Lowcat Posted October 6, 2003 Share Posted October 6, 2003 Har nu fått min Locost byggbesiktigad, och det blev ua. Bilen är byggd efter boken "how to build your .........." och jag har monterat Ford CVH motor som med sprut är på 105hk, men jag har monterat 4st Mikuni från en Suzuki 1100 med hemtillverkat insug, allt för att slippa göra hål i motorhuv på ovansidan. Jag beställde filter som jag trodde skulle få plats under huven, men jag åker nog på att göra hål i sidan på huven. Hjulen är breddade Saabfälgar med 225/50/15 bak och 205/50/15 fram ,bakaxel är från Ford mk1 ,ok och skivor fram är från Taunus. Jag har provat den på avskild väg (dock bara med handbroms) och något som fattas är diffbroms. Så nu är det bara att bygga färdigt. I.R Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sonett7 Posted October 6, 2003 Share Posted October 6, 2003 Grattis! Hoppas kunna vara där med vår "förseriebil" till våren... Min egen med Saabmotor får nog vänta till hösten 2004 :( Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Liftarn Posted October 6, 2003 Share Posted October 6, 2003 Hmm... Saabfälgar? Vilken Saab då och vad sitter dom på? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sonett7 Posted October 7, 2003 Share Posted October 7, 2003 >>Liftarn Både Saab 900 88-93 och Saab 9000 85-98 har fälgar där bultmönstret passar Ford. Dock är jag lite osäker på om centrumhålet är helt rätt - tror Saaben har lite för stort centrumhål, men det går ju att fixa med styrringar :) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lowcat Posted October 8, 2003 Author Share Posted October 8, 2003 Saabfälgarna har större bulthål men det funkar om man tar hjulmuttrar från någon Japan dom har större ytterdiameter typ Toyota , Honda mm. Jag tog från en Toyota Camry och det var kromade kupolmuttrar, 20kr på skroten. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Liftarn Posted October 10, 2003 Share Posted October 10, 2003 Ok, det visste jag faktiskt inte. Så det blir lite problem i skillnaden mellan bult eller mutterfästning? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lowcat Posted October 13, 2003 Author Share Posted October 13, 2003 Nej du behöver inte göra några ändringar på varken fälg eller mutter. Men det måste vara Saabfälgen som inte har en "utvikt kant" på centrumhålet, (jag vet inte årsmodell). Om du bygger precis som boken med Escortaxel så kommer fälgen att ta i ramen eller snarare däcket för saabfälgen är breddad innåt. Vi gjorde en hållare för vinkelslip och monterade på ramens bakkant och monterade Saabfälgarna på axeln, sen var det bara att "fälla ner "vinkelslipen och snurra på hjulet så kunde man klyva fälgen. Jag valsade plattjärn så jag fick en fälg på 8" och den blev perfekt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.