Sevenup Posted August 24, 2004 Share Posted August 24, 2004 Hej ! På min crossflow-motor har jag en Fordfördelare som har 2 slangar till vacuum klockan, den ena går till förgasaren(tändförställningen tror jag) och den andra ser ut att sitta på andra sida membranet och går till insugningsröret. - Är det någon som vet funktionen på den slangen? - Har slangen någon funktion på en sevenmotor eller kan den tas bort? Jag har också någon form av vacuumstyrd ventil på vevhusventilationen, - Skulle man kunna plocka bort den? - I så fall, var drar jag vevhusventilationen, till insugningsröret där vacuumstyrda ventilen sitter eller till insugningsfiltret före förgasaren? M.V.H. Per-Erik Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ha77e Posted August 30, 2004 Share Posted August 30, 2004 Hej, Nedanstående svar bygger på uppgifter från kollegor och den engelska "locostsiten", och inte på så mycket egna erfarenheter ännu, fast jag har kopplat själv som nedan: Jag tror du kan skippa den slangen som ansluter till baksidan av vakumklockan till insugningsröret och enbart behålla den "vanliga" slangen till förgasaren, med motiveringen att "baksideslangen" senareställer tändpunkten vid motorbroms som "avgasrening". Vevhusventilationen kan/bör kopplas till nytt uttag i ventilkåpan och ytterligare nytt uttag i ventilkåpan kopplas till "catchtank". Tanken kan sedan ventileras med slang till luftfiltret eller ut i "fria luften". Tyvärr verkar det som dessa gammla X-flow-motorer producerar en hel del vevhusgaser så det kommer att ryka ur catchtanken. Som sagt, detta är kanske inte 100% riktigt, men kan tjäna som ett tips. /Hasse Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.