smk Posted September 3, 2004 Share Posted September 3, 2004 Har klurat på att bygga länge och nu verkar det vara dax att göra slag i saken. Har en Volvo 140 bakaxel liggandes samt en komplett framvagn till samma bil så det verkar som spindlar är löst. Samt att det står en Volvo 340 89a ute på gården som är rätt lessen på livet (iaf så är plåten i den precis tvärslut). Ett plus är väl att den lilla rackaren har inte mer än 9000 mil på mätaren så b200an borde vara rätt frisk. Har även kikat på lite olika varianter på ramar och fastnat för McSorley 7+442 (kan bero på att man är så liten och smärt 188 cm i stumplästen och 100+) Mina funderingar är väl mest åt hållet om jag har gjort ett bra val av chassie och axlar Så jag ser gärna fram emot åsikter och tips mvh smk Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Acke Posted September 3, 2004 Share Posted September 3, 2004 jag tycker det låter bra, men hade nog själv letat reda på en 1031 bakaxel istället.... bör vara lättare att hitta diff till en sådan tycker jag..... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Eddy Posted September 3, 2004 Share Posted September 3, 2004 Har klurat på att bygga länge och nu verkar det vara dax att göra slag i saken.Har en Volvo 140 bakaxel liggandes samt en komplett framvagn till samma bil så det verkar som spindlar är löst. Samt att det står en Volvo 340 89a ute på gården som är rätt lessen på livet (iaf så är plåten i den precis tvärslut). Ett plus är väl att den lilla rackaren har inte mer än 9000 mil på mätaren så b200an borde vara rätt frisk. Har även kikat på lite olika varianter på ramar och fastnat för McSorley 7+442 (kan bero på att man är så liten och smärt 188 cm i stumplästen och 100+) Mina funderingar är väl mest åt hållet om jag har gjort ett bra val av chassie och axlar Så jag ser gärna fram emot åsikter och tips mvh smk När det gäller ram, så har du kanske dina aningar vad jag tycker. Vi har satsat på en Dala7. Kolla upp den på Dalas hemsida. Eddy 112 Kg :icon_oops: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
smk Posted September 3, 2004 Author Share Posted September 3, 2004 Hmm tja Dala7 verkar ju vara ett alternativ fast där sprack budget för Locost med det samma 15 papp för ramen och ytterligare 15 för kringprylar. Bara det är mer än vad min "daily driver" kostar så jag får köra på i sann lågbudget anda. Finns inte pengarna att köpa färdigt för så får man svettas ihop grejorna. Hmm en hammare kan komma till användning oxå (går att måttanpassa allt med ett sådant verktyg framförallt tumma har jag konstaterat under mer praktiska test). Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
leto Posted September 3, 2004 Share Posted September 3, 2004 :thumbup: Försök att göra en uppskattning av var bakhjulen hamnar i förhållande till ramen och kolla så du kan få tag på skärmar som stämmer. Det finns alltid grejor som är lite bättre än det man har men dom kan du spara till bygge nr 2 ;) Håller dock men Acke, möjligheten att sätta i en diffbroms är värd en hel del så fråga runt lite. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
smk Posted September 3, 2004 Author Share Posted September 3, 2004 Såg att det fanns funderingar på 340s bakaxel med växellåda osv. Har väl haft lite funderingar kring det med iofs. Men övergett det mycket pga bredden på lådan osv. *klura* en diffad bakaxel till en Volvo borde väl inte vara så ruggigt svår att rota fram tycker jag får nog forska lite om det och se om man inte har någon polare som har en liggandes Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Acke Posted September 3, 2004 Share Posted September 3, 2004 Hmm.. dom diffade axlarna växer inte på träd (tyvär) och hittar men en så brukar dom ofta kosta där efter oxså.. :( men har du någon polare som har en till "vettigt" pris så säg till.. jag behöver en till min 242-vinterpulka... :) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
smk Posted September 3, 2004 Author Share Posted September 3, 2004 http://www.powerpage.dk/volvo/volvo_specs.htm Aha både 1030 och 1031 har samma Diff är en 1030 axel jag har liggande så den får stanna kvar och skall snoka lite på bygden bor ju i Volvoland (dvs två mil från Skövde) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
DIRAVI Posted September 3, 2004 Share Posted September 3, 2004 Ett roligt alternativ om du har en volvo 360 liggandes. Skaffa framm en sieradiff (sierra brukar ju finnas till 'hämtpris') och använd DeDionaxeln från 360'n Sen så fungerar ju sieraspindlarna bra, men det gör säkert 360-spindlarna med. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
DIRAVI Posted January 25, 2005 Share Posted January 25, 2005 Storleksmessigt är inte jag mindre än er andra, och jag kör en bil med bokmått, den är inte så trång. (klart, sitter man två bredaxlade karar i den så har man axelkontakt, men men) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.