Henrik Nilsson Posted September 7, 2004 Share Posted September 7, 2004 (edited) Fick min motor för ungefär en vecka sedan, med styrbox, lambda, Di-kasset, turbo etc. för 8500 inkl frakt... Nu är då frågan vilka givare som behövs för att bilen ska starta, finns det inte en givare som heter typ "givare för grenröretsabsoluta tryck", låter som om den behövs? Känns som det är jättemycket kablar och uttag på motorn, har ju bara sett stenåldersmotorer urplockade förut :blink: Nu ska jag kila iväg och mecka, trots febern... kan inte avstå längre ;) (sorry för att det blev dubbelpost, men det kom ett felmeddelande) Edited September 7, 2004 by Henrik Nilsson Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sonett7 Posted September 7, 2004 Share Posted September 7, 2004 Den där "givare för grenröretsabsoluta tryck" kallas normalt för MAP-sensor (Manifold Absolute Pressure) och används för att Trionic skall veta vilket tryck det är i insuget. Den behövs absolut! Sådana sitter på alla turbobilar med Trionic 5 och även på 9000 med insprutning 94-98. Vilken årsmodell är det på motor/styrbox? Har du en eller två lambda-sensorer? Fick du med själva motorhärvan också? Har du en Trionicbox från 94/95 skall det gå relativt enkelt att starta motorn - är den däremot från -96 och nyare finns det en stor risk att den har Saabs stöldskydd och då behöver man programmera om boxen så den godkänner att startas utan larmboxen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrik Nilsson Posted September 7, 2004 Author Share Posted September 7, 2004 Årsmodell är 1996, så det blir nog att programmera om den lite, eller höra med Allbildelar i Huddinge om de har lust att byta min box mot en 95:a, en lambdasond har jag. motorhärvan?? :blink: Har ingen aning om vad sakerna heter, det finns så mycket på den :prop: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sonett7 Posted September 7, 2004 Share Posted September 7, 2004 (edited) Motorhärvan = kabelstammen med alla kontakter till Trionicboxen, spridare, tempgivare etc... Enklast vore nog att hitta en annan box från -95 istället - själv kommer jag att köpa en "uppgraderad" box och be om dessa ändringar då :D EDIT Skall du göra bilen miljögodkänd behöver du EVAP-ventilen och en kolkanister också! Edited September 7, 2004 by Friberg Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
JohanB Posted September 7, 2004 Share Posted September 7, 2004 Var köpte du motorn från? 8500 låter ju bra med tanke på att jag har skrivit 10000 i min budget :) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrik Nilsson Posted September 7, 2004 Author Share Posted September 7, 2004 Var köpte du motorn från? 8500 låter ju bra med tanke på att jag har skrivit 10000 i min budget :) Du får nog räkna med 10 000 i alla fall, jag fick min billigt för att han missat att jag skrivit in styrboxen i första mailet. Egentligen skulle de ha 2000 för styrboxen... Sedan fick jag generatorn och startmotorn för 500 (kostade 700 och 1200 annars), och DI-kassetten för 500... Sedan var frakten på 500 för allt. Men nu så behöver jag ju MAP givarn, så vi får se vad det hela slutar på... ett tips är att lägga upp en "efterlysning" på bildatabasen och spela ut skrotarna mot varandra... du kan alltid få en skrot att bjuda under den andra ;) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sonett7 Posted September 8, 2004 Share Posted September 8, 2004 >>Henrik Du kan ju alltid försöka hitta en MAP-sensor på Saab Turbo klubben. Borde finnas ganska många som har en original 2,5 bars liggande i byrålådan sedan de bytt till 3 bars för att kunna köra med högre laddtryck - jag hade det i alla fall :D Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.