Jump to content

Recommended Posts

Posted

Hej
Kan det vara OK att hamna här med ett projekt smittat av tex GT 40?

Tanken är att bygga en egenritad bil inspirerad av GT 40, Lola t70 och Alfa Romeo tipo 33 Stradale.
Det vore kul om det gillades, för här finns en bra möjlighet för oss två som skall dra igång bygget att byta erfarenheter med likasinnade.

Kortfattat så är jag på väg att avsluta en ganska omfattande ombyggnad av en Alfa Romeo Giulia GTA lookalike.
Länk till det.
http://www.alfapower.nu/viewthread.php?tid=21652
En tokig röra men garagebygge skall ske 2010.
70 sidor.

Och Ronny har byggt sig en locost seven.
Bilen vi tänkt bygga skall ha rörram och glasfiberkaross.
Lägger in någon bild så tar vi det därifrån.
Mvh Håkan
Cool

www.roxgt.se


Posted
gt40 wrote:
Välkommen hit !!!
Ser fram emot bilder på bygget !!

God Fortsättning förresten.


God fortsättning själv.
Trevligt välkomnande.
Jag skulle tro att du känner Ronny i Eskilstuna redan och har lite koll på vårat projekt.
Jag tycker dock att detta forum känns klockrent för mig att befinna mig i så jag lägger in starthistorien lite senare idag.
Ronny har ju bra koll på Locost forumet och jag även Alfa grejerna.
Det blir en perfekt bredd det.
H
😃
Posted

Vi har tänkt oss att bygga en bil var och fördelningen är att jag skall få till karossdelarna och Ronny chassidelarna.
Fördelningen är rent praktisk bara baserad på våra tidigare erfarenheter.
Bilen har haft Alfa tipo 33 stradale som grund och fått en del influenser ifrån GT40 och Lola T 70.
Tanken är att det förhoppningsvis skall andas Lemans runt 69-70.
Då formerna var kurviga och strömlinjeform kom som 2:a på listan.
Vi skall förstås försöka få till den "downforce" vi kan utan att cykla iväg för långt ifrån ursprungsutseéndet.
Det får bli lite rullande utveckling av det hela.
Vi kommer nog igång efter sommarn men det är inte tokstress som gäller.
Prisnivån skall ligga inom spannet, (man har ju familj också) så inga 50 tusen hit och dit.

Vi har säkert lite egna önskemål om slutresultat men i huvudsak så är det samma grejer vi kommer att använda.

Jag tar och specar min egen lista här som sagt.
Cheva smallblock / 350, i framtiden nära 400 hk.
Låda Audi/Passat 01e "frk" 6 vxl
Nav och hubbar BMW e 39 (540) med egna uprights i bak.
Coilovers runt om.
Jag skall ha en enkel AC i min för jag har förstått hur varmt det blir i en sånhär vagn på sommarn

Posted

Just klurar jag på hur frontrutan skall vara.
Har fått info om att det går och tillverka en egen laminerad i Finland.
Typ 750 Euro för form
Och 550 Euro för varje ruta.
Men jag har försökt rita in rutan ifrån Ltus Elise/Exige, Opel Speedster och den ser ut att funka.
Då blr det lättare ifall man pajar den.



Posted

Både ram och kaross har flera steg innan det sitter så detta får väl ses som en början.

Jag har som mål att hyffsat snabbt få till en testglasfiberkaross så man kan sitta i den och känna efter.
Först efter det så kommer finlir.
Men inga bestämda tidsramar har satts än.
Mvh H
:cool:

Posted

Vad kul att ni hittat hit! Vi har ju snackade ju en del Stradale på Alfaforumet och ser fram emot att följa ert bygge här!

God fortsättning
Henrik

Posted
Henrik wrote:
Vad kul att ni hittat hit! Vi har ju snackade ju en del Stradale på Alfaforumet och ser fram emot att följa ert bygge här!

God fortsättning
Henrik

Visst ja! Tjenare.
Borde ju vara rätt ställe för oss det här
Det blir väl ett ben hos Locost gänget för Ronny gissar jag.
Dom har ju ganska bra kontakt med SFRO där.
H
  • 2 weeks later...
Posted

Hej
Har konstaterat att vi kan bygga på Lotus Elise/Exige Opel Speedster framrutan.
Det blir kalas att ha en std ruta att tillgå.

Motormässigt har jag nu valt det billiga alternativet och börjar med en Cheva smallblock.
Har fixat en nyrenoverad 350 borrad till 360.
Skall skrämmas upp till ca 400 småherrar lite senare.
Polarn på http://www.rkstalteknik.com/ är den jag kommer att besvära i ämnet.
Slipar/borrar och donar allt med v8:or

Posted

Grattis - att ha rutan klar är ju rätt skönt och det blir ju lite andra pengar än att låta tillverka ruta... De kan man ju lägga på bitar till Chevaspisen;-)

Mvh
Henrik

Posted

Uhhhh - jag blir alldelles sjuk - fan vilken snygg vinkel!

När öppnar ni egen designstudio?

Mvh
Henrik

  • 4 weeks later...
Posted

Hej
Tack för glada tillrop.
Vi ska ju som sagt inte alls hålla på något med den här bilen förrns nästa vinter men? ja ni vet.
Just nu har vi fått ett positivt svar av "herr Pinto" om våra planer på egentillverkade uprights och Ronny har fått en vattenskuren i 4cm tjock Alumek.
Den har frästs lite efteråt.
Cadbilderna är Ronnys på tänkta framspindlar i samma mtrl med ståldelar upp och nertill.
Gjuta egna spindlar sågade SFRO helt.
Vi har även bestämt att bilen får heta ROX GT och vi reggar roxgt.se för det så ser det lite ordnat ut med.
Fibblar in några bilder








Posted

Tackar ödmjukast!
Det var intressant, den verkar vara lika hård rakt igenom till skillnad från 7075 som är mjukare inuti.
Om man skall fräsa egna upprights vill man ha ett material med de bästa tänkbara egenskaperna och detta verkar mycket bra.
Finns det någon som vet om andra legeringar som lämpar sig för uprights konstruktioner?
Mvh Peter

  • 2 months later...
Posted

Hehe - det är ju såååå roligt att få hem såna här prylar och börja plocka ihop.

När står den på hjul??

Mvh
Henrik

  • 5 months later...
  • 1 month later...
Posted

Vi har väl legat ganska lågt ett tag för nu i vinter skall det byggas garage.
Ska bli liiiiiite skönt.

Läget just nu är att Ronny har byggt pedalställ för bromsvåg och gaspedal/koppling
Handbroms
Hubbar/navdelar utfräsda i Alumek.

Jag månglar i en 24v 3.0 v6 i Bertonen.
Beställt fälgar till Roxbilen och framruta.
Bygger en enkel arm för att kopiera h o v sida på pluggen.
Men i sommar när garaget är klart så drar det igång på riktigt.
www.roxgt.se


:cool:

  • 4 months later...
Posted

Se där ja! Nu är det bara att snida till resten av pluggen och börja gjuta en form! Jag är otroligt attraherad av renderingarna och ser verkligen fram emot att få se den i fysisk form.

Mvh
Henrik

Posted

Vi har spart på oss ganska mycket info och planering, delar det hela lite i 2 läger så jag hoppas att när det drar igång (till sommarn) så skall farten vara god.
Jag har förhoppningsvis ett par fälgar under våren (fan va sega dom är) och då smackar jag ihop en lätt metallram som frigoliten kommer att passa i.
Pluggen blir då med riktiga fälgar/däck på rätt plats.
Så det visuella kommer ganska snart.
Jag har laddat så länge nu så jag hoppas att ni inte kommer bli besvikna på farten.
Hörs framöver.
H


Posted
Anonymous wrote:
Vi har spart på oss ganska mycket info och planering, delar det hela lite i 2 läger så jag hoppas att när det drar igång (till sommarn) så skall farten vara god.
Jag har förhoppningsvis ett par fälgar under våren (fan va sega dom är) och då smackar jag ihop en lätt metallram som frigoliten kommer att passa i.
Pluggen blir då med riktiga fälgar/däck på rätt plats.
Så det visuella kommer ganska snart.
Jag har laddat så länge nu så jag hoppas att ni inte kommer bli besvikna på farten.
Hörs framöver.
H



Gött - som vi säger i Värmland. Vi ser fram emot det:-)
Posted
hoffman wrote:
Jag har privelegiet att bo nära Ingarö,så jag kommer nog terrorisera dig med besök i sommar.
Känns som att man skulle kunna lära sig en del om gjutning.
Mvh Peter


Då kan jag lära mig lite om motorer då.
Hängde inte riktigt med i alla svängarna kring motorn i "motorstället".
Den måste jag fråga mer om.
  • 6 months later...
  • 1 month later...
Posted

Wow - ser otroligt bra ut!

Snacka om att bygga bil från grunden!!

När tror ni har första karossen klar?

Mvh
Henrik

Posted

Vi har ingen supertidsplan, men vi har båda byggt en del saker och för mig är det här klart enklare och jag vet redan nu hur mycket av det hela skall utformas så det är bara att köra rakt fram.
En "fulkaross" i ett stycke gör jag nu inom 2-3 månader och sen får vi se hur mycket jag hinner på ett år.
Ronny bygger 2 st chassin med hjulupphängningar.

Fråga om 12 månader igen Henrik
/H

  • 2 years later...
Posted

Tjena.

Dagsläge för mig.

Kaross plastad
Ram byggd
Skall montera/
Bromsar
Tankar
Styrning
För att kunna SFRO 1:a i vår.
Motor inpassad, riktiga motorn kammar ställda (Alfa v6, 3.0 ca 320 hk med insprut/spjäll)

Posted

Mycket imponerande Håkan!
Ser fantastiskt bra ut och framförallt lätt och smidigt,fina bärarmar och geometri.
Känns som att det är dags att göra en liten besiktning framöver.
Med vänlig hälsning Peter H

Posted
hoffman wrote:
Mycket imponerande Håkan!
Ser fantastiskt bra ut och framförallt lätt och smidigt,fina bärarmar och geometri.
Känns som att det är dags att göra en liten besiktning framöver.
Med vänlig hälsning Peter H


Välkomna! Bulle och kaffe kan ordnas. I vår börjar det se trevligt ut, Gått lite upp och ner här med som hos dom flesta. Får lite extratid nu i jan-feb så då kan flera pluggar lösas.
Väntar närmast på lev av pedalställ och rattsång-

Vem har ni kört som SFRO gubbe? Lars Torngren?
😃

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...