Mrlynx Posted August 21, 2004 Share Posted August 21, 2004 Jag har nu bestämt mig för att bygga en locost och har börjat samla delar till den. Det enda som egentligen är klart är 140 spindlar och 240 bromsar fram. Motor blir nog saab shortblock eller opel gsi 16v En kompis har en scorpio -85 med V6 och automat som jag funderar på att ta bakaxeln ifrån. Hur ser man om den har diffbroms eller inte? Den är ganska bred så är det bättre att ta en sierraaxel? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
DIRAVI Posted August 21, 2004 Share Posted August 21, 2004 Enklaste sättet att se om det är diffbroms, håll ner bromsen och ge full gas när växelspaken står i läge D, blir det två svarta streck på asfalten, diffbroms, blir det ett svart streck, ingen diffbroms :twisted: Annars så kan du ju hissa bakhjulen och prova snurra på ena hjulet när växeln står i P läge, om det andra hjulet då snurrar åt andra hållet har den inte diffbroms. är det diffbroms så ta den axeln (diffen) är ju samma som siera, bara att byta eller korta drivaxlarna, och diffbromsar kostar lite pengar tyvärr. Hmm, dig känner jag säkert, vi får kolla på den bilen någon dag :-) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sonett7 Posted August 21, 2004 Share Posted August 21, 2004 >>Diravi Knepet att försöka snurra på hjulen för att se om det andra snurrar på samma håll funkar inte eftersom dessa har visco-diffbroms och de kräver viss hastighetsskillnad på hjulen för att siliconvätskan skall "låsa". Stå istället med ett bakhjul på gräs och ett på asfalt och spinn - spinner båda är det diffbroms. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mrlynx Posted August 22, 2004 Author Share Posted August 22, 2004 Problemet är att motorn är död så rita svartstreck är svårt Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Acke Posted August 22, 2004 Share Posted August 22, 2004 när växeln står i P läge, OT: men vore det inte bättre om den stod i "N" läge ??? P låser ju hjulen.. ;) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
DIRAVI Posted August 22, 2004 Share Posted August 22, 2004 när växeln står i P läge, OT: men vore det inte bättre om den stod i "N" läge ??? P låser ju hjulen.. ;) Det är ju det som är poengen, kan du snurra ena hjulet med växeln i P läge så snurrar det andra baklänges, om du har diffbroms, så blir det trögt att snurra överhuvudtaget :whistling: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Acke Posted August 23, 2004 Share Posted August 23, 2004 Hmm.. jag skall nog inte försöka tänka så mycket när jag e bakfull.. vore nog bättre om jag stanade i sängen.. :icon_oops: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
DIRAVI Posted August 23, 2004 Share Posted August 23, 2004 Du lynx, vi tar och river den där förden nån dag, altid bra att ha lite prylar 'på lagret' ;) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.