Sonett7 Posted September 2, 2004 Posted September 2, 2004 Hittade denna länken på Locostbuilders - ger ganska mycket matnyttig information om chassit/fjädringen på Caterham SV-R. Dessutom finns där lite bilder så man kan se hur de byggt ramen... http://www.ukintpress.com/vehicledynamicse...fs/oconnell.pdf Caterham är ju ändå "the original" så varför inte lära sig från mästarna? :D Quote
Baalzamon Posted September 2, 2004 Posted September 2, 2004 (edited) Intressant lösning på länkaget till bakarmarna bak får jag säga Edit: Men borde det inte bryta en hel del i a-armarna vid acceleration och inbromsning? Edit igen, jag tänkte fel. Ute i spindeln finns ju ingen vridande kraft, bara en tryckande eller vad man skall skriva. Vridet finns ju i navet Edited September 2, 2004 by Baalzamon Quote
Baalzamon Posted September 2, 2004 Posted September 2, 2004 Hmmm....psssst delad bakaxel. :D Jo, så långt var jag med, jag fick bara en känsla av att det skulle bli en snurrande kraft ute i hubben, men det blir det ju inte... :wacko: Quote
Sonett7 Posted September 3, 2004 Author Posted September 3, 2004 När jag nu ändå är inne i "Copy and Paste"-andan så kan jag lika bra fortsätta... Även denna länken hittad på Locostbuilders http://www.7cars.de/newsinfo/CaterhamSVR/C...aterhamSVR.html En artikel från tidningen EVO... Quote
Kallerman Posted September 3, 2004 Posted September 3, 2004 Hmmm....psssst delad bakaxel. :D Jo, så långt var jag med, jag fick bara en känsla av att det skulle bli en snurrande kraft ute i hubben, men det blir det ju inte... :wacko: Det var inte det jag kommenterade. Har inga problem med att man tänker fel (jag gör det ofta). :icon_oops: Jag bara tänkte på inlägget under "Racing" av Rune som menar att delad bakaxel är mjukare/sämre än stel. :D Hmm...varför väljer då Caterham delat måntro? Quote
Sonett7 Posted September 3, 2004 Author Posted September 3, 2004 Jag bara tänkte på inlägget under "Racing" av Rune som menar att delad bakaxel är mjukare/sämre än stel. :D Hmm...varför väljer då Caterham delat måntro? Fast jag tror faktsikt att Caterham har gjort ordentliga uppstyvningar av chassit på senare modeller - bland annat så är det inte förrän de senaste åren som de har rör i kardantunneln istället för enbart en böjd plåt. Om man kollar på hur rören är dragna på SV-R och jämför med en del av förstärkningarna som gjordes på Luego-chassit (dokumentet i tråden hållfasthet) så finns det faktiskt vissa rördragningar som är väldigt lika. Även om det var en bra konstruktion från början finns det tydligen utrymme för förbättringar ;) Det som intresserade mig mest i dokumentet var faktiskt informationen om fjädringsdimensioneringen och rollcentra - kan ju alltid snegla lite på dessa när man ändå skall beställa coilovers. Kan ju även vara bra att jämföra den egna konstruktionen med när det gäller bärarmar etc... Quote
Micael Posted September 9, 2004 Posted September 9, 2004 Hmm... Hade för mig att Caterham bara kör med DeDion bakaxel. Quote
Sonett7 Posted September 9, 2004 Author Posted September 9, 2004 Hmm... Hade för mig att Caterham bara kör med DeDion bakaxel. Hittills har de bara sålt bilar med DeDion eller stel bakaxel, men detta är troligen tänkt som en kommande modell. För de som kör på bana kan det ju vara kul att kunna laborera med hjulvinkar lite enklare än vad DeDion medger. Quote
LUPUS Posted September 9, 2004 Posted September 9, 2004 Hmm... Hade för mig att Caterham bara kör med DeDion bakaxel. Hittills har de bara sålt bilar med DeDion eller stel bakaxel, men detta är troligen tänkt som en kommande modell. För de som kör på bana kan det ju vara kul att kunna laborera med hjulvinkar lite enklare än vad DeDion medger. det kan ju vara ganska kul att ha någorlunda konstanta hjul vinklar oxå :) de ändringar som behövs går att chimsa in :thumbup: Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.