hoffman_gt40 Posted September 16, 2009 Posted September 16, 2009 Det var här resan började i september 06,sen dess har resan varit lång och många kvällar har man kämpat på i garaget. Quote
hoffman_gt40 Posted September 24, 2009 Author Posted September 24, 2009 Jag satt och letade efter lite bilder på vad man skall börja med att visa, Man får väl börja lite från början och smyga framåt. I dag håller jag på att slipa in kaross springor och spacklar. När jag köpte kittet så lät det som att det skulle vara rätt förberett med hängda dörrar och grovinpassad kaross,så var det inte riktigt. Quote
hoffman_gt40 Posted September 24, 2009 Author Posted September 24, 2009 Jag var inte nöjd med aluplåtarna i hjulhuset då det blir nästan omöjligt att få det tätt och snyggt,valde därför att svetsa igen hjulhusen och är nöjd med den lösningen. Quote
hoffman_gt40 Posted September 24, 2009 Author Posted September 24, 2009 En aluplåt likt orginal med öppning i bakant för att släppa utt övertryck från kylare och front. Ramen är grundad för att jag jobbar på ett reningsverk i bergrum och har bilen där och luftfuktigheten är hög vissa årstider. Quote
Starhonk Posted September 24, 2009 Posted September 24, 2009 Kul och se lite bilder på ditt fina bygge. Hoppas det kommer mera då jag vet att det finns jättefina och fiffiga lösningar som du gjort. Mvh Henrik Quote
hoffman_gt40 Posted October 3, 2009 Author Posted October 3, 2009 Här kommer lite bilder på detaljer,kanske håller någon på och funderar på detta nu,då kommer ett tips på hur jag har gjort. Grejen är ju att manvill ha handtaget infjädrat i stängt läge och sedan öppna en bit tills låsmekanismen frigörs. min lösning är kanske lite komplicerad men ger en sjyst och solid känsla. Quote
hoffman_gt40 Posted October 3, 2009 Author Posted October 3, 2009 bestämde mig även att lagra handtaget ordentlig så att det inte ska glappa ,jag kapade ur hela handagskistan ,tillverkade en stålram med två solida lagringar för sprinten,sen pressade jag i bronsbussning i handtaget och brotchade upp till rätt spel. sen plastade jag fast ramen för hanttaget i plasten och sedan plstades hela enheten tillbaks. Quote
Starhonk Posted October 3, 2009 Posted October 3, 2009 Du gör så otroligt snygga lösningar som vi andra kan snylta på! Det är bara att tacka och ta emot! Mvh Henrik Quote
hoffman_gt40 Posted October 4, 2009 Author Posted October 4, 2009 Tjena! Fick lite tid att lägga in nått,skickar en bild på hur jag sänkte govet 25 mm för att kunna köra med hjälm (är 186 cm lång)jag gjorde ett tråg i 1,5 mm rostfritt för att ha lite material mellan kulorna och stenarna på marken. Henriks lösning med att sänka hela golvet blir snyggare men ja ville spara på vikten så det blev bara på förarsidan. Quote
hoffman_gt40 Posted October 19, 2009 Author Posted October 19, 2009 Kvällens arbete blev att bygga ny genomföring för länkstagen,vad är det man säger ,tredje gången gillt. Quote
hoffman_gt40 Posted October 26, 2009 Author Posted October 26, 2009 Hämtade stolarna hos sadelmakare i dalarna,jag blev nöjd snygga och satt skönt Quote
hoffman_gt40 Posted October 26, 2009 Author Posted October 26, 2009 jag har även bökat klart med fronten och lagt slipgrund,nu börjar det likna nått. Quote
hoffman_gt40 Posted October 28, 2009 Author Posted October 28, 2009 Ett litet exempel på gt 40 ljustering om man vill ha tanklochen på samma plats på var sida, det beror hur noga man ska vara. Quote
Guest_gt40 Posted October 29, 2009 Posted October 29, 2009 Mmmm - den är go den.... Upptäckte detta också men lät det vara faktiskt. Det är bara att konstatera att den bil som Ken Atwell gjöt av en gång i tiden för KVA som sedan blev GTD som blev en uppsjö kopior och däribland GOX - den bilen hade gått in i ARMCO räcket kraftigt. Jag har tittat på rätt många bilder på originalbilar som är tagna rakt bakifrån och framifrån i låg vinkel. Dessa bilar är symmetriska och det är inte våra. Jag har sett våra fel på jäkligt många andra fabrikat och vi är i gott sällskap om man säger så. Det finns ju assymetri runt C-stolpen också om man vill vara riktigt petig - blev det jobbigt nu hehe!! Kul att se fronten grundad - nu blir jag riktigt stressad! Mvh Henrik Quote
hoffman_gt40 Posted November 15, 2009 Author Posted November 15, 2009 Jag har bestämt mig för att bygga om framvagnen med bredare bärarmar,andra geometri vinklar,göra om spårvidd till orginalmått så att ej däcken tar i skärmkanter vid infjädring och sväng,sen kommer man att kunna ljustera caster och camber i ett ganska brett område. Spindelleder blir volvo 140 både uppe och nere, nedre bärarmsbussningar blir volvo 850. Bärarmarna är tillverkade i norrland av en driftig kille och conceptet var tilltalande och kommer att resultera i en kraftig konstruktion som jag tror på. Quote
Dan Andersson Posted November 15, 2009 Posted November 15, 2009 Hej Har man sett version 1 så är det ju inte mycket att tveka på. 😆 Lösningen verkar ju vara riktigt bra..Även bra komponentval.. Lycka till.. Quote
Starhonk Posted November 15, 2009 Posted November 15, 2009 Helt rätt - klockrent. Bra Norrländsk engineering - de kan man lita på! Kommer också att uppgradera vart det lider med liknande design. Snyggt jobb Peter /Henrik Quote
hoffman_gt40 Posted December 5, 2009 Author Posted December 5, 2009 Dags för lite påfyllning! Har jobbat en del med växelreglaget,jag provade med ett helt stag men det blev för fladdrigt och o smidigt så det får bli virar ska bara skaffa hög kvakitets virar så blir det nog bra. Quote
hoffman_gt40 Posted December 5, 2009 Author Posted December 5, 2009 All plats man kan få för fötterna är välkommet,gjorde ett litet in tjack för bättre utrymme för gasfoten Quote
Guest_gt40 Posted December 6, 2009 Posted December 6, 2009 Sedärja - det känns ju bekant med växelspaken. Vad använde du för donator eller var det bara hemsnickrat? Ser att har "rätt" spak - det var ju lite kul! Mvh Henrik Quote
hoffman_gt40 Posted December 6, 2009 Author Posted December 6, 2009 Den kommer från en sissubissi typ 95 det var den enda spakstyrda som min skrotkontakt hade för tillfället då han precis hade pressat alla bilar. Men den blev bra,fördelen är att den är gjord helt i stål och går att strippa ner och svetsas i spaken är ett 10 mm plattjärn som är tillfilat och polerat Quote
hoffman_gt40 Posted December 12, 2009 Author Posted December 12, 2009 En liten detalj blev klar i veckan backspegel från jaguar med egentillverkat rutfäste. Quote
Starhonk Posted December 12, 2009 Posted December 12, 2009 Skit också - jag som tänkt att vara först med den detaljen 😃 Snyggt! Mvh Henrik Quote
Hogge_gt40 Posted December 26, 2009 Posted December 26, 2009 Tjena. Jag har just startat med att lägga upp en tråd om vårat projekt "ROX". Ser att du har Nacka som hemort. Vore kul att komma och kika någon dag. Visar gärna det vi har på g men just nu är det lite "vintrigt" hos mig. Mvh Håkan Quote
hoffman_gt40 Posted January 25, 2010 Author Posted January 25, 2010 Tänkte posta lite bilder från senaste tiden jobb,har spacklat och plastat en del,äntligen är främre lilla huven klar många timmar blev det. har löst kylhålen på detta vis Quote
hoffman_gt40 Posted January 25, 2010 Author Posted January 25, 2010 då alla gox huvar har midja på mitten måste man plasta på och fylla ut den. Framkanten spänner upp,det löste jag med att göra avdelaren under huven först sedan spännde jag ner huven i framkant och plastade fast den det funkade bra. Quote
hoffman_gt40 Posted January 25, 2010 Author Posted January 25, 2010 och från håll blev det så här Quote
hoffman_gt40 Posted January 25, 2010 Author Posted January 25, 2010 övre duzar uppe vid rutan tog faktiskt en hel kväll att få till, små konsoller ska göras, duzen ska hamna rätt både i läge och höjd Quote
hoffman_gt40 Posted January 25, 2010 Author Posted January 25, 2010 även värmepaketet och ventilationen är klar,kör med vw transporter bakre värmepaket och sen gjort egen plenum och innloppsrör för att koppla på slangarna Quote
heralue Posted January 26, 2010 Posted January 26, 2010 Du får nog en trevlig sommar Peter !!!! Jobba på !!!! Quote
Hogge_gt40 Posted January 27, 2010 Posted January 27, 2010 Hogge wrote: Tjena. Jag har just startat med att lägga upp en tråd om vårat projekt "ROX". Ser att du har Nacka som hemort. Vore kul att komma och kika någon dag. Visar gärna det vi har på g men just nu är det lite "vintrigt" hos mig. Mvh Håkan Blivit uppringd av Herr "Hoffman" och generöst inbjuden på en koll. Fick härom veckan kolla in en ruta på en Lotus Elise. Såna här forum känns skitbra att ha tillgång till. Hör av mig / Håkan Quote
hoffman_gt40 Posted February 2, 2010 Author Posted February 2, 2010 Undra varför det kliar varje kväll,kan det ha något med det här att göra? Finns det folk som jobbar med det här varje dag,det måsta vara tuffa människor. Målet är att ha bakhuven färdigslipad på fredag em. Quote
Starhonk Posted February 2, 2010 Posted February 2, 2010 Snyggt! Du skulle ju lämna bort bakdelen eller hur.... ser misstänkt ut som ett bergrum;-) Håller med - det kliar överallt! Mvh Henrik Quote
hoffman_gt40 Posted February 3, 2010 Author Posted February 3, 2010 Jo det är riktigt,jag skulle få hjälp med plastning men dom jobb jag hittills fått hjälp med har tagit så lång tid så jag väljer att göra det själv. Själv är bästa dräng! Jag fick luftstyrningarna till oljekylarna gjorda efter 7 månaders väntan,så jag plastade fast dom själv. Mvh Peter Quote
heralue Posted February 3, 2010 Posted February 3, 2010 Går det boka dig för plastjobb om man behöver framöver Peter ???? 😆 Quote
hoffman_gt40 Posted February 3, 2010 Author Posted February 3, 2010 Jag har lovat mig själv ett flertal gånger det senaste året att aldrig mer bygga en plastbil,så svaret på den frågan är absolut nej. Å andra sidan kan det säkert vara mindre jobb om utgångsmaterialet är av högre kvalitet,men hur man än vrider och vänder så blir det många timmar slipning och spackling. Quote
Starhonk Posted February 5, 2010 Posted February 5, 2010 hoffman wrote: Jag har lovat mig själv ett flertal gånger det senaste året att aldrig mer bygga en plastbil,så svaret på den frågan är absolut nej. Å andra sidan kan det säkert vara mindre jobb om utgångsmaterialet är av högre kvalitet,men hur man än vrider och vänder så blir det många timmar slipning och spackling. Japp - kan bara instämma. Har gjort av med 2,5 kg glasfiberspacke hitintills varav säkert 1kg är bara på dörrarna. /Henrik Quote
hoffman_gt40 Posted February 9, 2010 Author Posted February 9, 2010 Då ligger det slipgrund på bakhuven ochså,tyvärr finns det en massa porer i gelcoaten som måste slipas upp och läggas igen, några timmars jobb + lite mer plastning innuti, men det är på gång. Mvh Peter Quote
hoffman_gt40 Posted March 7, 2010 Author Posted March 7, 2010 Nu är all plastning klar! Nu kommer focus att läggas på mer mekanisk/chassie karaktär För att hinna så långt som möjligt innan våren kommer. Jag gjorde en resa i mina fotoarkiv och fick en lite ångest laddad tripp man ska inte ta leverantörens löften på allvar om att karrossen levereras med hängda dörrar och grovinpassad kaross. Mig veterligt har ingen fått sin bil levererad på det viset. Quote
Csgt40 Posted March 7, 2010 Posted March 7, 2010 Snyggt jobbat Peter. Det ser ljust ut i tunneln för dej:) Själv så är det lite mörkt ännu men ljusare tider kommer 😉och snart är det ljus dygnet runt här uppe:))) Quote
Starhonk Posted March 10, 2010 Posted March 10, 2010 hoffman wrote: Nu är all plastning klar! Nu kommer focus att läggas på mer mekanisk/chassie karaktär För att hinna så långt som möjligt innan våren kommer. Jag gjorde en resa i mina fotoarkiv och fick en lite ångest laddad tripp man ska inte ta leverantörens löften på allvar om att karrossen levereras med hängda dörrar och grovinpassad kaross. Mig veterligt har ingen fått sin bil levererad på det viset. Haha - ja jävlar - där ljög iallafall inte Göran. De var verkligen grovinpassade på den bilden:-D Fan vilken resa vi genomgår. Föreställ er om inte nätet eller email fanns och man inte kunde ha denna kontakt! Mvh Henrik Quote
Guest_gt40 Posted March 10, 2010 Posted March 10, 2010 Vad säger man om dessa kit "If you have everything under control you are not going money fast enough" Göran Olsson Quote
hoffman_gt40 Posted March 25, 2010 Author Posted March 25, 2010 Då jag går och väntar på en lösning av fram upprigths då sfro ej godkänner dessa från GOX har jag småpillat lite har gjort tröskellister som är ihåliga med plats för avluftningsrör från kylaren. Quote
hoffman_gt40 Posted March 25, 2010 Author Posted March 25, 2010 Den består av en botten och ett lock,i bottenbiten sitter tät listen till dörren sen och locket ligger över och möter gummilisten. Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.