Guest Mikael boström Posted September 7, 2004 Share Posted September 7, 2004 vad är bredden mellen axlarna? eller förhållandet mellan fram och bakaxel? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
gka Posted September 13, 2004 Share Posted September 13, 2004 Du menar hjulbasen? Tja, det var nog första gången den frågan kom upp... På beskrivningen i boken får jag det till ungefär 223 cm. Det rätta svaret är nog ändå "vad vill du att den skall vara?". ;) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Limo-micke Posted September 13, 2004 Share Posted September 13, 2004 Nä, jag tänkte inte på hjulbasen, utan mina funderingar handlar om följande: i boken ser bakaxeln "bredare" ut än framaxeln, ( bakhjulen sitter mer ifrån varandra). och då är frågan: hur mycket skiljer spårviden fram o bak? eller är det ett förhållande man strävar efter tex procent? orsaken till frågan är att om man bestämer sig för att bygga med en annan bakaxel än boken så kanske man behöver ändra framvagnen? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Olla Posted September 13, 2004 Share Posted September 13, 2004 Undrar om jag inte har läst något om att det ska vara ca: 10 cm smalare fram än bak :icon_blink: men även den bäste kan ha fel å rätta mig gärna :icon_oops: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
leto Posted September 13, 2004 Share Posted September 13, 2004 Har ritat på det en gång och fick spårvidden fram till 1290 vid ET41. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
gka Posted September 13, 2004 Share Posted September 13, 2004 (edited) i boken ser bakaxeln "bredare" ut än framaxeln, ( bakhjulen sitter mer ifrån varandra). och då är frågan: hur mycket skiljer spårviden fram o bak? eller är det ett förhållande man strävar efter tex procent? Nej det finns nog inget speciellt förhållande att sträva efter. Men olika spårvidd fram och bak påverkar ju väghållningen som allt annat. Men hur det påverkar...? Ja därom tvistar di lärde :) Rejsa.nu://ändrad spårvid, ökad överstyrning eller understyrnig Edit: Jag satsar nog på samma fram och bak för min del, allt annat verkar meckigt. Edited September 13, 2004 by gka Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Daffe Posted September 14, 2004 Share Posted September 14, 2004 Axelbredden är ett intressant kapitel något som diskuteras aldeles för lite. När jag byggde min Dala7 uppståd samma funderingar kring detta och en hel del huvudbry innan allt var klart. Jag hade en framvagn som var betydligt bredare än bakvagnen och började fråga runt om detta hade någon betydelse förutom att det ser förjävligt ut. Jag började att fråga runt en del kring spårvidder och fick många olika svar tex, En del som kör rally har en smalare spårvidd bak för att få bättre axeleration ut ur kurvor, samma gäller även en del formelbilar. Själv sattsade jag på att ha exakt lika fram och bak. Ska bifoga en hel utläggning som jag fick på mail från ett Formula V6 stall. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
DIRAVI Posted November 23, 2004 Share Posted November 23, 2004 Nästan alla bruxbilar är smalare bak än fram, oftast för att man vill att en axel skall bära sin egen del av tyngden även i krängning. Märks mest på bilar som är frammtunga, väldigt tydligt på ex Volvo 240. Bilar som är baktunga å andra sidan brukar vara bredare bak. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.