Biiren Posted August 30, 2014 Share Posted August 30, 2014 Hej, har monterat alla bromsar på bilen nu, och fastän att jag har skruvat bromsreduseringen i botten så sladdar Bak bromsarna först... Jag har en 240 broms cylinder 240 fyrkolvsok fram och 2kolvs ok bak Undrar nu om vilken cylinder anslutning ni använder bak och fram ??? Själv har jag den bakre kolven till bakbromsarna... Med vänlig hälsning, Björn Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted August 30, 2014 Share Posted August 30, 2014 (edited) har du provat med reduceringen fullt utskruvad också. storlek på kolvarna och skivorna. Edited August 30, 2014 by Thomas Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
cealm Posted August 30, 2014 Share Posted August 30, 2014 Mina byggda bilar har .625 fram och .75 bak plus bromsvåg. Är det samma volym för bak och frambroms på din 240 cylinder. Vilken typ av bromsreducering har du, "tryckbegränsning" eller bara flödesbegränsning? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Biiren Posted August 31, 2014 Author Share Posted August 31, 2014 Hallå. Denna bromsreducering är det. Kolven på cylindern är 19 fram och 22 bak Hur kollar man dom andra siffrorna du har cealm??? Får kolla vilken storlek det är på skivorna.... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
cealm Posted August 31, 2014 Share Posted August 31, 2014 .625 och .75 är dimensionen som mina bromcylindrar är märkta med borde beskriver kolven i delar av tum. Skulle då bli 15,87 & 19,05mm Dina siffror 19 och 22 borde också vara dimensionen på kolven för respektive bromskrets. Ventiler med enbart flödesbegränsning ger samma tryck i systemet men det tar längre tid för oljan att "bygga trycket" = fördröjning. En bromsvåg tex ger möjligheten att fördela trycket utöver den fördelning som olika kolvdiameter på såväl cylinder som ok ger. En reduceringsventil som reducerar tryck och inte bara flöde är det jag kommer ha fortsättningsvis. Båda bilarna hade jag bromsvåg i men kommer gå över till reducering för bakre kretsen istället. Enklare både byggnadsmässigt och för justeringen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Biiren Posted September 2, 2014 Author Share Posted September 2, 2014 Nu har jag bytt så att den stora kolven pressar till frambromsarna... kändes genast mycket bättre men har inte hunnit att köra så mycket... tackar Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.