Jump to content

Johans väg till en GT40. Planeringsskedet börjar tidigt!


Recommended Posts

Jag hoppas den kompetenta skaran som finns här kan acceptera en tråd där det inte kommer hända speciellt mycket på ett bra tag Smile Det intryck jag fick hos Magnus i lördags tyckte jag då pekade åt det hållet!

Jag kände att istället för att skapa 17 trådar med diverse frågor om det ena och det andra så gör jag denna där jag ställer alla frågor och där jag även kan dela med mig av det olika ting jag kommer fram till!

Jag har en far som ofta brukar säga att "Väl planerat är hälften arbetat", en lärdom jag väl inte alltid hållt mig till, även om jag försökt.. Men nu då jag studerar och sitter 110 mil från garaget där jag tidigare kunde gå å förbruka nån timme ibland då jag var utan att göra annars har det blivit mer planering, och tänk ändå om de inte fungerar rätt bra! Jag stökade upp en fall färdig Opel under året som gick, arbetade nån helg före flytten från Skellefte till Borås, samt under jullov, påsklov och ett par veckor in på sommarlovet och gick då från detta:

http://img.photobucket.com/albums/v437/jer0628/Manta/IMG_0836.jpg

Till det som kommer att få vara min sommarbruks under studie tiden och senare finansiär till en GT40 kaross! (Det råkar vara en SR, "värstingen" från 71 som är första året, tyskarna är som tokiga i dessa och den dyraste jag sett gick för drygt 200 000! Nu är denna inte i de skicket, men 70 hoppas jag kunna få, minst.)



Så vad är då smartare än att väldigt väl planera sitt GT40 bygge? Smile

Min plan är som följer:

Audi V8a med Audi låda.
Egen byggd ram i fyrkantprofil.
Hemma byggda främre uprights i stål, kanske även bak.
Använda så mycket OEM produkter det går för att enklare hålla liv i bilen i framtiden, t ex vill jag använda std, icke kortade drivaxlar bak.. får se hur det går med den saken Smile