Jump to content

Lotus Super Seven replica 201?


Recommended Posts

Hej allesammans! 

Tänkte presentera mitt bygge här också, varit medlem på rejsa.nu sedan lite över ett år tillbaka och skrivit om mitt bilbygge där. Men eftersom man kan klassa bygget som locost så kan jag väl ge mig i kast med en byggtråd här också! 

Lite kort beskrivning av bygget och vad det innehåller: 

McSorley book chassis används som ram, drivlinan består av en Ford Zetec silvertop med en MT75 låda från en Sierra bakom. Använder mig utav en stel bakaxel ifrån en volvo 240, hade en 740 först men fick byta till smalare. Har ritat majoriteten av alla fästen allt eftersom bygget fortskridit och fått dessa laserskurna för att slippa leka med vinkel-harry allt för mycket, bekvämt med hål på rätt plats och med snäva toleranser också. Bärarmar fram är också laserskurna som kan ses på några bilder. 

Nedan kommer lite bilder på hur bygget ser ut fram till skrivande stund :biggrin:

Är det någon som har synpunkter eller frågor så är ni välkomna att framföra dessa. 

/Fredrik 

Link to comment
Share on other sites

Så, lite bilder i icke kronologisk ordning givetvis, men men, orkar inte sitta och sortera alla filnamn så det får ni leva med! 

Så här långt har bygget kommit hittills iaf, det står på hjul och är rullbart. 

Golvplåtar finns laserskurna i RF 1mm och är redo att monteras, planen är att karossen skall bockas till under vintern. 

Har delar till tanken på gång att bli laserskurna, väntar på delar från England, stötdämpare och tanklock. 

Det som ligger på listan att göra nu är alltså att verifiera att måtten för stötdämpare osv stämmer, tillverka en kaross till den, fixa tanken och dess fästen, dra elen och broms samt bränsleledningar. 

Har säkert glömt en hel massa nu, men det kommer allt eftersom. 

/Fredrik 

Link to comment
Share on other sites

Miniuppdatering!  :biggrin:

Under veckan som var så kom beställningen från England, dock så fick jag fjädrar som var 2" för korta mot vad hade beställt, väntar på nya som troligtvis kommer till veckan. 

Var även iväg och köpte två framlampor, samt beställde blinkers fram och till sidorna. Bakblinkers har jag köpt vid ett tidigare tillfälle. Så nu går det att fixa kabeldragning/stammen och placering av allt sådant.  :banana:

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Hej hopp! 

Här kommer en juluppdatering på bygget, fått detta gjort nu under veckan, var iväg och hämtade 0.7 plåt i måndags och började klippa och fixa och trixa med karossen. Även fått låna en gradsax och kantvik av en byggfirma på orten för att göra de långa klippen och bockningarna. 

Kommer ett gäng bilder som i vanlig ordning beskriver det hela bättre än mig. :biggrin:

 

1.jpg

2.jpg

3.jpg

4.jpg

5.jpg

6.jpg

7.jpg

8.jpg

 

Hade två bilder till med karossidorna på plats men de gick inte att ladda upp av någon anledning, om någon är intresserad av att se dessa på plats hänvisar jag er till min tråd på rejsa som finns länkad i tidigare inlägg. 

Så här står bygget nu, i mellandagarna kommer jag nog försöka hinna få på plåt på scuttlen, samt göra en instrumentbräda. Även bakdelen planeras till innan nyår, så kan jag passa in bakskärmarna också. 

Det var allt för nu, god jul på er alla bilbyggare och bilfantaster! :biggrin::biggrin:

Edited by Fredrik Bergstrand
Link to comment
Share on other sites

Välkommen hit!

Såg att du redan har lackat ramen och börjat klä in med plåtar. Har du redan gjort SFRO1?
Om inte, så bör du nog inte gå för långt med det jobbet. Kan ju finnas risk att du behöver ändra på saker.

Sedan undrar jag lite varför du valde att göra länkarmarna fram på det sättet, blir dom inte väldigt tunga?

Undrar även på dina infästningar för panhardstaget. Blir inte det väldigt galet med lederna åt dom hållen som du valt?
Oftast vill man ju ha lederna vinklade så att dom skall röra sig fritt utan brytningar. Med panhardstagets rörelse upp/ner, lederna med bult rakt igenom horisontalt. Kolla t.ex. hur det ser ut på en Volvo bakaxel.

Link to comment
Share on other sites

Hej Jari! 

Tackar för välkomnandet, som du nämner angående sfro 1/byggbesiktning så är denna gjord, går dock genom sfro's motsvarighet Testa. 

Bärarmarna fram gjordes på det sättet för jag tyckte det blev en enkel lösning, räknade inte på vad de blev att väga, men det kommer bli en uppgradering senare för de väger och är lite väl stabila :516::banghead:

På panhardstaget kör jag uniballs, kommer bli det även fast de har en kort livslängd, men blir mest glidarbil detta, inget man lönnar runt långt i så jag tror inte livslängden kommer vara något problem där. Uniballsen i 4-linken kommer nog däremot bytas mot bussningar mot sluttampen av bygget. Min besiktningsman hade inga invändningar på denna placering av lederna på panhardstagen där i vilket fall.

 

/Fredrik 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...