Jump to content

Köpt beg MK Indy


Näsbypatrik

Recommended Posts

Hej på er. Nu har det äntligen blivit av. Jag har köpt sjua :D/>/> Det är en Mk indy. Det är den som ligger på säljes 14/8 14.

Har lagt lite timmar i garaget och gått i genom vad som behöver göras/lösas. Dom flesta sakerna har jag klart för mig men några saker behöver jag akut hjälp med.

Förre ägaren började motorbyte från pinto till zetec. motorn sitter provisoriskt i ramen. Ska göra nya motorfästen själv.

Han tänkte göra ett eget grenrör så det följde med en del 45mm 42 inv avgas rörböjar, som jag har kompleterat med. Nu till saken. Jag fick med en grenrörsfläns som kommer från ett kapat orginalrör. ser ut att vara en del nickel i gjutningen "på färgen" Är det fler som byggt med sådana? undrar isåfall vad hur man skall svetsa isf. Har Mig och inverter-pinne. Tänkte svetsa från insidan med mig så man får lite materialtjocklek

och värme i gjutjärnet så man sedan kan brassa på med pinne "elga easycrom" eller gjutjärnselektrod?

Vad tror ni?

Sedan behöver jag veta lämplig längd på 4-1 rör. Motor Zetec 2.0 gen3 blacktopp. med mc spjällhus och megasquirt II "tror jag" :rolleyes:/>/> har kopplat kabelhärvan på motorn klart, men jag skall göra från den härvan till ecu nu och undrar hur jag skall koppla inj bank1 och 2. räcker det inte att köra alla 4 spridarna på en bank, är ju bosch 200cc/min hög ohm, ford orginal spridare? eller kan man köra 1-4cyl på bank 1 och 2-3cyl på bank 2? Har för mig att man normalt använder 2banker om man kör med injector staging på en rad fyra tex.?

Jag var på skroten för att få tag i lite givarkontakter som saknades mm. Så såg jag en escort 90 talare med avplockad vlåda.

och där satt ett svänghjul som såg bekant ut. surfade på det här om dan. En del rek zetec1800 svänghjul och att man kunde använda pinto koppling. Denna slog jag vin på internet och det var en Zetec 1600 "kunde inte se det på bilen" Men svänghjulet tror jag är samma. "ser lika ut iallafall som på bild jag sett. Det är en 45graders avfasning ca 10mm in på ytterkanten av svänkhjulet. och det är 210mm cc mellan styrstiften i triangel.

Tror ni det kan fungera? Kan ju säga att det är till en Typ 9 låda med pinto gjutjärnssprängkåpa. Vad för kopping är att rek för säg kanske 200hk i framtiden? till pinto då.

Startmotor behöver jag hjälp med också med vilken?

Mvh Patrik

Link to comment
Share on other sites

Lite bilder.post-4726-0-11840200-1408482289_thumb.jpg

Hemma med den.

Delar till grenrör.

Tog bort det påbörjade grenrörsbygget.

Sump som var modifierad.

Kabelhärva jag gjort färdigt.

Som den står nu i garaget.

Hur skriver man komentarer under bilderna? blir bara miniatyrer?

post-4726-0-82470900-1408482058_thumb.jpg

post-4726-0-69840900-1408482224_thumb.jpg

post-4726-0-99694300-1408482236_thumb.jpg

post-4726-0-33801200-1408482247_thumb.jpg

post-4726-0-78238800-1408482256_thumb.jpg

post-4726-0-82618100-1408482273_thumb.jpg

Edited by Näsbypatrik
Link to comment
Share on other sites

Det går att skriva under eller över miniatyerna. Sparar du bilderna på forumet eller via en tredjepart tex Photobucket? TEx via Photobucket blir bilden i vald storlek, tex 800x600 och då kan du också skriva över eller under bilden.

Link to comment
Share on other sites

om jag inte missminner mig så körde jag med svänghjul från Escort 1.8 men med en koppling från Mondeo 1.8, ej 2.0.

Kommer inte riktigt ihåg varför, men jag tror att det var nåt med vikten på svänghjulet. 1.8 Escort svänghjulet är lättare än Mondeo 2.0.

Link to comment
Share on other sites

om jag inte missminner mig så körde jag med svänghjul från Escort 1.8 men med en koppling från Mondeo 1.8, ej 2.0.

Kommer inte riktigt ihåg varför, men jag tror att det var nåt med vikten på svänghjulet. 1.8 Escort svänghjulet är lättare än Mondeo 2.0.

Stämmer.

Man kan även köra med orginal mondeo 2,0 svänghjul och ja tror även att då ska pinto 2.0 koppling passa rakt av. men är lite osäker på just den delen.

Ja kör escort 1,8 svänghjul samt mondeo 1,8 koppling. 161hk på bakhjulen ca 185 i motorn utan att kopplingen slirar. Urtrampningslagret skall vara ett ford cortina tror ja.

Läs dessa trådar, där står allt du behöver veta för att para ihop zetec och typ-9 låda.

http://forum.locostsweden.se/index.php?showtopic=8796&st=0&p=92590&hl=+urtrampningslager%20+zetec&fromsearch=1entry92590

http://forum.locostsweden.se/index.php?showtopic=8459&st=0&p=87292&hl=+urtrampningslager%20+zetec&fromsearch=1entry87292

Link to comment
Share on other sites

Du har mycket att vinna om det finns möjlighet att bredda sumpen. men tänk på att göra plats så skruvarna kan tas bort/sättas dit. Ett problem med dessa låga sumpar och dessa bilar är att oljan kastas runt och pumpen kan suga luft.

Link to comment
Share on other sites

Det går att skriva under eller över miniatyerna. Sparar du bilderna på forumet eller via en tredjepart tex Photobucket? TEx via Photobucket blir bilden i vald storlek, tex 800x600 och då kan du också skriva över eller under bilden.

Jag använde bifoga flera filer i forumet. Inte så man skall göra?

Stämmer.

Man kan även köra med orginal mondeo 2,0 svänghjul och ja tror även att då ska pinto 2.0 koppling passa rakt av. men är lite osäker på just den delen.

Ja kör escort 1,8 svänghjul samt mondeo 1,8 koppling. 161hk på bakhjulen ca 185 i motorn utan att kopplingen slirar. Urtrampningslagret skall vara ett ford cortina tror ja.

Läs dessa trådar, där står allt du behöver veta för att para ihop zetec och typ-9 låda.

http://forum.locostsweden.se/index.php?showtopic=8796&st=0&p=92590&hl=+urtrampningslager%20+zetec&fromsearch=1entry92590

http://forum.locostsweden.se/index.php?showtopic=8459&st=0&p=87292&hl=+urtrampningslager%20+zetec&fromsearch=1entry87292

Tror motorn kommer från en Mondeo så jag har ett original svänghjul, koppling. Kan inte mycket om ford. som jag fattat så är det rätt stor skillnad i dia mellan Mondeo 2.0 och

pinto. För att jag har läst att man brukar använda pinto på 1,8 svänghjul som har mindre bult/stift cirkel o lammel dia. Och jag tror att det svänghjulet jag har från 1.6 är

samma som 1.8 så det tänkte jag använda iom det är lättare. Så isåfall om Mondeo 1.8 koppling passar så verkar det bra, pinto kopplingen verkar lite vek. har läst att dom börjar

slira vid 150hk. Så om du kört Mondeo 1.8 till den effekten känns det som man kan köra på det. Vet du till vilken årsmodell man skall söka? Hittade flera

olika modeller iom det är bra spridning på årsmodellerna.

Du har mycket att vinna om det finns möjlighet att bredda sumpen. men tänk på att göra plats så skruvarna kan tas bort/sättas dit. Ett problem med dessa låga sumpar och dessa bilar är att oljan kastas runt och pumpen kan suga luft.

Har du någon bild länk på sådana tråg? Mitt ser ut att vara ett engelskt "Quick-jobb". Så det finns nog utrymme för förbättringar.

Finns det något att göra för att korta slaglängden på växelspaken? är ju som en gammal amazon med långspak :)/>/> brukar ju funka att ändra längden på spaken från leden till nedre fästet på spaken. går det att få till på 9an?

Edited by Näsbypatrik
Link to comment
Share on other sites

Startmotor:

- Den ser aningen kortare ut än den startmotorn jag hade på min Pinto. Har den ett arikelnummer du kan söka på?

Svänghjulen:

- 1,6-hjulet ser rikitgt smutt ut. Hur mycket väger det?

Link to comment
Share on other sites

Startmotor:

- Den ser aningen kortare ut än den startmotorn jag hade på min Pinto. Har den ett arikelnummer du kan söka på?

Svänghjulen:

- 1,6-hjulet ser rikitgt smutt ut. Hur mycket väger det?

Startmotor nr: 046 Bosch 0 001 311 113 Ford Mercury Capri 71-74, och bla BooBcat :)/>

1.6 8,4kg 2.0 9.8kg

Den extra vikten på 2.0 sitter ju på sämsta ställe =längst ut från centrum. Inertian ökar i kvadrat med avståndet har jag för mig.

Så det påverkar mer än bara vikten rakt av. Den streckade området skulle vara enkelt att svarva bort. Men då får man ju balansera.

post-4726-0-99364400-1408626179_thumb.jpg

Edited by Näsbypatrik
Link to comment
Share on other sites

Beställt Sierra aut startmotor 335kr ink frakt. Måste ju betyda att det inte kommer att passa :)

Kom sedan på att min tråd här ligger kanske i fel avdelning? kanske skulle ligga i våra bilar? Finns det någon moderator som kan fixa det? Sorry "nybörjarmisstag"

Link to comment
Share on other sites

Startmotor nr: 046 Bosch 0 001 311 113 Ford Mercury Capri 71-74, och bla BooBcat :)/>/>

Låter ju onekligen som en Pinto...
1.6 8,4kg 2.0 9.8kg

Den extra vikten på 2.0 sitter ju på sämsta ställe =längst ut från centrum. Inertian ökar i kvadrat med avståndet har jag för mig.

Så det påverkar mer än bara vikten rakt av. Den streckade området skulle vara enkelt att svarva bort. Men då får man ju balansera.

På min Pinto maskin svarvade vi bort all onödig vikt på baksidan, den gick ner från dryga 9 kilo till 5,2 kilo. Det gjorde stor skillnad på responsen men det kostade en del att få gjort och balanserat. Har för mig att jag slantade ut dryga 1500:- på det jobbet. Mellanskillnaden till ett stålsvänghjul blev på slutet inte ens en tusenlapp, så nästa gång köper jag nog ett färdigt svänghjul som ser ut som jag vill.

Burton har ett litet 3 kilos för Zetec.. :thumbsup:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...