Jump to content

Ackerman


pacman

Recommended Posts

Vissa saker faller inte på rätt plats på en gång..... Hade bilen ute på lite rullning. Upptäcker då att yttre framhjulet kasar nåt alldeles enormt över asfalten (vid stort rattutslag). Kommer att nöta ner däcken på två veckor... :( Tycker jag har kollat ackerman under byggets gång och visst, det är väl inte helt korrekt: förlängningen av linjen mellan styrarmens kulbult och spindelbulten träffar motsvarande från andra sidan en bit bakom centrum på diffen (krångligt??..). Trodde i min enfald att detta inte skulle göra så mycket.

Men nu är frågan hur man kommer tillrätta med det här. Min bil, liksom alla locost, har ju kortare hjulavstånd än den bil man tar spindeln från (i mitt fall Ford Taunus). Så detta måste vara ett allmänt bekymmer.

I min värld har jag nu fyra alternativ:

1) Smalare spårvidd fram. Hjälper inte till 100%, men blir lite bättre. Dock kan jag inte ändra så mycket, då tar hjulen i kaross-sidan....

2) Toe out! Har inte räknat så mycket på det, men tror inte riktigt på det.... Har sett att en del har det trots allt.

3) Andra spindlar. Men vad finns det för alternativ? Ford Granada vet jag att några har använt, eftersom den har ganska bred spårvidd. Men hjulavståndet ställer ju ändå till det.

4) Göra egna spindlar. Känns som ett jättejobb, men kanske ändå det mest vettiga. Fordrar en hel del räknande plus noggrant arbete i svarven. Puh.... :blink:

Synpunkter och förslag mottages tacksamt.

Link to comment
Share on other sites

Enligt vad jag kan läsa mig till så är den enklaste vägen just toe-out (men inte mer än 0.100in/2,5mm)... Problemet vid fullt rattutslag är ju ändå inte något du kommer att råka ut för speciellt mycket under normal körning - om du nu inte tänker använda bilen till att tävla i fickparkering eller dylikt ;)

Om du verkligen vill försöka rätta till det så borde det gå att hitta P-ändar med större diameter på själva konan. Om man lämnar iväg spindlarna till en mekanisk verkstad borde de väl kunna off-set fräsa nya konor längre ut mot däcken för att lösa lite av de problemen du har.

Annars återstår väl bara att köpa nya spindlar från typ Westfield som har egna aluminiumspindlar och då förhoppningsvis också har sett till att förbättra Ackerman-vinkeln.

Link to comment
Share on other sites

Hmm , så här helt taget ur bak huvudet , kan man inte lura ackerman lite med att flytta runt styrväxeln ??

Eller har jag drömt det ? Skall kolla runt i lite böcker om jag hinner.

Hur sitter din styrväxel föresten ? bild ?

Link to comment
Share on other sites

Lupus,

Jag tror du syftar på bump-steer. Där kan du genom att flytta kuggstången upp eller ner hitta ett läge där du har minst bump-steer, enligt teorin.

Hur min styrväxel sitter? Kanske en dålig bild, men det är den enda jag har just nu:

post-4-1065431718.jpg

Link to comment
Share on other sites

Lupus,

Jag tror du syftar på bump-steer. Där kan du genom att flytta kuggstången upp eller ner hitta ett läge där du har minst bump-steer, enligt teorin.

Hur min styrväxel sitter? Kanske en dålig bild, men det är den enda jag har just nu:

Nja , det var inte bumpsteer jag tänkte på , har för mig att man kan få lite bätter ackenman (om den är fel) genom att inte sätta styrväxeln helt i linje med styrtapparna. (förskjuta framåt eller bakåt)

Men som sagt måste kolla upp detta, har för mig det stod i "how to make your car handle "

Link to comment
Share on other sites

Bumpsteer påverkas lite (men inte mycket) genom att man flyttar kuggstången uppåt och neråt, men ackerman påverkas om man flyttar den framåt eller bakåt..

Om man har spindlarna rakt fram och tänker en linje mellan dom sen vrider man till fullt utslag och tänker en linje där också där mellan dessa linjer skall den sitta... om jag räknat rätt.

mvh Svante

Link to comment
Share on other sites

Jo, det verkar ju logiskt. :)

I mitt fall så hjälper det inte så mycket att flytta kuggstången då den sitter så långt fram det går, och styrarmarna sitter för långt in jmf med spindelbultslinjen, typ, omnifattar, öh....

Kommer att köra med toe-out till att börja med, för att se hur det funkar.

Ett alternativ är att tillverka styrarmar som bultas fast i spindeln. Då kan man göra de med justerbar längd = olika utväxling = snabbare/långsammare styrrespons. (Nå´t liknande som på bilden.)

post-4-1065513464.jpg

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...