Jump to content

Henriks Lotus 23


Starhonk

Recommended Posts

Tjena boys,

Jag börjar se ett slut på GT40 projektet och det känns skönt. DEt har varit en ganska lång resa som blev nog jobbigare än jag anat. Det kommer framtida uppgraderingar naturligtvis - inte minst motorbyggande framgent. Dock kommer inte GTn bli min tävlingsbil utan mer fungera som en snabb gatvagn. Men tävla vill man ju och jag och fem andra grabbar har köpt in gjutformar till Lotus 23 som ramritningar. DEssa CADdar vi upp och kommer att lägga ut på nätet. Vi hoopas kunna skapa en Locost 23a.

I helgen införskaffade jag en gammal Alfasud som kommer att fungera som donator för bygget. Det sitter en finfin längsmonterad boxer i denna och hela den drivlinan blir perfekt att droppa ner bakom stolen i 23an.

Byggstart blir om ca: 1 år för mig. Dock börjar de andra grabbarna byggandet av två bilar nu i höst så man ligger för en gång skull inte först och det känns skönt faktiskt.

Har lovat frugan att inte köra igång projektet förrän GTn är avslutad. Måste nog hålla på det så jag ser detta som rena förberedelser för projektstart.

Kul som fn skall det bli och den skall bli snabb som fn. 500 kg är målet!

Mvh
Henrik







Link to comment
Share on other sites

Ikväll började jag riva ur motorn ur Sudden. Faktiskt riktigt enkelt och inget var fastrostat. Man gör som med en gammal bubbla och släpper ner den undertill och sen drar ut den. Går väldigt smidigt får jag säga. Inge fel på mekaniken i Alfan men rost i karossen fanns det ju gott om. En del av mina vänner ondgör sig över att jag dödar Sudden men jag ser nog det som att jag ger den ett ytterligar liv - iallafall delar av den. Men jag måste säga att den där lilla kärra förstår jag kan gå fort. En riktigt liten nice konstruktion. Peter Lindgren i Gbg har en Sudd som han har fått att gå tokfort och han kör ifrån både GT3 och M3 på banan med sin lilla Sudd som tillråga på allt är rollermålad - vilken sleeper:-D

Till helgen hoppas jag vara klar med att fått ut alla komponenter som jag tänkt att använda. Suddens styrväxel var rätt käck och jag skall lägga upp bilder på allt när det är urrivet.

Mvh
Henrik

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Hej,

GT40 håller på att färdigställas och uppgraderingar kommer också. Samtidigt så finns tankar och idéer kring 23an där också. För mig som kommer att köra Alfa-boxer i min 23a så är detta god inspiration. Titta, lyssna och njut http://www.youtube.com/watch?v=hfJzSkO_Y9s

Mvh
Henrik

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...