Jump to content

Recommended Posts

Posted

Bland de som kör med Ford Pinto i England verkar det finnas några stycken

som oroar sig över att motorn bli föör varm.

De flesta verkar åka med motorer som är mer eller mindre trimmade.

Motorn går ju då på ett högre varvtal, än i vanliga "bruksbilar"--

vilket gör att vattenpumpen snurrar fortare.

. Kylvatten-strrömmen bli mera turbulent, vilket försämrar kylförmågan.

Ett sätt att lösa detta är ju att skaffa en remskiva med-större diam.  ø. 

Alltså saktar man ner varvtalet på vattenpumpen.

Pac har ju en viss erfarenhet av Pinto om jag inte minns fel.

Posted

Jag hade hoppats på en kommentar från er som är kunniga på motorer.

När jag själv körde SSK med en gammal Volvo PV, så plockade jag bort kylfläkten.

Man vill ju inte riskera att bli av med fingrarna om man ska stoppa ner händerna och

skruva på nåt när motorn går. Temperaturen ville gärna dra sig uppåt 90°C. vid körning.

Jag tog med mig kylaren till Adamsky:s kylarfabrik här i Karlskoga.

Han plockade fram det tätaste cellpaket som fanns på lagret. Han lyckades klämma in cellpaketet i

original-gavlarna. Efter det hade jag aldrig några problem med överhettning eller så.

Temperaturen låg alltid mellan 80°C---85°C.  Trots att jag inte hade någon kylfläkt. Toppen!

Posted

Min Pinto gick med polo-kyl, orginal termostat och ned-drevad rem-transmission(har jag för mig....). Jag råkade aldrig ut för värmeproblem trots en ganska liten kylare. Men å andra sidan var min Pinto bara milt trimmad(Mild road-cam, bigvalve topp, 2,1l, Extraktor grenrör och R1-förgasare) så den frestade nog inte på kylsystemet som en högtrimmad maskin kan göra.

 

 

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...