Hogge_gt40 Posted December 26, 2009 Posted December 26, 2009 Hej Kan det vara OK att hamna här med ett projekt smittat av tex GT 40? Tanken är att bygga en egenritad bil inspirerad av GT 40, Lola t70 och Alfa Romeo tipo 33 Stradale. Det vore kul om det gillades, för här finns en bra möjlighet för oss två som skall dra igång bygget att byta erfarenheter med likasinnade. Kortfattat så är jag på väg att avsluta en ganska omfattande ombyggnad av en Alfa Romeo Giulia GTA lookalike. Länk till det. http://www.alfapower.nu/viewthread.php?tid=21652 En tokig röra men garagebygge skall ske 2010. 70 sidor. Och Ronny har byggt sig en locost seven. Bilen vi tänkt bygga skall ha rörram och glasfiberkaross. Lägger in någon bild så tar vi det därifrån. Mvh Håkan www.roxgt.se Quote
heralue Posted December 26, 2009 Posted December 26, 2009 Välkommen hit !!! Ser fram emot bilder på bygget !! God Fortsättning förresten. Quote
Hogge_gt40 Posted December 26, 2009 Author Posted December 26, 2009 gt40 wrote: Välkommen hit !!! Ser fram emot bilder på bygget !! God Fortsättning förresten. God fortsättning själv. Trevligt välkomnande. Jag skulle tro att du känner Ronny i Eskilstuna redan och har lite koll på vårat projekt. Jag tycker dock att detta forum känns klockrent för mig att befinna mig i så jag lägger in starthistorien lite senare idag. Ronny har ju bra koll på Locost forumet och jag även Alfa grejerna. Det blir en perfekt bredd det. H 😃 Quote
Hogge_gt40 Posted December 26, 2009 Author Posted December 26, 2009 Vi har tänkt oss att bygga en bil var och fördelningen är att jag skall få till karossdelarna och Ronny chassidelarna. Fördelningen är rent praktisk bara baserad på våra tidigare erfarenheter. Bilen har haft Alfa tipo 33 stradale som grund och fått en del influenser ifrån GT40 och Lola T 70. Tanken är att det förhoppningsvis skall andas Lemans runt 69-70. Då formerna var kurviga och strömlinjeform kom som 2:a på listan. Vi skall förstås försöka få till den "downforce" vi kan utan att cykla iväg för långt ifrån ursprungsutseéndet. Det får bli lite rullande utveckling av det hela. Vi kommer nog igång efter sommarn men det är inte tokstress som gäller. Prisnivån skall ligga inom spannet, (man har ju familj också) så inga 50 tusen hit och dit. Vi har säkert lite egna önskemål om slutresultat men i huvudsak så är det samma grejer vi kommer att använda. Jag tar och specar min egen lista här som sagt. Cheva smallblock / 350, i framtiden nära 400 hk. Låda Audi/Passat 01e "frk" 6 vxl Nav och hubbar BMW e 39 (540) med egna uprights i bak. Coilovers runt om. Jag skall ha en enkel AC i min för jag har förstått hur varmt det blir i en sånhär vagn på sommarn Quote
Hogge_gt40 Posted December 26, 2009 Author Posted December 26, 2009 Just klurar jag på hur frontrutan skall vara. Har fått info om att det går och tillverka en egen laminerad i Finland. Typ 750 Euro för form Och 550 Euro för varje ruta. Men jag har försökt rita in rutan ifrån Ltus Elise/Exige, Opel Speedster och den ser ut att funka. Då blr det lättare ifall man pajar den. Quote
Hogge_gt40 Posted December 26, 2009 Author Posted December 26, 2009 Både ram och kaross har flera steg innan det sitter så detta får väl ses som en början. Jag har som mål att hyffsat snabbt få till en testglasfiberkaross så man kan sitta i den och känna efter. Först efter det så kommer finlir. Men inga bestämda tidsramar har satts än. Mvh H Quote
Dan Andersson Posted December 27, 2009 Posted December 27, 2009 Strålande jobbat. detta ser verkligen trevligt ut..Du är snart ikapp oss andra.. 😆 Lycka till i Forumet . Dan Quote
Starhonk Posted December 27, 2009 Posted December 27, 2009 Vad kul att ni hittat hit! Vi har ju snackade ju en del Stradale på Alfaforumet och ser fram emot att följa ert bygge här! God fortsättning Henrik Quote
Hogge_gt40 Posted December 28, 2009 Author Posted December 28, 2009 Henrik wrote: Vad kul att ni hittat hit! Vi har ju snackade ju en del Stradale på Alfaforumet och ser fram emot att följa ert bygge här! God fortsättning Henrik Visst ja! Tjenare. Borde ju vara rätt ställe för oss det här Det blir väl ett ben hos Locost gänget för Ronny gissar jag. Dom har ju ganska bra kontakt med SFRO där. H Quote
Hogge_gt40 Posted January 5, 2010 Author Posted January 5, 2010 Hej Har konstaterat att vi kan bygga på Lotus Elise/Exige Opel Speedster framrutan. Det blir kalas att ha en std ruta att tillgå. Motormässigt har jag nu valt det billiga alternativet och börjar med en Cheva smallblock. Har fixat en nyrenoverad 350 borrad till 360. Skall skrämmas upp till ca 400 småherrar lite senare. Polarn på http://www.rkstalteknik.com/ är den jag kommer att besvära i ämnet. Slipar/borrar och donar allt med v8:or Quote
Guest_gt40 Posted January 6, 2010 Posted January 6, 2010 Grattis - att ha rutan klar är ju rätt skönt och det blir ju lite andra pengar än att låta tillverka ruta... De kan man ju lägga på bitar till Chevaspisen;-) Mvh Henrik Quote
Starhonk Posted January 11, 2010 Posted January 11, 2010 Uhhhh - jag blir alldelles sjuk - fan vilken snygg vinkel! När öppnar ni egen designstudio? Mvh Henrik Quote
Hogge_gt40 Posted February 6, 2010 Author Posted February 6, 2010 Hej Tack för glada tillrop. Vi ska ju som sagt inte alls hålla på något med den här bilen förrns nästa vinter men? ja ni vet. Just nu har vi fått ett positivt svar av "herr Pinto" om våra planer på egentillverkade uprights och Ronny har fått en vattenskuren i 4cm tjock Alumek. Den har frästs lite efteråt. Cadbilderna är Ronnys på tänkta framspindlar i samma mtrl med ståldelar upp och nertill. Gjuta egna spindlar sågade SFRO helt. Vi har även bestämt att bilen får heta ROX GT och vi reggar roxgt.se för det så ser det lite ordnat ut med. Fibblar in några bilder Quote
hoffman_gt40 Posted February 6, 2010 Posted February 6, 2010 Det där ser riktigt porrigt ut! Vad har ni andvänt för aluminium legering till spindeln? Det är ingen dum ide att fästa spindelederna och göra styrarm i stål. Mvh Peter Quote
Guest_gt40 Posted February 6, 2010 Posted February 6, 2010 Hej Det är Ronny som kör på med dom grejerna mest men jag har fått förklarat att det heter "Alumek". Finns kanske i olika standarder med skall visst va superduper. H Quote
Hogge_gt40 Posted February 6, 2010 Author Posted February 6, 2010 Anonymous wrote: Hej Det är Ronny som kör på med dom grejerna mest men jag har fått förklarat att det heter "Alumec". Finns kanske i olika standarder med skall visst va superduper. H Ok ja va inte inloggad såg jag. Här kommer en länk, finns säkert mer att läsa. http://www.uddeholm.se/swedish/files/Alumec-swedish_000815.pdf Quote
hoffman_gt40 Posted February 6, 2010 Posted February 6, 2010 Tackar ödmjukast! Det var intressant, den verkar vara lika hård rakt igenom till skillnad från 7075 som är mjukare inuti. Om man skall fräsa egna upprights vill man ha ett material med de bästa tänkbara egenskaperna och detta verkar mycket bra. Finns det någon som vet om andra legeringar som lämpar sig för uprights konstruktioner? Mvh Peter Quote
Hogge_gt40 Posted February 7, 2010 Author Posted February 7, 2010 Nu hittade jag bilderna på bakspindeln. Quote
Csgt40 Posted February 7, 2010 Posted February 7, 2010 Snacka om hög nivå Kannon kul att följa detta bygge bra jobbat 😃 😃 Christer.S Quote
Starhonk Posted April 26, 2010 Posted April 26, 2010 Hehe - det är ju såååå roligt att få hem såna här prylar och börja plocka ihop. När står den på hjul?? Mvh Henrik Quote
Hogge_gt40 Posted November 19, 2010 Author Posted November 19, 2010 Vi har väl legat ganska lågt ett tag för nu i vinter skall det byggas garage. Ska bli liiiiiite skönt. Läget just nu är att Ronny har byggt pedalställ för bromsvåg och gaspedal/koppling Handbroms Hubbar/navdelar utfräsda i Alumek. Jag månglar i en 24v 3.0 v6 i Bertonen. Beställt fälgar till Roxbilen och framruta. Bygger en enkel arm för att kopiera h o v sida på pluggen. Men i sommar när garaget är klart så drar det igång på riktigt. www.roxgt.se Quote
Hogge_gt40 Posted March 21, 2011 Author Posted March 21, 2011 Ruta Lotus exige/elise Opel speedster Quote
Starhonk Posted March 21, 2011 Posted March 21, 2011 Se där ja! Nu är det bara att snida till resten av pluggen och börja gjuta en form! Jag är otroligt attraherad av renderingarna och ser verkligen fram emot att få se den i fysisk form. Mvh Henrik Quote
Guest_gt40 Posted March 21, 2011 Posted March 21, 2011 Vi har spart på oss ganska mycket info och planering, delar det hela lite i 2 läger så jag hoppas att när det drar igång (till sommarn) så skall farten vara god. Jag har förhoppningsvis ett par fälgar under våren (fan va sega dom är) och då smackar jag ihop en lätt metallram som frigoliten kommer att passa i. Pluggen blir då med riktiga fälgar/däck på rätt plats. Så det visuella kommer ganska snart. Jag har laddat så länge nu så jag hoppas att ni inte kommer bli besvikna på farten. Hörs framöver. H Quote
Starhonk Posted March 21, 2011 Posted March 21, 2011 Anonymous wrote: Vi har spart på oss ganska mycket info och planering, delar det hela lite i 2 läger så jag hoppas att när det drar igång (till sommarn) så skall farten vara god. Jag har förhoppningsvis ett par fälgar under våren (fan va sega dom är) och då smackar jag ihop en lätt metallram som frigoliten kommer att passa i. Pluggen blir då med riktiga fälgar/däck på rätt plats. Så det visuella kommer ganska snart. Jag har laddat så länge nu så jag hoppas att ni inte kommer bli besvikna på farten. Hörs framöver. H Gött - som vi säger i Värmland. Vi ser fram emot det:-) Quote
hoffman_gt40 Posted March 21, 2011 Posted March 21, 2011 Jag har privelegiet att bo nära Ingarö,så jag kommer nog terrorisera dig med besök i sommar. Känns som att man skulle kunna lära sig en del om gjutning. Mvh Peter Quote
Hogge_gt40 Posted March 22, 2011 Author Posted March 22, 2011 hoffman wrote: Jag har privelegiet att bo nära Ingarö,så jag kommer nog terrorisera dig med besök i sommar. Känns som att man skulle kunna lära sig en del om gjutning. Mvh Peter Då kan jag lära mig lite om motorer då. Hängde inte riktigt med i alla svängarna kring motorn i "motorstället". Den måste jag fråga mer om. Quote
Hogge_gt40 Posted March 22, 2011 Author Posted March 22, 2011 http://images.google.se/images?hl=sv&safe=off&btnG=S%C3%B6k+bilder&q=cable%20shifter&tbs=isch:1&biw=1362&bih=636 http://www.californiamotorsports.net/ http://www.imagewheels.co.uk/pages/wheels_cast.html http://www.roadsters.com/wheels/ http://www.alumilite.com/HowTos/TailLightCastingEquipment.cfm http://www.race-car-replicas.com/rcr917_photo_album.html http://www.race-car-replicas.com/rcr917_photo_album.html http://www.elektro.com/~audi/01E/v8info/ http://www.renegadehybrids.com/ http://www.kitcentral.com/index.php?name=PNphpBB2&file=viewtopic&p=15674 http://www.elektro.com/audi/01E/ http://www.quaife.co.uk/Audi-A6-01E-Quaife-ATB-differential http://www.butlerbuilt.net/products/air_mgt_systems/air_mgt_systems.html http://forums.audiworld.com/showthread.php?p=15331019 Quote
Hogge_gt40 Posted October 8, 2011 Author Posted October 8, 2011 http://www.alfapower.nu/viewthread.php?tid=30366 Men kort om det hela så har jag bestämt mig för att köra Alfa 24 v 3.0 v6 Trimmar på det hela lite och hoppas på ca 300hk (nästan) Så härligt ljud i dom maskinerna. Uppdatera tråden enligt länk ovan men u börjar det snurra 🙂 Quote
Hogge_gt40 Posted November 12, 2011 Author Posted November 12, 2011 Många övriga delar på gång. Situationsbild som fixats lite med sidofönster. Men grunden finns nära. Ev en liten vinge ibak. 😃 Quote
Starhonk Posted November 12, 2011 Posted November 12, 2011 Wow - ser otroligt bra ut! Snacka om att bygga bil från grunden!! När tror ni har första karossen klar? Mvh Henrik Quote
Hogge_gt40 Posted November 13, 2011 Author Posted November 13, 2011 Vi har ingen supertidsplan, men vi har båda byggt en del saker och för mig är det här klart enklare och jag vet redan nu hur mycket av det hela skall utformas så det är bara att köra rakt fram. En "fulkaross" i ett stycke gör jag nu inom 2-3 månader och sen får vi se hur mycket jag hinner på ett år. Ronny bygger 2 st chassin med hjulupphängningar. Fråga om 12 månader igen Henrik /H Quote
Hogge_gt40 Posted January 13, 2014 Author Posted January 13, 2014 Tjena. Dagsläge för mig. Kaross plastad Ram byggd Skall montera/ Bromsar Tankar Styrning För att kunna SFRO 1:a i vår. Motor inpassad, riktiga motorn kammar ställda (Alfa v6, 3.0 ca 320 hk med insprut/spjäll) Quote
heralue Posted January 13, 2014 Posted January 13, 2014 Inget dåligt bygge, å ett j-a tempo har du också !!! Blir himla fräck. Quote
hoffman_gt40 Posted January 13, 2014 Posted January 13, 2014 Mycket imponerande Håkan! Ser fantastiskt bra ut och framförallt lätt och smidigt,fina bärarmar och geometri. Känns som att det är dags att göra en liten besiktning framöver. Med vänlig hälsning Peter H Quote
Hogge_gt40 Posted January 13, 2014 Author Posted January 13, 2014 hoffman wrote: Mycket imponerande Håkan! Ser fantastiskt bra ut och framförallt lätt och smidigt,fina bärarmar och geometri. Känns som att det är dags att göra en liten besiktning framöver. Med vänlig hälsning Peter H Välkomna! Bulle och kaffe kan ordnas. I vår börjar det se trevligt ut, Gått lite upp och ner här med som hos dom flesta. Får lite extratid nu i jan-feb så då kan flera pluggar lösas. Väntar närmast på lev av pedalställ och rattsång- Vem har ni kört som SFRO gubbe? Lars Torngren? 😃 Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.