Antas Posted August 24, 2004 Posted August 24, 2004 Tycker mej tolka att vissa har negativa synpunkter på chassiet beskrivet i boken: "Tiger Avon Sports Car" av Jim Dudley. Vad är anledningen? Vi tänker snart börja svetsa vårt chassie. Troligen blir det McSorley 442 men vi har även tittat på Tiger Avon ritningarna och Ron Champions konstruktion (och uppmärksammat felen i boken)! Vi är tacksamma för alla synpunkter och erfarenheter Quote
Sonett7 Posted August 25, 2004 Posted August 25, 2004 Det första jag har anmärkt på i det chassit är den totala frånvaron av justermöjligheter i bakvagnen - med andra ord skulle jag vilja bygga in en möjlighet att justera toe och camber i bakvagnen. Quote
leto Posted August 25, 2004 Posted August 25, 2004 Det finns en låg tråd på "Locost buider" om bla Avons bakvagnsgeometri. Inte nog med att den inte går att justera om jag fattade rätt den är dessutom dålig. Skummade bara tråden så jag minns inga deraljer men jag tror det ska finnas förslag på förbättringar. Quote
Sonett7 Posted August 25, 2004 Posted August 25, 2004 OT: Jag fattar inte riktigt att de som hänger på "Locostbuilders" orkar med det röriga forumet - eller är det bara jag som får all text centrerad i mitten? Själv försöker jag ibland hitta lite info där men jag lyckas nästan aldrig :icon_blink: Quote
Jonte Posted August 25, 2004 Posted August 25, 2004 Jag tycker http://www.locostbuilders.co.uk/index.php funkar mycket bra, ingen centrerad text för mig iaf Quote
Micael Posted August 25, 2004 Posted August 25, 2004 Jag är där rätt mycket också, funkar mycket bra. Locostbuilder är bra för oss som bygger med Ford-delar. Merparten av alla engelsmän bygger på just Ford. Sen gillar jag deras syn på det hela... This is not rocket sience, you know. :D Man kan hitta bilder där dom bygger sina bilar i trädgården, på ett par bockar. Vissa renoverar motorn inne på heltäckningsmattan. Andra har inte ens en arbetsbänk och ännu mindre ett skruvstycke. Dom klämmer helt enkelt fast arbetsstycket med en tving på nån bock eller stol. :blink: Quote
Acke Posted August 26, 2004 Posted August 26, 2004 ingen som såg top gearavsnittet om killen som började bygga en racerbil i köket ?? :blink: han fick riva köksväggen för att få ut bilen... :thumbup: :prop: Quote
Niklas Engdahl Posted February 9, 2007 Posted February 9, 2007 (edited) Håller precis på med att bygga en breddad ram till en Tiger Avon. Exakt vad i bakvagnen är det inte är bra, eller som skulle kunna göra bättre, förutom att det inte går att justera hjulvinklarna? Har själv funderingar på att sätta spindlar från en framhjulsdriven bil bak och på så sätt få det justerbart. Men som sagt, är det nåt mer som behöver förbättras? Edited February 9, 2007 by Niklas Engdahl Quote
Tiger Sweden Posted April 16, 2009 Posted April 16, 2009 Bättre sent än aldrig... cambervinkeln bak på Avon chassiet går att justera. Sen är chassiet mycket framgångsrikt i racingsammanhang på andra sidan (UK). Lite kuriosa..Tiger Avon chassiet är egentligen inte en "tiger" produkt utan ett avstannat projekt som Jim Dudley tog över. Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.