Tommy Posted September 12, 2004 Share Posted September 12, 2004 (edited) I går kväll upptäckte jag att min varvmätare till Volvos original GT instrument var till en 160... 6 cyl. Jag har i och för sig en Ny VDO men jag vill gärna ha en matchande panel... Är det någon som vet om man kan modifiera en 6 cyl varvmätare till 4 cyl, vad är det för skillnad på dom ? EDIT: Jag fick senare denna adress för reparation och renovering av instrument : http://www.instrumentjige.se/kontakta.html Edited September 12, 2004 by Tommy Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted September 12, 2004 Share Posted September 12, 2004 Dessa är inte helt vanliga byt till en från 140 eller gå på veteranbilsloppmarknad där brukar det finnas för 4.cyl. kolla eventuellt med Stefan (hasselstad) 0457-22019 kvällstid.om han har någon annars är han ev. intr, att köpa denna. den du har visar 50% fel. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted September 12, 2004 Share Posted September 12, 2004 Glömde att säga att de flesta är omställbara inuti . Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tommy Posted September 12, 2004 Author Share Posted September 12, 2004 Stefan (hasselstad) 0457-22019 kvällstid.om han har någon annars är han ev. intr, att köpa denna. den du har visar 50% fel. Tack... det skall jag göra. :thumbup: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Acke Posted September 12, 2004 Share Posted September 12, 2004 :icon_oops: funderade just på att dom brukar vara omställbara bakpå, men det brukar iof vara eftermarknadsmätare... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tommy Posted September 12, 2004 Author Share Posted September 12, 2004 :icon_oops: funderade just på att dom brukar vara omställbara bakpå, men det brukar iof vara eftermarknadsmätare... Det är de nyare... Men denna är det inte... om den visar ex, 3000 rpm vid riktiga 6000 rpm så bör det sitta ett motstånd el ngt liknande i mätaren som kan justeras el bytas tycker jag! Bak på finns fyra kabelanslutningar [12+]........ [V]........ [R]....... [-] Vart kopplar man normalt dessa? [-] måste vara jord [12+] är +... men [V] ovh [R] ? En av dessa: [V] eller [R] skall gå till Kabeln mellan Tändspole och Fördelare (kondensatorkabeln) Men vilken? det är då fortfarande 1 kvar.... humm Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted September 12, 2004 Share Posted September 12, 2004 Vad är det för fabrikat VDO/Jeager/Smiths? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tommy Posted September 12, 2004 Author Share Posted September 12, 2004 Vad är det för fabrikat VDO/Jeager/Smiths? VDO... Den svarta med Gula siffror i tavlan. Volvo original GT. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted September 12, 2004 Share Posted September 12, 2004 Lampan ligger den på separat kabel? Jag trodde nästan ett tag det var Smiths, de har 2 kablar där går nämligen strömmen genom instrumentet till fördelaren. kan du öppna den o se vart de går? Om du motståndsmäter mellan - och v sedan - och r vad får du då? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted September 12, 2004 Share Posted September 12, 2004 Kolla även www.jon-erik.se, jon-erik öberg han har sysslat med volvo längeee Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tommy Posted September 12, 2004 Author Share Posted September 12, 2004 Lampan ligger den på separat kabel? Jag trodde nästan ett tag det var Smiths, de har 2 kablar där går nämligen strömmen genom instrumentet till fördelaren. kan du öppna den o se vart de går? Om du motståndsmäter mellan - och v sedan - och r vad får du då? Det är separat ström till lampan. På insidan sitter det ett motsånd mellan [V] och [R] Ställer jag Ohm-mätaren på 200k så får jag: R och - 78.5 och V och - 106.2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tommy Posted September 12, 2004 Author Share Posted September 12, 2004 Kolla även www.jon-erik.se jon-erik öberg han har sysslat med volvo längeee Jag har redan pratat med honom... han slussade mig vidare till: http://www.instrumentjige.se skall ringa dom på måndag så får vi se. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted September 12, 2004 Share Posted September 12, 2004 Är det ett motstånd mellan v o R eller är det en spole? vad har du mellan v o R i ohm. du är hundra på att det är VDO Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted September 13, 2004 Share Posted September 13, 2004 Har du fått håll på varvräknarinkopplingen Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.