Jörgen Posted February 15, 2015 Posted February 15, 2015 Kan vara intressant för nån kanske? http://anders.isanova.se/framhjulsdrivna-bilars-egenskaper-gunnar-ljungstrom-1960/ Quote
Tabac Posted February 15, 2015 Posted February 15, 2015 Intressant! Men enl. den här texten så ska det alltså vara bra att ha kräng-Centrum lågt placerad i framvagnen. Jag har uppfattat det på så vis att mellan tyngdpunkten och kräng-Centrum har vi en tänkt hävarm. Om vi lyckas få den hävarmen kortare så påverkas bilen positivt vid hög fart genom en kurva, om det är snabbare varvtid vi är ute efter. Om vi sänker bilens tyngdpunkt, då blir ju den tänkta hävarmen kortare. Eller om vi flyttar kräng-Centrum uppåt, då får vi också en kortare hävarm. Thomas Lindström var ju Svensk Mästare med Volvo 240 Turbo Grupp A. Han blev väl även Europamästare med den bilen har jag för mig. Efter vad jag förstått så lyckades han på något sätt flytta kräng-Centrum uppåt och samtidigt sänka bilens tyngdpunkt. Den kortare hävarmen gjorde då att han kunde köra fortare i kurvorna än sina konkurrenter. Vad har ni andra för synpunkter på det här ?? Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.