Jump to content

bakaxel


Mrlynx

Recommended Posts

Jag har nu bestämt mig för att bygga en locost och har börjat samla delar till den.

Det enda som egentligen är klart är 140 spindlar och 240 bromsar fram.

Motor blir nog saab shortblock eller opel gsi 16v

En kompis har en scorpio -85 med V6 och automat som jag funderar på att ta bakaxeln ifrån.

Hur ser man om den har diffbroms eller inte?

Den är ganska bred så är det bättre att ta en sierraaxel?

Link to comment
Share on other sites

Enklaste sättet att se om det är diffbroms, håll ner bromsen och ge full gas när växelspaken står i läge D, blir det två svarta streck på asfalten, diffbroms, blir det ett svart streck, ingen diffbroms :twisted:

Annars så kan du ju hissa bakhjulen och prova snurra på ena hjulet när växeln står i P läge, om det andra hjulet då snurrar åt andra hållet har den inte diffbroms.

är det diffbroms så ta den axeln (diffen) är ju samma som siera, bara att byta eller korta drivaxlarna, och diffbromsar kostar lite pengar tyvärr.

Hmm, dig känner jag säkert, vi får kolla på den bilen någon dag :-)

Link to comment
Share on other sites

>>Diravi

Knepet att försöka snurra på hjulen för att se om det andra snurrar på samma håll funkar inte eftersom dessa har visco-diffbroms och de kräver viss hastighetsskillnad på hjulen för att siliconvätskan skall "låsa".

Stå istället med ett bakhjul på gräs och ett på asfalt och spinn - spinner båda är det diffbroms.

Link to comment
Share on other sites

när växeln står i P läge,

OT: men vore det inte bättre om den stod i "N" läge ??? P låser ju hjulen.. ;)

Det är ju det som är poengen, kan du snurra ena hjulet med växeln i P läge så snurrar det andra baklänges, om du har diffbroms, så blir det trögt att snurra överhuvudtaget :whistling:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...