Panzer Posted December 27, 2015 Share Posted December 27, 2015 Hej!Jag har en fundering som jag hoppas att någon på detta eminenta forum kan hjälpa mig med..Jag håller på att bygga en Locost Seven med en 75TS motor med medföljande insprut som är ett Motronic ML4.1.Att det är en TS innebär att där är i princip två parallella tändsystem, med två fördelare, två tändmoduler och två spolar. Följdaktligen också två tändstift per cylinder.Har gjort ett startförsök som inte gick så bra och är därför rädd för att prova en gång till med en ny box, de börjar tryta.Vi det första startförsöket fick jag VR-signal (förutsättning för att bränslereläet skall få signal) så bränslereläet slog till.Jag hade ström till båda fördelarna men inte från den ena så jag startade med endast den andra fördelaren inkopplad (använde alltså endast ett stift per cylinder). Motorn startade och gick ett par minuter innan den dog och då var där ingen ström till den fördelaren jag kört på. Då skiftade jag tändkablarna mellan de två tändspolarna och fortsatte att prova med den spolen. Motorn startade och gick ett par minuter på den spolen innan den dog igen då gnistan även försvann på den. Samtidigt så försvann VR-signalen så bränslereläet fick inte längre ström.Efter det kom jag på att jag inte hade någon jordkabel mellan motorn och ramen, det är nu åtgärdat.Kan det vara så att, har hört den teorin, att detta har orsakat att för höga strömmar i boxen vilket har inneburit att den har "brunnit upp"? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted December 27, 2015 Share Posted December 27, 2015 oj oj. Jord är jätteviktigt.de har nog haft nån form av jord via nåt annat för startmotorn har funkat. Avgasrör.Gaswire t.ex. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Panzer Posted December 28, 2015 Author Share Posted December 28, 2015 Absolut det tror jag också, kanske genom boxen... därför har den gett upp. Det intressanta är att den gick en stund på resp tändsystem innan den helt la av.Ett alternativ kan vara att då jag bara provstartade så var inte ventilkåpan fastskruvad utan den låg bara på motorn och i kåpan sitter alla boxens jordpunkter.Vad kan det annars vara? den funkade alltså en stund men tändsystemen slutade att ge gnista eftersom jag använde dem, till slut la även signalen till bränslereläet av. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pac Posted December 28, 2015 Share Posted December 28, 2015 Går det att öppna styrdonen och titta i dem? Är de brända? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.