Andreas Engström Posted November 8, 2010 Author Posted November 8, 2010 Här är insuget som skall på sen. Är ett av bob glidden designat insug för sc-1 toppar. Skall modifieras för att passa min motor Quote
hoffman_gt40 Posted November 8, 2010 Posted November 8, 2010 Ja,jag tror att min gt kommer bli rapp och snabb, men hamnar man på samma bana som dig Andreas får man nog räkna med att få blå flagg och hålla till höger när du passerar. Allt ser porrigt och frächt ut ska bli gott att höra sången när den blir klar. Mvh Peter Quote
Andreas Engström Posted November 8, 2010 Author Posted November 8, 2010 Insuget kommer med 4.5 tum långa innerben och ca 7 tums ytterben. Inte så optimalt för mig. Även plenum i minsta laget. Så då får man bygga om. Kap och svets, inga konstigheter. Bra för min motor är 4.8 tum kanal. Samt en snittarea på 2.08". Designen på insuget blir lite som ett cheatmetalinsug, eller en blandning av dem båda. Hella vinsten ligger just i symmetriska ben och ett större plenum. Quote
Csgt40 Posted November 9, 2010 Posted November 9, 2010 Sanslöst jobbat Andreas. Så jäkla fräckt motor bygge. 😃 Snacka om motor tråd. /Christer Quote
Dan Andersson Posted November 9, 2010 Posted November 9, 2010 Gott jobbat. Man ser verkligen att tekniken gått framåt. Klart kul att se på forumet. Många 😃 😃 😃 😃 😃 , Detta sporrar och porrar många Dan Quote
Andreas Engström Posted November 20, 2010 Author Posted November 20, 2010 Har här monterat topp bultar. Har loctitat dem och satt dem i drag så de inte kan krypa upp sen när motorn blir varm. Även borrat "steamholes" för yates topparna vilket är mycket viktigt speciellt på endurance motorer, då det annars kan bli ångfickor och överhettade "fläckar" i topparna. Quote
Andreas Engström Posted November 21, 2010 Author Posted November 21, 2010 Topparna monterade på cometic multilayer packningar som modifierats med lite fler steamholes. Häller här på att kolla lite vipparmsgeometri. Quote
Andreas Engström Posted November 21, 2010 Author Posted November 21, 2010 Har här gjort underlägg till vipparmsbryggorna för att få en vettig vipparmsgeometri. Tillverkade i duralaluminium. Quote
Andreas Engström Posted November 21, 2010 Author Posted November 21, 2010 Här är lyftare, stötstänger och armar på plats. Lyftare är lättade Crower, Stötstänger är Manley 3/8 nextek, och vipparmsbryggor är Jesel. Insugsvippa har utväxlingen 2.0:1 och avgas 1.9:1. Anledningen till varför jag har denna extrema utväxling är den att ventil och retainer samt knaster är i titan och mycket lätta, medans stötstång och lyftare är som i vilken motor som helst i stål. Så om man ökar vipparmsutväxlingen kan man gå ner i ventilfjädertryck och få en mindre rörelse på lyftare och stötstång, och ändå kunna ha ett stort ventil-lyft. Samt att ventilfjädern får ju det "lättare" att trycka tillbaka lyftare/stötstång med en högre utväxling. Höga ventilfjädertrtyck sliter ju rätt hårt på hela ventilmekanismen och för att inte tala om ventilsäten och tallrikar. Quote
Andreas Engström Posted December 11, 2010 Author Posted December 11, 2010 Har inte hänt så mycket med gt´n de jag har haft fullt upp med braskamin-installation hemma. Men har dock fått hem en växellåda från en porsche 996 turbo som har vart med i en elsvåda. Köpte den på chans för 15000 spänn. Fans en till på bildelsbasen för 100000:- om någon är intresserad 😃 . Vid närmare undersökning visade det sig att lådan klarat sig helt då alla gummi och plastdetaljer överlevt. Så det har inte blivit så varmt (puh). Quote
Andreas Engström Posted December 11, 2010 Author Posted December 11, 2010 Han dock med att riva lådan och gå igenom den. Blästra den utvändigt och konvertera till 2wd. Lådan var helfin inuti även om den såg lite hängig ut. Kändes ändå bra att riva och kolla igenom den. Att konvertera lådan till 2wd är enkelt. Man kapar av axeln! 4wd uttaget är bara en förlängning av pinion axeln då 996an har visco diff till framaxeln och inte i lådan, och förutom detta så är den identisk med gt3-4 lådan förutom att denna är o-diffad, så får se om det blir diff, men tyckte det funkade riktigt bra utan i audi lådan. Har monterat smörjrör inuti lådan som trycksmörjer pinionaxeln och dreven. Trevligt med lådan är att den är för växelwire vilket passar mig utmärkt då jag redan har det. Har varit i kontakt med Roger på California-transmission som varit mycket hjälpsam. Quote
Andreas Engström Posted December 11, 2010 Author Posted December 11, 2010 Har fräst ner huset där axeln gick ut och svarvat ett täcklock. Blev dryga decimetern kortare! Quote
Andreas Engström Posted December 11, 2010 Author Posted December 11, 2010 Har här gjort en cirkulationspump till växellådan som ska sköta kylningen, trycksmörjning och filtrering av oljan. Pumpen är en Vogel för industrimaskiner och dylikt. Har ett diplacement på 0.6cc. ger ca 0.85 lp/m vid 1400 rpm. Har svarvat ett mellanstycke och gjort en koppling till axlarna. Motorn är en kylarfläktsmotor till vw caddy. Quote
heralue Posted December 11, 2010 Posted December 11, 2010 Blir nog bra Andreas, låda i paritet med motor ! Quote
hoffman_gt40 Posted December 11, 2010 Posted December 11, 2010 Med ditt tempo så ska en braskamin installation endast ta 35 minuter. Den där lådan kommer att bli skitbra,framförallt matcha motoreffekten. Var kan man köpa den smuttiga oljepumpen är ochså sugen på en sån till lådkylningen? Smart med mecman kopplingar. Mvh Peter Quote
Andreas Engström Posted December 11, 2010 Author Posted December 11, 2010 Jag har inte köpt den... Har blivit sponsrad. 😉 Förmodligen är den så pass dyr att det är bättre att köpa färdig pump. Men en återförsäljare för hydraulik kan få fram en sådan, eller motsvarande. Quote
gast_gt40 Posted December 12, 2010 Posted December 12, 2010 Nissan 200 1989 - 1995 har elektrisk pump samt tillhörande oljekylare för bakaxeln som borde fungera även för växellådskylning. Kolla på närmsta skrot eller detta>>>http://www.laga.se/resultat.aspx?delkod=4632&bilkod=2146 Quote
hoffman_gt40 Posted December 12, 2010 Posted December 12, 2010 Bra tips det tackar vi för! Mvh Peter Quote
Andreas Engström Posted December 23, 2010 Author Posted December 23, 2010 Har här portat insuget och slipat ner svetsarna. Ska därefter kulblästras för att få tillbaka sin "factory look" Quote
Andreas Engström Posted December 23, 2010 Author Posted December 23, 2010 plenum grovportat. Volym ca 235 cui Quote
Andreas Engström Posted December 23, 2010 Author Posted December 23, 2010 En valleypan som jag gjort i 3mm duaralalu. Quote
hoffman_gt40 Posted December 23, 2010 Posted December 23, 2010 Sanslöst rå motor,det är nog det tuffaste ford sb motorbygget i sverige som jag sett. Och det är garanterat den vassaste gt40 motorn i sverige ska bli spännande att se effekten och vid vilket varvtal det kommer att ligga. Mvh Peter Quote
hoffman_gt40 Posted December 23, 2010 Posted December 23, 2010 Just det glömde frågan jag hade,får den plats under bakrutan eller blir det nån modifiering? Mvh Peter Quote
Andreas Engström Posted December 23, 2010 Author Posted December 23, 2010 Jag tror den ska få plats, tack vare porschelådan+torrsumpen, men jag är inte helt säker. När man måttar med tumstocken så ser det ut att gå, men luftfilter får jag köra utan, eller göra ngt eget. Det krångligaste blir att få plats med oljepumpen och generator. Måste ha tag i en jätteliten generator. Är det ngn som har tips så är dem jättevälkomna! Förresten, dina säten var det sybo som gjorde sömmarna? Dem blev ju så jäkla snygga! God Jul Allesammans!!! Mvh Andreas Quote
hoffman_gt40 Posted December 23, 2010 Posted December 23, 2010 Jamen det va sybo som fixade det,han bor ju granne med dig. Daihatsu generator är välbland det minsta som finns på marknaden det tänkte jag köra med,jag har svarvat en större remskiva då jag tänkte varva lite mer än en daihatsu. Mvh Peter Quote
Andreas Engström Posted January 2, 2011 Author Posted January 2, 2011 Här är "spraybarsen" i ventilkåporna som har två st 0.7mm hål borrade till varje ventilfjder. För att fjädrarna inte ska överhetta. Har använt ett vanligt 8x1mm hydraulrör Ventilkåporna passade ju jättebra förutom att alla vipporna tog i. Så det blev att ta upp hål i dem för att få frigång och göra täckplåtar. Quote
Andreas Engström Posted January 2, 2011 Author Posted January 2, 2011 Här är oljepumpen. En 5-stegs flödesportad weawerbrothers pump, ställbart tryck på trycksteget, samt ett uppsamlingsrör till returen som är jäkligt smidigt att ha. Bara en slan istället för fyra. Quote
Andreas Engström Posted January 2, 2011 Author Posted January 2, 2011 Har här kört upp ett fäste till oljepumpen i fräsen i alumec. Quote
Andreas Engström Posted January 2, 2011 Author Posted January 2, 2011 Och här är oljepumpen provmonterad. Bultas fast i topplocket. (ska byta bultar till fästet) Quote
Csgt40 Posted January 2, 2011 Posted January 2, 2011 Snyggt som attan Andreas 😃 😲 Den rovan kan man lätt ha i sängen en natt eller två 😉 Snacka om Gott nytt motor år 2011 GRATTIS! Christer.S Quote
hoffman_gt40 Posted January 2, 2011 Posted January 2, 2011 Ståpäls! Den här motorn är bland det häfftigaste jag sett,den maskinen i den bilen det kommer att bli riktigt brutalt. Mvh Peter Quote
^MeTaNoLiC^_gt40 Posted January 3, 2011 Posted January 3, 2011 kul att se ett motorbygge med lite egna idéer 🙂 täckplåtarna på ventilkåporna får det bara att se lite mer hitech ut så dom tycker jag inte du ska vara ledsen över.. Quote
Andreas Engström Posted January 3, 2011 Author Posted January 3, 2011 Tackar, kul att motorn uppskattas! Jag ska försöka att få allt klart till sommaren, nu är julen förbi och då kommer våren i en rasande takt, blir ju en hel del pyssel runt motorn för att den ska passa i bilen. Quote
Dan Andersson Posted January 8, 2011 Posted January 8, 2011 Ja dena motor är verkligen trevlig. Väntar på att få höra musiken. Bara att gratulera, Klart snyggt.. Himla fränt 😃 Dan Quote
Andreas Engström Posted January 20, 2011 Author Posted January 20, 2011 Ja det är bara att erkänna, det har inte hänt mycket mer än en massa kass övertid på jobbet. Men jag hoppas att det kan bli lite gt40 till helgen! Quote
Andreas Engström Posted January 24, 2011 Author Posted January 24, 2011 Så äntligen har det blivit ett litet ryck i garaget! Har här gjort slangar, är Dunlop Hiflex 3/4" slangar som är till för hydraulpumpar till sugledning. Och det är just det jag använder dem till. Pressade i slangpress på jobbet. Quote
Csgt40 Posted January 24, 2011 Posted January 24, 2011 😲 😲 😲 😲 😲 😲 😲 😲 😲 Vilken motor byggare 😃 😃 😃 😃 Det är garanterat den ballaste motorn som hammnar i en GT40 😃 Kannon vackert.... Brutalt... sanslöst... Jag blir mållös..... Kannon bra jobbat Andreas. 😃 😃 /Christer.S Quote
Andreas Engström Posted January 28, 2011 Author Posted January 28, 2011 Tackar för den positiva inputen! Köpte crank trigger fördelare men den blev ändå lite för hög, så har här svarvat ett nytt lagerhus i alumec och kortat axeln till den. Quote
Andreas Engström Posted January 28, 2011 Author Posted January 28, 2011 Svarvade ny styr bricka i alumec till oljepumpens vevaxeldrev och fräste nyckeltag i den så det blir lättare att dra runt motorn Quote
Andreas Engström Posted January 28, 2011 Author Posted January 28, 2011 Börjat fila på generatorfäste, som även blir fäste för crank triggern. Får skrota gamla fästet då det inte får plats. I duralalu, för att det inte skall spricka. Quote
Andreas Engström Posted January 29, 2011 Author Posted January 29, 2011 Generatorn. En corolla årsmodel 1992 har fått släppa till den. 70 ampere. Har bara plockat isär och blästrat huset och svarvat till en remskiva. Quote
Andreas Engström Posted January 29, 2011 Author Posted January 29, 2011 Och här är generator fästet med cranktrigger Quote
Andreas Engström Posted January 29, 2011 Author Posted January 29, 2011 Svarvade termostathus. Röret på sidan är anslutningen för andra toppen. Termostat på 160F. Quote
Andreas Engström Posted January 29, 2011 Author Posted January 29, 2011 Så blev det med allt på plats Quote
Andreas Engström Posted January 29, 2011 Author Posted January 29, 2011 Lite offtopic kanske, men här är vår(fast Sara hävdar att det är hennes) fiat127 som GTn får trängas med. Tokvässad 1000 kubikare med mikuni rs förgasare. Halva toppen har jag fräst av och sedan byggt upp med svets då den orginal bara har en insugsport, men nu fyra. Riktigt elak kam i den med smidda kolvar stakar osv Quote
hoffman_gt40 Posted January 29, 2011 Posted January 29, 2011 Jag förstog att du inte kunde hålla fingrarna i styr på den lilla gröna stackars fiaten,jag sätter en hundring på att du har trimmat gräddvispen hemma i köket ochså, rätt eller fel? Ford motorn ser otroligt kaxig ut,den lilla gröna ochså. Ska du bromsa motorn innan du monterar den i bilen? Mvh Peter. Quote
Andreas Engström Posted January 30, 2011 Author Posted January 30, 2011 Den ena gräddvispen är en handdriven (borde ju gå att hänga på elmotor) som fröken S har köpt från tupperware. Det man kan undra över är vilket kilopris plast har? Men sånt vågar ju inte jag säga, sånt kan ju komma tillbaka!!! Jag ska sätta i motorn först i bilen så jag kan bygga tankar och reglage för lådan osv, sen vet jag inte om jag ska ta ur den igen och bromsa i bänk eller hos PPF i avesta som har navdyno. Det är ju altid roligare att få motorns kurvor utan transmissionen i vägen. Så det lutar åt bromsbänk. Jag har faktiskt själv börjar fila på en egen bromsbänk. mvh Andreas Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.