Micael Posted August 12, 2004 Posted August 12, 2004 Lämnade in bruksbilen på service i dag. Har alltid servat den på samma ställe, men dom sista gångerna har dom in skött sig så jag har valt att lämna in den till en annan verkstad. På den förra verkstaden rekomenderade dom att jag skulle köra på Mobil 1 och det har jag också gjort. Men nu på den nya verkstaden menade dom att den inte är så bra för just min motor (saab). Dom rekomenderade istället en olja från LE (http://www.le-smorjmedel.com/). Han hade även Mobil 1 så jag kunde få det om jag ville. När man tittar i manualen för bilen kan man läsa att man bör använda en olja som har API-SJ. I princip alla helsyntetiska oljor som säljs idag har den klassningen. Vad skiljer egentligen mellan oljorna? Är det värt att satsa på en svindyr olja som har samma klassning som en billig. Quote
Thomas Posted August 12, 2004 Posted August 12, 2004 Man får vad man betalar för. LE (lubricant enginers) paraffinolja är bland de bästa smörjmedel som kan köpas jag håller de högre än OMEGA, Mobil 1 är också bra och fullt tillräcklig. klasss SJ innebär att oljan MINST klarar detta. S står för bensin C för dieselmotorer. andra bokstaven är klassningen t.ex. J ju högre desto bättre. Syntetoljor har en benägenhet att "rinna" av så metallytorna blir torra när motorn står still. En del har Esteroljor t.ex. någon Castrol och MOTUL som var först med detta med omvänd polaritet så oljan dras till metallen. Oljor ska kyla.täta.smörja.rena.dämpa ljud t.ex. den har alltså många uppgifter. Oljepumpen ska bara transportera oljan till smörjstället sedan gör oljan jobbet så 2,5 till 3 kilo oljetryck räcker gott. det tar bara massa motorkraft att driva pumpen. när oljan är tex i ett lager o det roterar så bygger den upp en "kil" som är mellan lager o axel. så tänk på att inte belasta en motor med för lågt varv för det är inte oljetrycket som bär utan oljan i "hastighet" Ta t.ex. alla dessa Harley med tomgång på 400 varv helt vansinnigt. Quote
Acke Posted August 12, 2004 Posted August 12, 2004 detta med oljor har diskuterats sönder i alla möjliga forum, och vad kan utläsa så kan man köra med olja från biltema eller micro (om dom har "rätt" märkning villsäga) om man sköter oljebyterna var 500e eller 1000e mil.... både biltema å micro köper ju in sina oljor från mer kända märken så det är ingen skit dom säljer.... dock e ja ingen expert så du får ta de ja säger me en nypa salt.. ;) Quote
Thomas Posted August 12, 2004 Posted August 12, 2004 Jo det är sant Biltema o även Agrololjor kommer fråm Mobil men billiga oljors tillsatser bryts ner fortare och kräver tätare oljebyten och då kan billigt bli dyrare Quaker State är också en bra olja med "garanti" 40000 mil. Quote
Micael Posted August 12, 2004 Author Posted August 12, 2004 Jag lät han slå i LE-olja i bilen. Nu får vi se om den går som ett spjut! Dessutom köpte jag en liter extra att ha att spilla i om det behövs. Misstänker att olja inte går att köpa på macken Får man väl se om man blev lurad igen Quote
Superswift Posted August 12, 2004 Posted August 12, 2004 För min sjua spelar oljans livslängd ingen roll. Jag byter efter varje säsong iallafall. 4,5 liter olja är betydligt billigare än ett motorhaveri och turbon är ju inte alltid så snäll mot oljan....kör med mobil supersyn och Fram filter OT På tal om vätskor så körde jag på Tullinge med Aspen Racing Fuel i tanken och det var en klar skillnad. Den kändes otroligt mycket rappare runt 6000-7000 varv (där det är roligast att ligga). Turbonissar (speciellt med ställbart laddtryck och knacksensor) bör absolut testa. Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.