fritzhugo Posted October 26, 2015 Posted October 26, 2015 Hej! Bifogar länk till första provturen av mitt bygge, som tagit alldeles för lång tid. https://www.youtube.com/watch?feature=player_detailpage&v=83l5E5oyKEU Med vänlig hälsning. Jonas 2 Quote
fritzhugo Posted October 30, 2015 Author Posted October 30, 2015 Lite kort information om mitt projekt, lyder som följer: Pagano kaross dvs, avgjutning av en äkta Ferrari Mondial 1955. Framvagnen kommer från Opel Ascona B, vilket innebär dubbla A-armar, kuggstångsstyrning samt skivbromsar. Bakvagn kommer från BMW 325i E30, vilket betyder att den är "delad" samt har skivbromsar. Även motor kommer från ovan nämnd donatorbil, och det ger 2,5l a´6cyl på 170hk. Ramen har jag byggt själv av, i huvudsak, 30x30x2 fyrkantrör. Tonvikten ligger på hög vridstyvhet. Den ska besiktas av SFRO och SBP, för att kunna framföras på det element där den hör hemma. Det innebär givetvis bankörning. Resan påbörjades redan 2005, men har i perioder stått stilla pga grava hälsoproblem. Hoppas att kunna köra, olackerat, under sommaren 2016. Quote
fritzhugo Posted October 31, 2015 Author Posted October 31, 2015 Tjänstevikten uppskattas till ca 900kg. Få se var jag hamnar så småningom. Quote
fritzhugo Posted April 12, 2016 Author Posted April 12, 2016 Har nyligen varit på slutbesiktning samt bullerprov, hos SFRO, med skapligt resultat. Några anmärkningar, såsom blinkerslampa, nedhängande parkeringsbromskabel samt för få backspeglar. Som jag förstår det återstår, förutom att fixa anmärkningarna, att åka och göra en reg. besiktning. Hela regelverket har hittills varit väldigt obyråkratiskt. Quote
fritzhugo Posted September 8, 2016 Author Posted September 8, 2016 Ockelbo Ferrarin reg.bes. av Carspect i veckan med godkänt resultat. I stort sett allting har gått smidigt och smärtfritt. Det enda som jag har upplevt som bökigt har varit blinkers. Undrar hur mkt. tid jag har lagt på dessa. Jonas. 1 Quote
fritzhugo Posted September 27, 2016 Author Posted September 27, 2016 Bif. några bilder. Det går att köra väldigt fort i kurvorna.... Med vänlig hälsning. J. 2 Quote
family guy Posted September 29, 2016 Posted September 29, 2016 Vilka snygga plåtfälgar, vad kommer de ifrån för bil? Quote
Fjonkalicious Posted October 1, 2016 Posted October 1, 2016 Ser ut som plåtfälgar från en vw golf mk3 Quote
fritzhugo Posted October 4, 2016 Author Posted October 4, 2016 Hej! Kommer inte ihåg vad det är för fälgar. Är dock inköpta hos Däckgrossisten med artnr 8950, a´2006. J. 1 Quote
Guest Mattias Lavett Posted January 16, 2017 Posted January 16, 2017 Men om det är en Pagano är det ju ingen Ockelbo? Eller hur menar du med rubriken på tråden? Quote
fritzhugo Posted February 21, 2017 Author Posted February 21, 2017 Pagano heter tillverkaren nuförtiden, som använder Ockelbo-Lundgrens formar. Ferrari eftersom avgjutningen avser en Ferrari. Rubriken. om du har läst den, är helt sonika Ockelbo- Ferrari. Quote
Guest Jens S Posted February 23, 2017 Posted February 23, 2017 Om jag förstått rätt så är det en som heter/hette Uno Skoog som gjorde en avgjutning av 500 mondial eller 750 monza, gjutformen såldes sedan vidare till Jan Warg/Pagano och han har sedan gjort om formen en del till sina bilar. Ockelbo-Lundgren gjorde även han en avgjutning men det är inte samma formar som Pagano använt. Detta är iof bara vad jag läst och hört dvs andrahandsinformation... Quote
Panzer Posted September 26, 2019 Posted September 26, 2019 gammal tråd men då jag själv precis har köpt en kaross vill jag kommentera din kaross. Min uppfattning är att det inte är en Pagano då den är helt rak på sidorna. Vad jag förstår så är en Pagano breddad i alla fall framför bakhjulen. Kommer du ihåg om där var antydan till instrumenthus på höger sida? Norinders Ferrari 500 Mondial var nämligen högerstyrd.... Quote
fritzhugo Posted February 28, 2020 Author Posted February 28, 2020 Fast min kaross är ju breddad precis framför bakhjulen, så det är en Pagano. Sen har ju karossen förlängts av undertecknad i lodrät riktning, men det är ju en annan femma Jonas. Quote
JanneW Posted August 10, 2020 Posted August 10, 2020 Hej Jag kamn kanske bringa lite klarhet i detta. Jonas har köpt karossen av mig och det är en Pagano 1 kaross som levererades. Den skiljer sig mycket riktigt från Erik Lundgrens gjutning med breddningar av bakre hjulhusen som gjordes av Uno Skoog. Från det att jag tog över formen har fler små justeringar gjorts som t.ex. bulan för instrumenten. Numer finns även en Pagano 2 kaross med annan nos... Bilden visar vi kaross = Original Ockelbo, blå kaross = Pagano 2 och röd bil = Pagano 1 Quote
JanneW Posted August 10, 2020 Posted August 10, 2020 On 2016-09-27 at 17:23, fritzhugo sade: Bif. några bilder. Det går att köra väldigt fort i kurvorna.... Med vänlig hälsning. J. Kul och grattis att du fått den klar så långt. Återkom gärna med bilder på lackad bil Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.