Jump to content

Hoppas att...


smk

Recommended Posts

Jag har förstått detta rätt.

De fel som finns i "boken" skall om jag förstått det hela rätt vara rättade på McSorleys ritningar. Rätt/fel

och om fallet nu är sådant att det är Rätt används då bärarmarna från "boken" med de mått som existerar där?

Link to comment
Share on other sites

Fullt så enkelt är det inte, det finns även fel på bärarmarna.

Farbror Champion räknade fel och bygger man enligt boken blir castor-vinkeln runt 2,5 inte 5,3 som det står i boken. Det finns de som förespråkar ändå större castor, typ 7-9. Finns redan några meter tråd på listorna om det här felet.

Rättar man hela felet i övre a-armen blir vinklarna på rören lite knepiga, så många väljer att flytta fästöronen bakåt. Ramnen kan behöva justeras för att fästöronen ska hamna vettigt på ram-rören (LA/LB). Jag tror inte att McSorleys ritningar tar hänsyn till det här felet.

Det enda negativa som har raporterats från alla de som byggt enligt boken är att bilen har svårt att räta upp sig själv om man släpper ratten medan man svänger. Det finns krav på att bilen ska göra det och SFRO kollar.

Du känner väl till SFRO-handboken?

Edited by leto
Link to comment
Share on other sites

Sfros bygghandbok är beställd men dock ej levererad :( humma får nog ta och åka till jula och kika efter lite billiga svetstänger och ägna dagen åt lite klurande och inventerande av delar i stället och kurera en otroligt envis förkylning

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...