Jump to content

Johans väg till en GT40. Planeringsskedet börjar tidigt!


Recommended Posts

Jag hoppas den kompetenta skaran som finns här kan acceptera en tråd där det inte kommer hända speciellt mycket på ett bra tag Smile Det intryck jag fick hos Magnus i lördags tyckte jag då pekade åt det hållet!

Jag kände att istället för att skapa 17 trådar med diverse frågor om det ena och det andra så gör jag denna där jag ställer alla frågor och där jag även kan dela med mig av det olika ting jag kommer fram till!

Jag har en far som ofta brukar säga att "Väl planerat är hälften arbetat", en lärdom jag väl inte alltid hållt mig till, även om jag försökt.. Men nu då jag studerar och sitter 110 mil från garaget där jag tidigare kunde gå å förbruka nån timme ibland då jag var utan att göra annars har det blivit mer planering, och tänk ändå om de inte fungerar rätt bra! Jag stökade upp en fall färdig Opel under året som gick, arbetade nån helg före flytten från Skellefte till Borås, samt under jullov, påsklov och ett par veckor in på sommarlovet och gick då från detta:

http://img.photobucket.com/albums/v437/jer0628/Manta/IMG_0836.jpg

Till det som kommer att få vara min sommarbruks under studie tiden och senare finansiär till en GT40 kaross! (Det råkar vara en SR, "värstingen" från 71 som är första året, tyskarna är som tokiga i dessa och den dyraste jag sett gick för drygt 200 000! Nu är denna inte i de skicket, men 70 hoppas jag kunna få, minst.)



Så vad är då smartare än att väldigt väl planera sitt GT40 bygge? Smile

Min plan är som följer:

Audi V8a med Audi låda.
Egen byggd ram i fyrkantprofil.
Hemma byggda främre uprights i stål, kanske även bak.
Använda så mycket OEM produkter det går för att enklare hålla liv i bilen i framtiden, t ex vill jag använda std, icke kortade drivaxlar bak.. får se hur det går med den saken Smile

I övrigt kommer jag försöka göra bilen så "komplett" som möjligt. I största möjliga mån skapa "maximalt" bagage utrymme t ex, även om det kommer bli väldigt begränsat Wink Få den så bekväm och enkel som möjligt att köra samt få ett så härligt motorljud som möjligt.

Just körbiten har gjort att jag kanske inte fokuserat på maximalt bra väghållning. Jag har som mål att den ska vara lättstyrd och samtidigt ha tight vändradie, därför så kommer jag försöka få ganska lite scrub och ganska stor maximal styrvinkel (jag har ritat på 40 grader för innerhjulet, ca 9m i vändradie i så fall)

Jag har även en tanke på att arbeta ganska bra med underredet för att skapa så bra downforce som möjligt, borde inte vara omöjligt att kunna fästa långa kilformade, lite tjockare, gummidukar för att leda luften rätt undertill (kanske inte så extremt som sliding skirts men grundtanken är ju densamma Wink) för att sedan avsluta i någon form av diffuser där bak. Fram kommer jag nog försöka få till en splitter som påminner om haklappen på t ex 71ans Camaro Z28 på ett smakfullt sätt utan att förstöra den klassiska GT40 looken.

Styrväxeln kommer placeras så lågt som möjligt och jag har siktat in mig på en Sierra kuggstång, den ska vad jag fått fram vara 715mm mellan knutarna vilket ger mig ett fotutrymme mellan ramsnokarna på 570mm, jag vet inte hur GOX kitten har det men 570mm är fortfarande inte speciellt mycket..

Framvagnen jag skissat på hitills ser ut som följer:



Och vid 3 graders roll har mina 2 graders camber rullat över till 0.1 vilket jag tycker är godtagbart, vid gupp där bilen först fjädrar ihop 30mm sen ut 30mm över rideheight har jag en spårvidds förändring på 4.5mm vilket är inom toleranserna om än kanske inte perfekt.. RC ligger på 40mm ovan markplan och scrub'en på låga 18.9mm (McLaren F1 t ex har 16.4 om jag minns rätt, annars är det rätt få bilar som har under 20mm) KPI'n är väl hellre hög med 14.2 grader men inget av detta är ju skrivet i sten ännu och jag har inte tweakat beräkningarna något heller.

Sen har jag också arbetat på en ram i cad, bara 2d än så länge då jag inte lärt mig köra manuell 3d i autocad ännu (kommer lära mig det i utbildningen senare har jag för mig) och Solidworks har jag inte hunnit sätta mig in i.

Där har jag dock några frågor!

*Hur bred sittbrunn har ni övriga? Innermått då, min är 1070mm.

*Vad har ni för avstånd från axel centrum till ramen över tankarna fram och bak? Jag har 394mm fram och 414mm bak.

*Sen vore det även intressant att veta hur brett fotutrymme ni har mellan ramsnokarna.

*Och vad ni kör med för spårvidd+fälgbredd+et+däcksbredd för att rymma allt innanför skärmkanterna? Jag har just nu 8", et 20, 225or och spårvidd på 1539mm, ungefär 1750mm över yttersidan på hjulen.

Hitills verkar dom mått jag cadat fram med hjälp av andra ritningar stämma mot den 1/24 GT40 MK2 jag skaffat för att fördriva tiden med i vart fall. Där har jag även bestämt mig för att göra en förstudie på ramen i just 1/24 skala, pilligt uta helvete! Men bra för nerverna då jag har lite svårt att vara utan något att använda händerna till Smile

Ser ut så här just nu:



Jag hoppas den här tråden ska "komma till skott" så snart som möjligt, jag har dock ett annat projekt som pågått några år som jag tänkt slutföra för att sedan bruka nått år innan det säljs för att vidare finansiera bygget av GT'n. http://img.photobucket.com/albums/v437/jer0628/Patinarasern/DSC01221.jpg Det värsta där är gjort, jag måste svetsa 4 nya bärarmar, göra klart buren och fixa in wilwood bromscylindrarna (istället för det vanliga på dessa bilar som är 246x22mm skivor fram och 230mm trummor bak tänker jag köra med 296x28mm skivor fram, 263x22mm skivor bak, bromsvåg och hydraulisk handbroms.. lite overkill men å andra sidan sänker det knappast andrahandsvärdet Wink)

Link to comment
Share on other sites

Hej
Enligt min erfarenhet så är ofta planering till och med mer än halva jobbet.
Har funderat en del på din plan för framvagnen.
Om du redan har eller absolut vill ha en fälg med origalutseende med dess ringa ET så blir king pin extrem om du ska få en acceptabel scrub.
Har själv detta problem med mina nuvarande fälgar, som ingick i affären när jag köpte det påbörjade bygget.
Du nämner MCLaren F1. Jag skulle gissa att de har en king pin på 7-8 grader.
Tror att man om möjligt ska undvika stor king pin. Vet naturligtvis inte idag hur det påverkar bilen, eftersom jag inte porovkört, men tror att t.ex de självstyrande krafterna kan bli stora och att det också kan dyka upp andra negativa effekter.
Om de självstyrande krafterna blir stora så kommer bilen antagligan att upplevas som trög och tungstyrd när du ska igenom en kurva.
Vill också rekommendera dig att titta på den övre bärarm (Christers) som används av flera på forumet och som är riktigt elegant med bra justeringsmöjligheter av både camber och caster.
mvh
Örjan

Link to comment
Share on other sites

Jag har inte för avsikt att bygga någon replica, bara min egen tolkning av en GT40. Dock gillar jag ju fälgar med lite kant 😉

KPI'n är som du säger lite väl hög, jag skulle gärna fått ner den till runt 11 grader max... McLaren infon fick jag härifrån: http://www.locostusa.com/forums/viewtopic.php?t=3517&start=0 och den har mycket riktigt en KPI på 9 grader!

Får jag ner KPI'n till 10-11 grader tror jag inte jag behöver oroa mig för självstyrning och liknande, många bilar ligger där i kring så det borde gå bra 🙂 Miatan t ex. Jag är ju inte klar med framvagnen riktigt än heller så det kommer säkert. Jag skulle behövt ett mått som säger hur brett jag "maximalt" kan ha över hjulen fram så jag kan räkna mig fram till den spårvidd jag får med dom hjul jag tänker mig... Då jag väl fått i den infon kommer jag kunna "räkna" klart på framvagnen 🙂

Du har inte kommit så långt att du vet hur tight hjulen går mot skärmkanten då du svänger? Och kan dela med dig av däcksbredd/et/fälgbredd och spårvidd eller mått mellan anliggningsytan på fälgen? 🙂

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...