Jump to content

Fördelare och vevhusventilation


Sevenup

Recommended Posts

Hej !

På min crossflow-motor har jag en Fordfördelare som har 2 slangar till vacuum klockan, den ena går till förgasaren(tändförställningen tror jag) och den andra ser ut att sitta på andra sida membranet och går till insugningsröret.

- Är det någon som vet funktionen på den slangen?

- Har slangen någon funktion på en sevenmotor eller kan den tas bort?

Jag har också någon form av vacuumstyrd ventil på vevhusventilationen,

- Skulle man kunna plocka bort den?

- I så fall, var drar jag vevhusventilationen, till insugningsröret där vacuumstyrda ventilen sitter eller till insugningsfiltret före förgasaren?

M.V.H.

Per-Erik

Link to comment
Share on other sites

Hej,

Nedanstående svar bygger på uppgifter från kollegor och den engelska "locostsiten", och inte på så mycket egna erfarenheter ännu, fast jag har kopplat själv som nedan:

Jag tror du kan skippa den slangen som ansluter till baksidan av vakumklockan till insugningsröret och enbart behålla den "vanliga" slangen till förgasaren, med motiveringen att "baksideslangen" senareställer tändpunkten vid motorbroms som "avgasrening".

Vevhusventilationen kan/bör kopplas till nytt uttag i ventilkåpan och ytterligare nytt uttag i ventilkåpan kopplas till "catchtank". Tanken kan sedan ventileras med slang till luftfiltret eller ut i "fria luften".

Tyvärr verkar det som dessa gammla X-flow-motorer producerar en hel del vevhusgaser så det kommer att ryka ur catchtanken.

Som sagt, detta är kanske inte 100% riktigt, men kan tjäna som ett tips.

/Hasse

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...