jonas2307 Posted September 2, 2004 Share Posted September 2, 2004 Det finns tydligen några byggen på nätet, av varierande kostnad och kvalite, som använder transmissionen från Sierra 4wd. Är det någon som vet hur mycket extra vikt det medför? 50 eller 100 kg? Om man vill hålla sin locost runt 600kg, med en bilmotor, är det möjligt med 4wd? Lite funderingar om man ska sälja sin donatorsierra och skaffa en annan bara.... --- Jonas Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
svante Posted September 2, 2004 Share Posted September 2, 2004 Om du inte byggt en locost med 2wd innan så rekomenderar jag dig att göra det först. Sen kanske bygga om den till 4wd vid behov, då ser du också vad som får plats och kan prova olika lösningar. Lycka till! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jonas2307 Posted September 2, 2004 Author Share Posted September 2, 2004 Varför bygga en 2wd först? Jag har i och för sig inte byggt någon locost ännu, mitt bygge är i ramstadiet ännu, men jag har ändå byggt med bilar under rätt många år. Jag bara funderar på om det är värt det, mest med tanke på vikten, eftersom donatorpriserna inte skiljer så där väldigt mycket. Dock vill man ju inte ha en bil som kräver "mycket" mer utveckling/byggande, och blir sämre... --- Jonas Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gripenland Posted September 2, 2004 Share Posted September 2, 2004 Jag har sett viktuppgifter på Dax rush 4wd på 780kg. Då med Cosworth turbosnurra. Så 130kg extra mot 2wd :( Det blir nog tufft (och väldigt dyrt) att få en 4wd locost runt 600kg. Men inget är omöjligt! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
svante Posted September 2, 2004 Share Posted September 2, 2004 Locosten i standardutförande är ju inte direkt bred... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest real7 Posted September 2, 2004 Share Posted September 2, 2004 Locosten i standardutförande är ju inte direkt bred... Vad menar du? De är ju asbreda! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
svante Posted September 2, 2004 Share Posted September 2, 2004 Locosten i standardutförande är ju inte direkt bred... Vad menar du? De är ju asbreda! Jämfört med din bil är de flesta bilar breda.... ;) ;) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
leto Posted September 2, 2004 Share Posted September 2, 2004 Å andra sidan är oftast fästet något som begränsar en locost och då gör 4wd stor skillnad. Siktar du på högre effekter och vill ha nytta av alla hästarna så är det nog väl investerade kilon. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
gka Posted September 2, 2004 Share Posted September 2, 2004 Den extra roterande massan i transmissionen borde väl stjäla en del effekt också när man accar? Vore intressant att se siffror 0-100 km/h på vanlig sierra vs 4wd. En sjua som är så lätt i övrigt borde förlora förhållandevis mer på viktökningen och ökade roterande massan. Men som sagt, ska man trimma mycket så kanske man "går plus" ändå. Sen är det ju fränt med 4wd, det kan man inte förneka. :) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Baalzamon Posted September 2, 2004 Share Posted September 2, 2004 Det allra bästa hade varit något slags fyrhjulsdrift som går att koppla ur, då hade man ju kunnat välja vilket man för stunden vill ha Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.