Jump to content

B204E motor


Henrik Nilsson

Recommended Posts

Fick min motor för ungefär en vecka sedan, med styrbox, lambda, Di-kasset, turbo etc. för 8500 inkl frakt...

Nu är då frågan vilka givare som behövs för att bilen ska starta, finns det inte en givare som heter typ "givare för grenröretsabsoluta tryck", låter som om den behövs?

Känns som det är jättemycket kablar och uttag på motorn, har ju bara sett stenåldersmotorer urplockade förut :blink:

Nu ska jag kila iväg och mecka, trots febern... kan inte avstå längre ;)

(sorry för att det blev dubbelpost, men det kom ett felmeddelande)

Edited by Henrik Nilsson
Link to comment
Share on other sites

Den där "givare för grenröretsabsoluta tryck" kallas normalt för MAP-sensor (Manifold Absolute Pressure) och används för att Trionic skall veta vilket tryck det är i insuget. Den behövs absolut! Sådana sitter på alla turbobilar med Trionic 5 och även på 9000 med insprutning 94-98.

Vilken årsmodell är det på motor/styrbox? Har du en eller två lambda-sensorer? Fick du med själva motorhärvan också?

Har du en Trionicbox från 94/95 skall det gå relativt enkelt att starta motorn - är den däremot från -96 och nyare finns det en stor risk att den har Saabs stöldskydd och då behöver man programmera om boxen så den godkänner att startas utan larmboxen.

Link to comment
Share on other sites

Årsmodell är 1996, så det blir nog att programmera om den lite, eller höra med Allbildelar i Huddinge om de har lust att byta min box mot en 95:a, en lambdasond har jag.

motorhärvan?? :blink:

Har ingen aning om vad sakerna heter, det finns så mycket på den :prop:

Link to comment
Share on other sites

Motorhärvan = kabelstammen med alla kontakter till Trionicboxen, spridare, tempgivare etc...

Enklast vore nog att hitta en annan box från -95 istället - själv kommer jag att köpa en "uppgraderad" box och be om dessa ändringar då :D

EDIT

Skall du göra bilen miljögodkänd behöver du EVAP-ventilen och en kolkanister också!

Edited by Friberg
Link to comment
Share on other sites

Var köpte du motorn från? 8500 låter ju bra med tanke på att jag har skrivit 10000 i min budget :)

Du får nog räkna med 10 000 i alla fall, jag fick min billigt för att han missat att jag skrivit in styrboxen i första mailet. Egentligen skulle de ha 2000 för styrboxen... Sedan fick jag generatorn och startmotorn för 500 (kostade 700 och 1200 annars), och DI-kassetten för 500... Sedan var frakten på 500 för allt.

Men nu så behöver jag ju MAP givarn, så vi får se vad det hela slutar på... ett tips är att lägga upp en "efterlysning" på bildatabasen och spela ut skrotarna mot varandra... du kan alltid få en skrot att bjuda under den andra ;)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...