Tabaco Posted January 12, 2017 Posted January 12, 2017 Bland de som kör med Ford Pinto i England verkar det finnas några stycken som oroar sig över att motorn bli föör varm. De flesta verkar åka med motorer som är mer eller mindre trimmade. Motorn går ju då på ett högre varvtal, än i vanliga "bruksbilar"-- vilket gör att vattenpumpen snurrar fortare. . Kylvatten-strrömmen bli mera turbulent, vilket försämrar kylförmågan. Ett sätt att lösa detta är ju att skaffa en remskiva med-större diam. ø. Alltså saktar man ner varvtalet på vattenpumpen. Pac har ju en viss erfarenhet av Pinto om jag inte minns fel. Quote
Tabaco Posted January 14, 2017 Author Posted January 14, 2017 Jag hade hoppats på en kommentar från er som är kunniga på motorer. När jag själv körde SSK med en gammal Volvo PV, så plockade jag bort kylfläkten. Man vill ju inte riskera att bli av med fingrarna om man ska stoppa ner händerna och skruva på nåt när motorn går. Temperaturen ville gärna dra sig uppåt 90°C. vid körning. Jag tog med mig kylaren till Adamsky:s kylarfabrik här i Karlskoga. Han plockade fram det tätaste cellpaket som fanns på lagret. Han lyckades klämma in cellpaketet i original-gavlarna. Efter det hade jag aldrig några problem med överhettning eller så. Temperaturen låg alltid mellan 80°C---85°C. Trots att jag inte hade någon kylfläkt. Toppen! Quote
Pac Posted January 16, 2017 Posted January 16, 2017 Min Pinto gick med polo-kyl, orginal termostat och ned-drevad rem-transmission(har jag för mig....). Jag råkade aldrig ut för värmeproblem trots en ganska liten kylare. Men å andra sidan var min Pinto bara milt trimmad(Mild road-cam, bigvalve topp, 2,1l, Extraktor grenrör och R1-förgasare) så den frestade nog inte på kylsystemet som en högtrimmad maskin kan göra. Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.