Dan Andersson Posted June 28, 2017 Share Posted June 28, 2017 Någon som installerat denna typ utav vattenpump med EWP med styrning. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
heralue Posted June 28, 2017 Share Posted June 28, 2017 Jag har Örjan har Jocke på forumet hade det i sin sjua Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Grantinge_gt40 Posted July 1, 2017 Share Posted July 1, 2017 Installerat styrningen till en Moroso pump Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jocke4U Posted July 17, 2017 Share Posted July 17, 2017 Japp, hade denna (EWP115) i min sjua. Pumpen funkade bra. Styrningen jag hade först (dvs 8020) är inget jag rekommenderar då denna har havererat - ev/troligen pga känslig emot spänningsspikar - i alla fall om man skall se till specarna. Ta inte denna... Jag bytte senare till deras nyare styrning med LCD display http://www.demon-tweeks.co.uk/motorsport/electric-water-pumps/davies-craig-digital-fan-ewp-controller-with-lcd-display Verkar funka stabilare. Denna typ av styrning funkar som att man ställer in en måltemperatur. Pumpen kommer då intervallmässigt köra när motorn är kall så det finns ett flöde men minimalt. Sen vid -20 grader från måltemp (har jag för mig) kommer pumpen köra kontinuerligt med lägre spänning och öka linjärt till måltemp. När måltemp +5 grader så startar fläkten. Blir troligen samma lösning på kommande bygge.. 🙂 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Dan Andersson Posted July 24, 2017 Author Share Posted July 24, 2017 Jo det blev så att jag köpte satsen med display och enligt instruktionen stämmer det med du skriver, Blir ju bra med efterkylningen på motorn. 🙂 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jocke4U Posted July 25, 2017 Share Posted July 25, 2017 Som en komplettering så finns det en del ny info om elektriska vattenpumpar på LocostSweden's forum: http://forum.locostsweden.se/index.php?/topic/13390-information-om-duratec-westie-%C3%B6nskas/ Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Arto Posted July 31, 2017 Share Posted July 31, 2017 En jättebra tråd med bra information, tummen upp! Var är gillaknappen En fundering: elpumpen kan väl lika gärna monteras fram så får man en sak mindre där bak? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jocke4U Posted July 31, 2017 Share Posted July 31, 2017 Det bör nog inte vara några problem. Jag har haft "matningen" från expansionskärlen till sugsidan på pumpen och avluftningen från högsta punkten (expansionskärlet allra högst). Testade någon gång att ha matningen där "ut-sidan" av blocket men fick då egenskapen att det tryckte upp i expansionskärlet så återgick till ursprunglig och beprövad design 😉Var nog en designmiss... Pumpen fram borde funka men expansionskärlet behöver ju sitta bak (högt). Undrar inte om jag har sett någon som har pumpen fram?! Micke? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
heralue Posted July 31, 2017 Share Posted July 31, 2017 Jo jag har pumpen fram direkt efter kylaren. Har dock fortfarande inte haft någon provtur så om det är bra eller dåligt vet vi ej ... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jocke4U Posted July 31, 2017 Share Posted July 31, 2017 gt40 wrote: Jo jag har pumpen fram direkt efter kylaren. Hade det på näthinnan och förmodligen på en bild men hittade den inte ... gt40 wrote: Har dock fortfarande inte haft någon provtur så om det är bra eller dåligt vet vi ej ... DET är helt galet! Kärran var ju nästan klar (eller helt klar) när vi var och kollade....jag kan komma och provköra så kan du filma Micke. En så vacker bil som du byggt måste ju provas 😉 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
heralue Posted July 31, 2017 Share Posted July 31, 2017 Jag vet Jocke, inte med stolthet jag konstaterar detta. Dock ! Sommaren ÄR inte slut och nu HAR jag målat huset SAMT lagt 130 m2 marksten 😊😊😊 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
GTX40 Posted August 2, 2017 Share Posted August 2, 2017 Jag kör med pumpen fram. Fungerar utmärkt. Jonas Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jocke4U Posted August 2, 2017 Share Posted August 2, 2017 gt40 wrote: Jag vet Jocke, inte med stolthet jag konstaterar detta. Dock ! Sommaren ÄR inte slut och nu HAR jag målat huset SAMT lagt 130 m2 marksten 😊😊😊 Jag vet Micke, bara lite ironi 🙂 Sen kan man lägga målningen senare -D Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jocke4U Posted August 2, 2017 Share Posted August 2, 2017 Jonas wrote: Jag kör med pumpen fram. Fungerar utmärkt. Jonas Davies Craig eller annan pump? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
GTX40 Posted August 4, 2017 Share Posted August 4, 2017 Davies Craig 115 i plast. Har pumpen på motorn (Audi) kvar, men den räcker inte till på låga varv. Pumpen startar tillsammans med elfläktarna vid 93° och trycker genom kylaren. Placeringen är viktig eftersom det lätt blir en "luftficka" i pumpen. Styrs av ECUn eller manuellt för ev efterkylning. Borrade ett 5mm hål i termostaten för cirkulation om man kör pumpen manuellt och termostaten har stängt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.