Jump to content

Kajsa varg (tager vad man haver) dvs locost


smk

Recommended Posts

Har klurat på att bygga länge och nu verkar det vara dax att göra slag i saken.

Har en Volvo 140 bakaxel liggandes samt en komplett framvagn till samma bil så det verkar som spindlar är löst.

Samt att det står en Volvo 340 89a ute på gården som är rätt lessen på livet (iaf så är plåten i den precis tvärslut).

Ett plus är väl att den lilla rackaren har inte mer än 9000 mil på mätaren så b200an borde vara rätt frisk.

Har även kikat på lite olika varianter på ramar och fastnat för McSorley 7+442 (kan bero på att man är så liten och smärt 188 cm i stumplästen och 100+)

Mina funderingar är väl mest åt hållet om jag har gjort ett bra val av chassie och axlar

Så jag ser gärna fram emot åsikter och tips

mvh smk

Link to comment
Share on other sites

Har klurat på att bygga länge  och nu verkar det vara dax att göra slag i saken.

Har en Volvo 140 bakaxel liggandes samt en komplett framvagn till samma bil så det verkar som spindlar är löst.

Samt att det står en Volvo 340 89a ute på gården som är rätt lessen på livet (iaf så är plåten i den precis tvärslut).

Ett plus är väl att den lilla rackaren har inte mer än 9000 mil på mätaren så b200an borde vara rätt frisk.

Har även kikat på lite olika varianter på ramar och fastnat för McSorley 7+442 (kan bero på att man är så liten och smärt 188 cm i stumplästen och 100+)

Mina funderingar är väl mest åt hållet om jag har gjort ett bra val av chassie och axlar

Så jag ser gärna fram emot åsikter och tips

mvh smk

När det gäller ram, så har du kanske dina aningar vad jag tycker. Vi har satsat på en Dala7. Kolla upp den på Dalas hemsida.

Eddy 112 Kg :icon_oops:

Link to comment
Share on other sites

Hmm tja Dala7 verkar ju vara ett alternativ fast där sprack budget för Locost med det samma 15 papp för ramen och ytterligare 15 för kringprylar. Bara det är mer än vad min "daily driver" kostar så jag får köra på i sann lågbudget anda. Finns inte pengarna att köpa färdigt för så får man svettas ihop grejorna. Hmm en hammare kan komma till användning oxå (går att måttanpassa allt med ett sådant verktyg framförallt tumma har jag konstaterat under mer praktiska test).

Link to comment
Share on other sites

:thumbup:

Försök att göra en uppskattning av var bakhjulen hamnar i förhållande till ramen och kolla så du kan få tag på skärmar som stämmer. Det finns alltid grejor som är lite bättre än det man har men dom kan du spara till bygge nr 2 ;) Håller dock men Acke, möjligheten att sätta i en diffbroms är värd en hel del så fråga runt lite.

Link to comment
Share on other sites

Såg att det fanns funderingar på 340s bakaxel med växellåda osv. Har väl haft lite funderingar kring det med iofs. Men övergett det mycket pga bredden på lådan osv. *klura* en diffad bakaxel till en Volvo borde väl inte vara så ruggigt svår att rota fram tycker jag får nog forska lite om det och se om man inte har någon polare som har en liggandes

Link to comment
Share on other sites

Hmm.. dom diffade axlarna växer inte på träd (tyvär) och hittar men en så brukar dom ofta kosta där efter oxså.. :(

men har du någon polare som har en till "vettigt" pris så säg till.. jag behöver en till min 242-vinterpulka... :)

Link to comment
Share on other sites

Ett roligt alternativ om du har en volvo 360 liggandes.

Skaffa framm en sieradiff (sierra brukar ju finnas till 'hämtpris') och använd DeDionaxeln från 360'n

Sen så fungerar ju sieraspindlarna bra, men det gör säkert 360-spindlarna med.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...