Jump to content

Hål för ev, vatten i bottenplåten?


Tommy

Recommended Posts

Är det någon som gjort hål för att vatten skall kunna rinna ut ur bottenplåten ( i motorrummet )?

Det gäller de ställen mellan fyrkantsprofilerna tex, framför motorn och på sidorna av motorn.....

Kanske en urdum fråga men jag inbillar mig att vatten annars blir ståendes kvar tex, efter en tvätt. :icon_oops:

Link to comment
Share on other sites

Problemet är att om du gör ett hål för att vatten ska komma ut så blir det troligrvis tvärt om. Om du kör igenom en vattenpöl så hamnar vattenpölen i bilen. Men å andra sidan rinner den ju ut igen..

Link to comment
Share on other sites

Borde vara möjligt att göra "air scoops" fast omvända(dvs med öppningen bakåt), vanliga på flygplan. Öppningen behöver knappast vara större än 5x5 mm. Liknande "gälar" men kortare.

Link to comment
Share on other sites

Det bildas undertryck inne i sittbrunnen pga aerodynamiken så det sugs in även om man har viklade rör el. air scoops

Det var inte riktigt sittbrunnen jag tänkte på... men visst ..det kan naturligtvis bli blött där med!

Link to comment
Share on other sites

Jag har gjort 5mm dräneringshål i golvet. Vad jag har märkt så kommer det inte in något vatten genom hålen. Däremot så drar det in en hel del vatten genom det "övre" hålet.....

Har sett en bild där någon hade satt en tunn gummiläpp under hålet, som ett slags backventil. Kanske kan va nå´t. :blink:

Link to comment
Share on other sites

Jag har gjort 5mm dräneringshål i golvet. Vad jag har märkt så kommer det inte in något vatten genom hålen. Däremot så drar det in en hel del vatten genom det "övre" hålet.....

Har sett en bild där någon hade satt en tunn gummiläpp under hålet, som ett slags backventil. Kanske kan va nå´t.  :blink:

Vart i golvet har du gjort dina hål! ....

Det "Övre" sitter ju där det sitter! ;)

Link to comment
Share on other sites

Har sett en bild där någon hade satt en tunn gummiläpp under hålet, som ett slags backventil. Kanske kan va nå´t.  :blink:

En gummiläpp under hålet, som ett slags backventil ? humm....

Detta är värt att tänka på, kan vara en bra idé ! :whistling:

Edited by Tommy
Link to comment
Share on other sites

Vart i golvet har du gjort dina hål! ....

Jag har en hel aluplåt som golv, tätad och nitad i ramrören. Hålen sitter dels framför dynan (mitt under ratten...) precis framför tvärgående ramrör. och dels under dynan. Det samlas nämligen vatten i hela sittbrunnen när man kör i regn....

Link to comment
Share on other sites

Det är väl ngt, i den här stilen jag tänkt mig....nu får ni rätta mig i fall jag är "ute och cyklar"

De gröna punkterna skall i så fall vara dreneringshål av okänd storlek och utförande!

I sittbrunnen kanske man skulle köra med badkarsproppar! ;) :whistling:

Bilden är lånad från Zaphod´s bygge!

post-4-1093431708.jpg

Edited by Tommy
Link to comment
Share on other sites

Du behöver inte göra det här till något stort bekymmer. Gör så små hål som möjligt så vattnet kan rinna ut. Om det skulle komma in vatten; so what. Det är ju motorrummet det här!

En tanke: Du tror inte det blir väldigt varmt i motorrummet när du klär in det så mycket? Det blir kanske lite dåligt med kylluft underifrån, samt att värmen har svårt att evakueras.

Link to comment
Share on other sites

Du behöver inte göra det här till något stort bekymmer. Gör så små hål som möjligt så vattnet kan rinna ut. Om det skulle komma in vatten; so what. Det är ju motorrummet det här!

En tanke: Du tror inte det blir väldigt varmt i motorrummet när du klär in det så mycket? Det blir kanske lite dåligt med kylluft underifrån, samt att värmen har svårt att evakueras.

Jag kommer att ha extra luftuttag på sidorna av motorrummet och huven kommer även den att få ut & intag för luft.... men din tanke är god! Hopppas att det räcker!

Du har nog rätt i att jag inte skall göra detta till ett större problem än vad det är!

Men jag blir lite osäker när jag inte har 100 koll på vår konstruktion... :prop:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...