Jump to content

Viktökning för 4wd?


jonas2307

Recommended Posts

Det finns tydligen några byggen på nätet, av varierande kostnad och kvalite, som använder transmissionen från Sierra 4wd.

Är det någon som vet hur mycket extra vikt det medför?

50 eller 100 kg?

Om man vill hålla sin locost runt 600kg, med en bilmotor, är det möjligt med 4wd?

Lite funderingar om man ska sälja sin donatorsierra och skaffa en annan bara....

--- Jonas

Link to comment
Share on other sites

Om du inte byggt en locost med 2wd innan så rekomenderar jag dig att göra det först. Sen kanske bygga om den till 4wd vid behov, då ser du också vad som får plats och kan prova olika lösningar.

Lycka till!

Link to comment
Share on other sites

Varför bygga en 2wd först?

Jag har i och för sig inte byggt någon locost ännu, mitt bygge är i ramstadiet ännu, men jag har ändå byggt med bilar under rätt många år.

Jag bara funderar på om det är värt det, mest med tanke på vikten, eftersom donatorpriserna inte skiljer så där väldigt mycket.

Dock vill man ju inte ha en bil som kräver "mycket" mer utveckling/byggande, och blir sämre...

--- Jonas

Link to comment
Share on other sites

Jag har sett viktuppgifter på Dax rush 4wd på 780kg. Då med Cosworth turbosnurra.

Så 130kg extra mot 2wd :(

Det blir nog tufft (och väldigt dyrt) att få en 4wd locost runt 600kg. Men inget är omöjligt!

Link to comment
Share on other sites

Den extra roterande massan i transmissionen borde väl stjäla en del effekt också när man accar? Vore intressant att se siffror 0-100 km/h på vanlig sierra vs 4wd. En sjua som är så lätt i övrigt borde förlora förhållandevis mer på viktökningen och ökade roterande massan. Men som sagt, ska man trimma mycket så kanske man "går plus" ändå. Sen är det ju fränt med 4wd, det kan man inte förneka. :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...