Jump to content

Caterham SV-R


Sonett7

Recommended Posts

Hittade denna länken på Locostbuilders - ger ganska mycket matnyttig information om chassit/fjädringen på Caterham SV-R. Dessutom finns där lite bilder så man kan se hur de byggt ramen...

http://www.ukintpress.com/vehicledynamicse...fs/oconnell.pdf

Caterham är ju ändå "the original" så varför inte lära sig från mästarna? :D

Link to comment
Share on other sites

Intressant lösning på länkaget till bakarmarna bak får jag säga

Edit: Men borde det inte bryta en hel del i a-armarna vid acceleration och inbromsning?

Edit igen, jag tänkte fel. Ute i spindeln finns ju ingen vridande kraft, bara en tryckande eller vad man skall skriva. Vridet finns ju i navet

Edited by Baalzamon
Link to comment
Share on other sites

Hmmm....psssst delad bakaxel.  :D

Jo, så långt var jag med, jag fick bara en känsla av att det skulle bli en snurrande kraft ute i hubben, men det blir det ju inte... :wacko:

Det var inte det jag kommenterade. Har inga problem med att man tänker fel (jag gör det ofta). :icon_oops:

Jag bara tänkte på inlägget under "Racing" av Rune som menar att delad bakaxel är mjukare/sämre än stel. :D Hmm...varför väljer då Caterham delat måntro?

Link to comment
Share on other sites

Jag bara tänkte på inlägget under "Racing" av Rune som menar att delad bakaxel är mjukare/sämre än stel. :D Hmm...varför väljer då Caterham delat måntro?

Fast jag tror faktsikt att Caterham har gjort ordentliga uppstyvningar av chassit på senare modeller - bland annat så är det inte förrän de senaste åren som de har rör i kardantunneln istället för enbart en böjd plåt.

Om man kollar på hur rören är dragna på SV-R och jämför med en del av förstärkningarna som gjordes på Luego-chassit (dokumentet i tråden hållfasthet) så finns det faktiskt vissa rördragningar som är väldigt lika. Även om det var en bra konstruktion från början finns det tydligen utrymme för förbättringar ;)

Det som intresserade mig mest i dokumentet var faktiskt informationen om fjädringsdimensioneringen och rollcentra - kan ju alltid snegla lite på dessa när man ändå skall beställa coilovers. Kan ju även vara bra att jämföra den egna konstruktionen med när det gäller bärarmar etc...

Link to comment
Share on other sites

Hmm... Hade för mig att Caterham bara kör med DeDion bakaxel.

Hittills har de bara sålt bilar med DeDion eller stel bakaxel, men detta är troligen tänkt som en kommande modell. För de som kör på bana kan det ju vara kul att kunna laborera med hjulvinkar lite enklare än vad DeDion medger.

Link to comment
Share on other sites

Hmm... Hade för mig att Caterham bara kör med DeDion bakaxel.

Hittills har de bara sålt bilar med DeDion eller stel bakaxel, men detta är troligen tänkt som en kommande modell. För de som kör på bana kan det ju vara kul att kunna laborera med hjulvinkar lite enklare än vad DeDion medger.

det kan ju vara ganska kul att ha någorlunda konstanta hjul vinklar oxå :)

de ändringar som behövs går att chimsa in :thumbup:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...