Jump to content

Scorpio drivaxlar


postmanpat

Recommended Posts

Montering av drivaxlarna är påbörjat, men frågor finns.

Drivaxelknutar är köpta på Biltema och det är samma artikelnummer på alla fyra askarna.

Två av Lobro-knutarna har märkning långt ut och två har spåret i mitten. Spelar det någon roll hur jag vänder knuten mot diffen eller mot bromssidan? Två av knutarna har utfräst spår för packning!!

post-5199-0-48812500-1415125665_thumb.jpg

Den kupade brickan får jag inte plats med så den går väl att strunta i, eller?

Är det samma funktion för låsbrickorna? Biltema skickade med brickan utan "tånghål"

post-5199-0-89845400-1415125682_thumb.jpg

/bengt

Link to comment
Share on other sites

Tackar för bilden. Problemet är att jag har 2 av varje knut och vet inte om knuten med spåret längst ut skall vändas mot diffen eller mot bromssidan,om det nu spelar någon roll!?

Hade jag haft alla likadana med samma märkning så hade drivaxlarna suttit där redan. Tveksamhet inträder vid osäkerhet/osäkerhet vid tveksamhet.

Känns osäkert............

/bengt

Link to comment
Share on other sites

Jag tolkar det som att dom som har skåran ocentrerad ska skårna sitta utåt (mot diff alt bromsskiva), sedan om dom sitter som yttre eller inre knut har ingen betydelse.

Det är väl de med skåran i mitten som har spår för packningen (jag har sådana på min)? Packningen måste vara till för att täta mot plåt "muffen" som gummibälgen sitter på så det avgör moteringen av dessa. Likadant med dessa, om dom sitter som yttre eller inre spelar nog ingen roll.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...