Jump to content

Växelspak på höger sida


Wiberg87_gt40

Recommended Posts

Hejsan allihopa.

Tänkte höra med er som i första hand bygger en högerstyrd GT40 (eller kanske någon likvärdig bil) men även er med vänsterstyrd också, alla har ju trotts allt bra idéer.

Jo jag äger ett generation 3 bygge (KVA) och håller på att samla på mig lösningar och liknande information innan jag startar bygget, så man i princip har allt klart för sig hur man ska göra. Min GT är ju då högerstyrd, och jag har kommit fram till lite funderingar angående växelspaken. Har ni den i mitten trotts att bilen är högerstyrd, eller har ni den på höger sida straxt innanför dörren? Har ni ev några bilder på lösningen?

Jag tänker ha växelspaken på höger sida, men skulle vara kul som sagt att se hur andra personer har löst detta.

Sen tänkte ja även passa på att fråga vart ni har köpt era vajrar som är mellan växelspak och växellåda?

Mvh
Timmy

Link to comment
Share on other sites

Hej Timmy !
Helt rätt med spaken på höger sida innanför dörren !
Så bygger vi med. I en bil är det länkage och 012 låda.
Min bil skall ha vajrar och 01E låda och spak enligt bild:


Vajrar tänker jag beställa från http://www.midwestcontrol.com/
Det är bara där jag hittat vajrar till ok pris med "bulk head fittings" i båda ändar.

Jag tycker att du får lägga upp en byggdagbok nu också !!

Link to comment
Share on other sites

Ja men precis, ser rätt käckt ut med spaken på höger sida tycker jag =) Man ska ju ändå ha handbromsen i mitten, vilket annars hade blivit lite bök med handbroms och växelspak i mitten.. 😛

Jag såg i din tråd att du har en Corolla stav att vifta runt med, själv har jag kommit över en från en Celica. Jag antar att din är från en 5-växlad original, men vad har du för låda till din, en Audi tycker jag att det är, men är det en 5'a eller 6'a + back? Anledningen till att ja frågar är att jag tycker att det verkar vara lite för lite slaglängd i min spak, så ja tror att ja får gräva ur lite i kanterna för att få lite mer rörelselängd i den.

Byggdagbok är inte riktigt aktuellt ännu tyvärr, helt ärligt så äger ja inte ens en svetts.. Dock är den på ingång, får den i slutet av April =)
Så dagbok blir lite mer framåt vår-sommaren =)

Mvh
Timmy

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...