160. emulsion F9 okej F16 är också ok. Grundbestyckning till dessa förg. med 42 i halsring är huvud 170 emulsion F9 luft 155 lågfart 55-60F8 spridare 4,5-5 accmunst.45 pumpventil 40 nålventil 225 mycket viktigt att den är tät.. flottörnivå 7mm Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tommy Posted September 16, 2004 Share Posted September 16, 2004 Bestryckningen ser bra ut huvud ska vara mellan 170-175 lite stora halsringar tycker jag bottendraget blir lidande. 38mm är att föredra o då får du i så fall gå ner i huvud till 160. emulsion F9 okej F16 är också ok. Grundbestyckning till dessa förg. med 42 i halsring är huvud 170 emulsion F9 luft 155 lågfart 55-60F8 spridare 4,5-5 accmunst.45 pumpventil 40 nålventil 225 mycket viktigt att den är tät.. flottörnivå 7mm Inponerad ! :thumbup: Hur i Helv.... kan du allt detta ? Fn... jag får hjärnsläpp när det gäller sånt här ! Gäller samma grundinställning för mig? Weber 45:or Portad, Planad 405 top med större ventiler En Hedlund / professorkam ( lyft o grader = okänt än ) Extraktorgrenrör Lättat svänghjul Beskriv även då vad F9 o F16 osv är ? :blink: :icon_oops: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted September 16, 2004 Share Posted September 16, 2004 Det som till 90% bestämmer bestyckning är halsringarna och motorns maxvarv. En motor är en luftpump och det som bestämmer effekten är mängden syre den kan ta in och därefter ge den bränsle efter det. För att höja effekten måste den få i sig mer antingen genom andra öppningstider och bättre flöde eller högre varvtal (givetvis måste den flöda för det då) eller kompressor/turbo och eller större motorvolum. Ta t.ex. en MC-motor 1000 kubik 170hkr där är det varvtalet som pumpar.15000varv är ung. som 2 liters vid 7500varv 45:or säger du ja halsringsstorlek vad har du? Ta halsring 34 eller 36 jag har 6 36:or till salu Huvudmunstycke 135 till 34orna o 145 till 36orna Luftmunstycke 175 spridare 4,5 lågfart 60F8 ev. 65F8 / lågfarten är rätt när du kan ha tomgångsblandningsskruvarna 1,5-2varv öppna och den går renast där på tomgång och reagerar på både ökning o minskning på skruvarna. Emulsionsrör F9 ev. F16 Emulsionsrör finns i mängder men dessa är bäst till detta. de bestämmer luft/bränsle blandning på halvgas o uppåt ihop med huvud/luft. en ändring av huvud ändrar hela karaktären på bestyckningen. Jag har sysslat med Weber sedan 1977 ungefär och är väl ingen ungdom numera men bygger o donar så lite har man lärt sig. men viktigt är bränsletryck o flottörnivå stämmer inte detta så är det inte ens lönt att börja bestycka o glöm inte synkroniseringen så båda öppnar samtidigt det kan du se i progressionshålen de sitter bredvid tomgångsblandningsskruvarna. Mässing med o-ringar på skruva ur de o titta ner eller skaffa synkklockor.Flottörnivå 7mm o det mäter du genom att ta loss flottörlocket o vänd det så att flottören precis stänger nålventilen utan att trycka in ev. fjäderbelastade kulan. då ska du ha 7mm frigång mät med t.ex. ett borr. sedan när den faller mot fullt öppen så är 13-14mm OK. huvudmunstycket styr bränslet ja hör av dig om du undrar något. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tommy Posted September 16, 2004 Share Posted September 16, 2004 Jag har sysslat med Weber sedan 1977 ungefär och är väl ingen ungdom numera men bygger o donar så lite har man lärt sig. Hör av dig om du undrar något. Det vet du ... nu skall jag skaffa en sprängskiss med beskrivningar till Förgasarna och när jag unrar över något... ja då hör jag av mig.. :thumbup: Jag måste försöka få en så bra grundinställning som möjligt ! Tackar på Förhand ! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
anton Posted September 19, 2004 Author Share Posted September 19, 2004 Jag har sysslat med Weber sedan 1977 ungefär och är väl ingen ungdom numera men bygger o donar så lite har man lärt sig. Hör av dig om du undrar något. Det vet du ... nu skall jag skaffa en sprängskiss med beskrivningar till Förgasarna och när jag unrar över något... ja då hör jag av mig.. :thumbup: Jag måste försöka få en så bra grundinställning som möjligt ! Tackar på Förhand ! Hej i Kg katalogen finns det tid tips om olika munstyken halsringar flotörnivå.Det finns olika bestyknings råd till olika trimning grader ,det finns även spräng skiss i katalogen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.